Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: lamell  (läst 7936 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linde107

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
lamell
« skrivet: november 10, 2013, 15:36:58 PM »
En liten fråga om sinterlamell vad är fördelen och vad är nackdel. Sen vad ska man välja med fjädra eller stum.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: lamell
« Svar #1 skrivet: november 10, 2013, 18:14:43 PM »
Fördelen med en sinter är att den greppar ca 25% mera än en vanlig organisk vid samma tryck.
Nackdelen är att den nöter nått enormt på tryckplattan och svänghjulet vid kopplings slir då ytan på en sinter är som ett sandpapper sen så vill kopplingen bli lite mer av och på så ska bilen gå i stadstrafik för och flytta ändan så tror jag det är bättre och titta på en hårdare tryckplatta om kopplingen bettar för dåligt.

Då det gäller fjädrar och ofjädrad har jag inte känt någon skillnad men meningen med fjädrad lamell är ju samma som med hardyskiva dubbelmasse svänghjul mm dvs att ta bort ryck mm så bilen går mjukare men om fjärdarna är för lösa vid hård körning så blir det som ett glapp i drivlinan så den får utstå hårdare ryck mm som den tar skada av.
så där skulle jag valt en ofjädrad den blir då även lättare (ksk marginellt) men det gör att det blir lite lättare med snabba växlingar på högre varv.
men vad är det för bil koppling och effekt :P?