Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Smuggler

Sidor: [1] 2 3 4
1
Volvo / SV: B230K som båtmotor?
« skrivet: juni 16, 2017, 23:54:53 PM »
Detta blir kanske lite OT speciellt på ett Folkrace forum under Volvo trim ;-)
Men nu har jag iaf köpt en motor det blev en Mercedes 240D i marin utförande (OM616) som jag kommer turbo konvertera enligt följande:

Påställd pump med större element från Diealmeken
Vattenmantlad turbo från en Volvo Penta 31a laddtryck ca 1-1,2bar tror det är en K26a
Någon form av kylning för insugningsluften, vattenkyld IC eller vatten insprutning?
EGT för att mäta avgastempen, optimal temp ca 550gr
Adapterplatta från SMT motor/drev

Effektmål 130~150hk 250nm


2
Volvo / SV: B230K som båtmotor?
« skrivet: juni 04, 2017, 19:13:27 PM »
Nja.. Vet inte om en turbo diesel har högre värmeutveckling en på en bensin sugmotor?
En TDI har väl en avgastemp på 200-600c beroende på belastning, en bensinturbo ca 900-1000c?
Hur mycket ligger avgastempen på en sug ottomotor?
Alla marin dieslar på mer än 50hk är i princip turbomatade.

Men visst skulle det gå att använda en bensin turbo motor så skulle det vara grymt :)

3
Volvo / SV: B230K som båtmotor?
« skrivet: juni 03, 2017, 23:01:51 PM »
Hade fått för mig att LH 2.2 innan 88b inte hade lambda, My bad...
Hur är det att köra LH 2.2 utan Lambda? Hört/läst att Lambdan bara kompenserar upp till 3000 varv?

Men som sagt förgasare en enklare väg att gå.
Sen har jag inte bestämt mig vilken väl jag vill gå, bollar runt med tre idéer nu...
Uppgradera B20n, Lägga i en B23/230 eller marinkonvertera en VW 1,9 TDI....

4
Volvo / SV: B230K som båtmotor?
« skrivet: maj 27, 2017, 23:14:09 PM »
Här är en tjomme som monterar ett LH 2.4 i en båt...
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40361

Ganska fränt men lite för mycket pyssel för mig....
Tänkte att LH 2.2 skulle vara lättare att bena ut?

5
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: maj 17, 2017, 22:25:39 PM »
Grym tråd  :dyrka:
Skulle vara intressant om några som har bänkat sina B2xx kunde lägga upp resultat och recept här.
Kul att se vad olika koncept ger.

6
Volvo / SV: B230K som båtmotor?
« skrivet: maj 17, 2017, 18:57:01 PM »
Är det några fördelar att välja 631 toppen före 530?
Har hört att det skulle vara förstora kanaler i 631/531 för att få ett bra låg och mellan register? (Motsägelse då B230k har bäst vrid?) På en båt så ksk man mest kommer ligga och köra på 4000varv kommer man ha fördel av storleken på insugen då? Är 631 kanalerna förstora till FS122 kammen? Sen kommer ju avgaslimpan strypa en hel del...
B230k har ju dom smala vev/ramlagern räcker det eller skulle man ta ett nyare turboblock och få oljesprut på kolvarna på köpet?
Skiter nog i sprut satsar på Fajs istället :)

7
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: maj 16, 2017, 23:00:03 PM »
Tråkigt att höra att det strular när du lagt ned så mycket tid och pengar på motorn :(
Men du verkar vid gott mod fortfarande :)
Min båtsesong började inte så bra häller.....

Läste nedan i en annan tråd här på forumet och tyckte det passade in på dina problem, kan det vara något sånt som spökar?

OBS! bränslepumpen måste vara frisk, mkt vanligt att dem är slitna eller av fel sort så k-jet systemet inte får tillräckligt högt matar tryck fram till bränslehuvudet. då orkar tex inte bilen varva ur. och montera alltid ett filter även före pumpen för att motverka haveri.
Även tankens placering skall vara så den sitter högre än pumpen!
[/quote]

8
Volvo / B230K som båtmotor?
« skrivet: maj 15, 2017, 23:20:24 PM »
Skulle en B230K vara ett lämpligt objekt att bygga en båtmotor av? Den har ju bäst vrid av alla Volvos 8v sugmotorer!
Typ samma koncept som Svenneberka?
Antingen om man vågar sig på ett K-jet eller ett LH 2.2 utan lamda?
Eller med förgasare typ Fajs 45or, Weber 36/36 el 38/38 eller kanske ett par Solex 44or PAI?
Vilket skulle vara bästa kompromissen mellan effekt bränsleförbrukning av dessa?
631 toppen flödar ju bra iaf 187 cfm vid 12mm
Och så typ en FS122 kam till det skulle väl kunna orra på ganska bra?

9
Volvo / SV: Acc munstycke försvunnit ???
« skrivet: maj 15, 2017, 21:28:55 PM »
Har försökt lysa ner men ser inget.
Tänkte ta en trädgårdsslangen och koppla till en dammsugare och försöka suga rent i tändstiftshålet  :) samtidigt som man drar runt motorn om det skulle vara något skit kvar i cylindern.
Och sen ta ett kompprov och se om det avviker, tog kompprov när jag köpte båten fär tre år sedan och det var jämt och fint.

10
Volvo / Acc munstycke försvunnit ???
« skrivet: maj 14, 2017, 17:25:12 PM »
Har en B20 som sitter i en båt med dubbla Solex 44PAI
Ena röret till acc pumpen åker lite snet ibland om motorn baktänder.
Plockade bort flamskydden för att kolla och då saknades ena röret till accmunstycket??
http://www.misab.se/artikel.php?kid=&sok=&id=3363
Plockade ner insugen men hittade inger? Tändstiftet på tvåans cylinder såg lite konstigt ut som det skulle fått en smäll.
Har inte vågat starta men drog runt motorn för hand utan att märka något.
Vad göra vet inte om jag horkar riva toppen. Har troligtvis kört med detta efter det hänt utan att märka någon skillnad...
Kan detta änns hända??
http://www.misab.se/artikel.php?kid=&sok=&id=3093

11
Volvo / SV: Weber 45
« skrivet: november 02, 2016, 20:11:03 PM »
Kolla med Timos motor.
Han bygger AQ151 med småportad 530 topp och Fajs 45or, Jimmy borde kunna ge tips på grund setup att utgå ifrån.

Vad kör du för kam?

Jag har lite Weber munstycken att sälja om du är intresserad.
Tror att det är E-F9 rör samt några huvud och lågfartsmunstycken.

Om det är ett par nya fajs 45or så är dom väl bestyckade så här:
http://folkraceshop.se/weber-45-fajs

12
Volvo / SV: Weber 45
« skrivet: oktober 28, 2016, 21:13:18 PM »
Mitt tips är att skaffa en Bredbandslamda och justera fuggarna utifrån Lamdavärdet.

13
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: augusti 19, 2016, 23:19:36 PM »
Håll oss gärna uppdaterade med hur det går  :)

14
Volvo / Folkrace renovering?
« skrivet: juli 30, 2016, 23:42:07 PM »
Folkrace renovering är ett känt uttryck men vad brukar ni göra med motorn när ni bygger en?
Eller är det affärshemligheter  ???
Fattar att en festivalmotor är mer påkostad än vad en vanlig folkrace motor brukar vara.

15
Volvo / SV: Skillnaden på B23 o B230
« skrivet: juli 19, 2016, 00:33:31 AM »
B23 har 24mm kolvbult B230 har 23mm? Är det någon skillnad på kolvbultar före och efter 89 på B230?

Sidor: [1] 2 3 4