Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Stefanjämjö

Sidor: [1]
1
Volvo / SV: Orkeslös på höga varv
« skrivet: augusti 08, 2015, 23:20:58 PM »
Jag tänkte jag skulle göra en liten uppdatering av problemet  ;)

På förgasarna satt det ett rör till luftfiltret, och jag konstaterade att det ströp luften eller åtminstone fördelade den ojämnt mellan förgasarna, så det har jag kastat bort. Ska fixa ett luftfilter till vardera förgasare istället.

Sen var förgasarna ställda alldeles för fett, så jag snickrade till ett verktyg att ställa bränslenålarna med (en m8-skruv med en skåra i botten ;D ), och efter lite justerande där så går motorn hyfsat tycker jag. jag har dock inget bra ställe att provköra på så det är svårt att testa bilen ordentligt, får vänta tills det är dags för tävling och finjustera då  8)

2
Volvo / Orkeslös på höga varv
« skrivet: juli 09, 2015, 20:22:06 PM »
Tjena
Har lite problem med att få bilen att gå ordentligt på fullgas.
Bilen ifråga är en volvo 740 med B230f med dubbla Stromberg 175 förgasare.
K-kam och 530 topp planad 3 millimeter sitter på den, tändning original styrbox och hallgivare i fördelaren. Jag har ställt upp tändningen några grader genom att jorda dom där stiften i boxen ;D

Nu till problemet
 Torrgasar man med växel ur så varvar den lätt upp till varvstoppet, men ute på banan så vill den inte gå mycket över 4000 varv. Den går inte orent eller så vad jag har märkt utan det bara stannar av helt enkelt, går fint i övriga registret.
Har kollat membranen i förgasarna och dom verkar hela åtminstone, har också prövat att köra utan luftfilter ifall det var där det ströp men utan framgång. 
jag måste göra en rejäl översyn av grejerna, så jag undrar om nån har några tips och idéer om vilken ände man ska börja i? :help:

3
Bygga / Vinkla bakaxel 740
« skrivet: maj 20, 2015, 18:40:17 PM »
Tjena!
Hade tänkt vinkla bakaxeln på min 740 för att förhoppningsvis få den lite snabbare i starten.
Men hur brukar ni andra göra det här? Bygger ni egna stag eller? De är väl i aluminium så svårt att svetsa ihop det gamla om man kapar det, eller går det att snickra ihop på ett bra sätt? 
Eller kan man göra på nåt annat sätt?

4
Volvo / SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« skrivet: april 23, 2015, 09:00:10 AM »
Ja jag hade tänkt vänta lite med dom investeringarna, budgeten räcker inte till det just nu ändå ;)
Väghållning har jag börjat lite smått med, har lastat in lite vikt i bagaget och ska kapa bakfjädrarna några varv också, sen ska ju stol och bälte på plats så jag är ju inte sysslolös...  8)

5
Volvo / SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« skrivet: april 22, 2015, 12:11:49 PM »
Okej bra att veta :yourock: får kanske plocka av toppen nån dag och kika hur det ser ut, sen kanske en annan kam hamnar på inköpslistan.
Men om jag ska beställa en kam från exempelvis folkrace shopen, har ni några bra förslag på kam till denna motorn?

6
Volvo / 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« skrivet: april 19, 2015, 18:14:27 PM »
Hej! Var och hämtade min första folkracebil igår, en 740 med b230f ombyggd med dubbla stromberg :)Sitter K-kam i den, sen verkar det inte vara mycket mer gjort. Grenrör är original, svänghjul verkar vara original osv.

Dock så är enligt tidigare ägare toppen planad tre millimeter, jag mätte lite och jämförde med en originaltopp och det stämmer nog. Men är inte 3 millimeter i största laget för detta trim?
 Är inte jätteinsatt i det här men man har ju "hört runt" lite och då flesta verkar ju inte ta mer än 1,5-2 mm när dom planar. Men tidigare ägaren kanske hade stora ambitioner med denna bilen, den är ju nästan nybyggd så han kanske bara samlade cash inför större operationer.. 8)

Sidor: [1]