Folkrace forum
Trimma => Övriga => Ämnet startat av: Haddock skrivet januari 02, 2011, 11:31:06 AM
-
Någon med erfarenhet av denna?
Sitter i en Omega -90a.
Går det att få elsystemet överblickbart, eller skall man byta motor?
Till vad?
-
Är det en 2.0a eller en 2.4a??
-
Det är en 2,0 8v.
Den får sitta kvar så länge den fungerar nu.
-
Byt till en Saab motor :) Saab 9000 94- passar på din växellåda i opeln.
-
Opel CIH 8 ventils topplock är mycket bättre än volvo och saab 8 ventilstoppar när det kommer till att flöda mycket luft.
Med ganska enkla grepp kan man få de att bli riktigt bra. Finns en hel del på nätet, sök på opel CIH.
Kickmaier har bromsat 267 hk ur en 2 liters CIH motor..
Annars passar saab kortmotor i, en 2,3 med lätt planad topp går nog tillräckligt bra med bra bottenvrid. Dessutom finns det gratis programvara
på nätet för att programmera om insrputningen, heter T5suite.
/Karl
-
Opel CIH 8 ventils topplock är mycket bättre än volvo och saab 8 ventilstoppar när det kommer till att flöda mycket luft.
Med ganska enkla grepp kan man få de att bli riktigt bra. Finns en hel del på nätet, sök på opel CIH.
Kickmaier har bromsat 267 hk ur en 2 liters CIH motor..
Men det är väl en OHC i Omegan. Samma som i Kadett/Vectra m.fl.
I så fall finns det både trimkammar och chip att köpa som kan ge lite bättre knuff.
-
Det är en överliggare.
För mer hk, så går det förmodligen att byta till 16v eller någon av sexorna (2,5, 2,6 eller 3,0).
Jag är lite förvånad över att man inte ser fler oplar på banorna.