Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kulan

Sidor: [1] 2
1
Saab / Kamkedja på Saab H-motor
« skrivet: september 14, 2017, 11:29:22 AM »
Hej, håller på riva en topp på en Saab 900 (H-motorn, b202I eller om det är b202L, i eller L är det då iaf,) har nån nåt bra förslag på hur man ska hantera kamkedjan?? Allt annat är ju som rätt fram, men just kamkedjan är jag nyfiken på, är det bäst att ta lös dreven och kattstrypa fast kedjan så den inte kan lossna från dreven eller har någon här nåt bra sätt att lösa detta på?? 🙂 Vars sitter markeringen på vevaxeln om man sku komma åt att flytta på vevaxeln?? Tack på förhand

Kulan :-)

2
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem
« skrivet: augusti 19, 2017, 09:17:03 AM »
Sen är det ett fordon man har kvar (till skillnad från fr bilar) när man åk med förgasare, det är aldrig dumt med bredbandslambda, den mätar bränsleblandningen, man vill ju sikta på typ 14.7,

Ta en som har sensor 4.2 den är tydligen bättre livslängd än 4.9 👍 Har en sån i samma brukis, man får bra överblick över hur motorn går då :-)

3
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem
« skrivet: augusti 19, 2017, 09:14:07 AM »
Bytte du även spole från där du tog fördelaren?? Det är särskilda tändspolar till varje fördelare,

Enkelt förklarat är att brytarspetständning har en  spole, brytarlöst har en spole, osv osv, men det är även olika inom dessa olika grupper för fördelarna jobbar på olika sätt.

Men skulle säga, enklast är att kasta gammskiten och sätta dit en 123 ignition med en spole ÅF rekomenderar, det är en hel jungel att reda ut vad som passar vars och ihop med vad. Går säkert googla fram vad din fördelare vill ha men jag sket i det och köpte en 123 till min brukis. funkat felfritt i 8k mil hittills.

Mvh Kulan

4
Volvo / SV: Förgasare konvertera B230f
« skrivet: augusti 10, 2017, 18:37:04 PM »
Rekomenderar en filterking och blockmonterad bränslepump om motorn kommer gå många mil :-) eller om du kör en såndär enkom bränslepump från t.ex KG trimning :-) kör man bara en folkracebil går det ju bra med bara direkt på blockmonterade rätt på.
Sen tändning enkelt med brytarspetständningar :-) men då behöver du ev, byta aggregataxel :-) (motorer som kommer ur en 240 har rätt axel från början) :-)

Och snöra F-sprutet åt skogs ;-)

5
Volvo / SV: Tomgång med K-jet
« skrivet: juli 26, 2017, 12:33:20 PM »
Jag är dålig på just K-jet så jag kan inte svara på rak arm om det har nån svaghet som ger just din motors symptom, men vid stängt spjäll (då är det ju vanligt med att motorn står på just tomgång) så har man ju ett väldigt stort undertryck mellan insugsventilerna och gasspjället. Kollat tjuvluft?? Hur var det, gummibälgen mellan insug och bränslehuvudet är det mellan gasspjället och toppen, isf ta lös denna och bryt och bänd och kolla om den har den typiska gubbisprickorna som bara syns vid brytning i delen.

Annars det klassiska tjuvluftjakten på packningar, vakkumslangar osv osv osv,

Hade en förgasarmotor som svara fint på gaspådrag men ville icket tomgång, upptäckte att egr anslutningen på detta K-insug läckte som fan, vips lagat ;-)

Sen stiften bör inte vara volvo original, ngk bpr6es ä betydligt bättre. ;)

6
Volvo / SV: Volvo S80 2.9 manuell, tips :D
« skrivet: juli 08, 2017, 23:19:26 PM »
Enklast är nog typ köpa ett gammalt MS och styra både bränsle och tändning :-)

7
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: juli 03, 2017, 22:09:08 PM »
Nja tappa bara ur vattnet å spola kylaren bakvägen med lite tur kan det ju ramla ut en del så aluminiumet sätter igen kylaren på för många celler (motorn trycker ju termostaten -> kylarens övre anslutning -> genom cellpaketet -> anslutningen på vattenpumpen)
Sen är det nog bara byta glykol några ggr (läs 2-3 ggr)

Nja med den lös, jag skulle nog skruva fast tråget, fylla motorn med olja, lossa kammen, så man blottlägger hålen för kammen sen bara ha olja i maskin å köra pljepumpen, för "olja in i toppen" är via en topplocksbult (tror det är mellan cylinder 1-2 på avgassidan men jag kan ha fel) sen grenar det sig till dom 5 kamaxellagren. Det är det som jag personligen känner att oroar, men ä försiktig med bakdelen på kamaxeln, b19-230 kamaxlar är känsliga vid montering / demontering. Annars är det inte så mkt som jag känner är så mycket som oroar, det du kan göra om du känner dig oroad för att krascha kammen, skruva bara lös kammen lite, typ så halva muttern har gängorna kvar, sen vrida kamaxeln så den släpper från "bascirkeln" det är ju ett litet mellanrum så spånorna ryms att ramla ut sen köra oljepumpen, men sleepy eller nån annan har kanske nån bättre ide, men så skulle jag göra

8
Volvo / SV: Insug b230f
« skrivet: juli 03, 2017, 12:27:40 PM »
Kl racing säljer insug, men dessa är inga direkta kvalitetsgrejer, dåligt material, läker i svetsfogar osv osv osv men billiga, insuget från E motorn är ganska fint men en del pyssel för spridarmontering, ett bra men dyr variant är ju att be nån seriös trimmare bygga ett, (11000:- typ)

annars bygga ett sj, men var då patetiskt noga (då räcker det just å pass) med spridarmonteringen, det är viktigt att inte dem lossnar och sprutar bensin på en varm motor, då kan hela faan brinna upp,

Men F insuget är en effektiv effektpropp,

9
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: juli 03, 2017, 12:20:25 PM »
Sen byta olja andra gången då givetvis :-) glömde skriva det :-) och då sen när du bytt olja så skulle jag nog säga att det bara är att köra,

Håller ni andra med?? :-)

10
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: juli 03, 2017, 12:10:38 PM »
Jag hade skruvat loss kammen så man frilägger hålen som smörjer lagren för kamaxel, sätta en skruvdragare på aggregataxeln (den som har ett likadant utseende som kamaxeln) för att sätta spinn på oljepumpen så den trycker olja ut genom hålen som ska förse kamaxelns lager med olja, tror inte man behöver vara mer seriös, sen bara byta oljefilter lite frekvent (typ 2 lager med 2-3 driftstimmar mellanrum)

Men håller med, om det är så att detta är problemet, och han dessutom monterat ihop toppen är det dåligt att han int rengjort den (eller om han bara missade något ställe, kan ju även vara så).

Men detta är vad jag skulle gjort. En chansning, absolut ingen garanti att det fungerar, men tror det kan funka,

Sen kylsystemet, hur är det där?? Visst var detta en båt? Då borde det vara grönt om det är så att den tar kylvätskan från "sjön" :-)

11
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: juli 03, 2017, 07:38:19 AM »
Pga det är hög tid att fara till jobbet så skummade bara som snabbast igenom texten så ni kan ju redan ha hittat orsaken. men jag har en teori om vad spånen kan vara.

Du skrev att du planat toppen, var du noggrann med att rengöra toppen efter det?? Jag brukar ta å spola med trädgårdsslang och högtryckstvätt i alla kylkanaler, oljekanaler och grejer när jag tar hem toppar efter att ha haft dem på maskinbearbetning, man blir förvånad över hur mycket det ryms i div kanaler i en topp.

Sen har jag läst (ingen egen erfarenhet) men nya spridare gör tydligen underverk på K-jet, men det är kanske nåt du provat?? :-)

12
Volvo / SV: Trim recept b230f
« skrivet: juni 27, 2017, 07:40:14 AM »
Ett tips jag fått höra är att slipa upp insuget där spridaren sitter på F insugen, har du flera insug går det ju prova slipa på ett som ligger å låta ett vara helt original, som vid kris får duga om det int blir nåt bättre, men när man ser på det så är ju spridaren jävligt mkt i vägen, och försöka få upp arean där :-)

13
Volvo / SV: Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« skrivet: juni 27, 2017, 07:34:12 AM »
Allt beror på hur noga du är på att det ska sitta på ett sätt så det sitter kvar, men låter inte som nåt jag personligen sku göra då jag inte vet hur man ska få det att hålla å vara exakt även efter en tid. (Läs 2-3 heat och att lösningen ska fungera i en ev. final)

Sätt ihop, rotera hela motorn så tryckarna å allt sätter sig riktigt ordentligt, skriv upp vilket ventilspel du har på samtliga tryckare å ställ in rätt spel, 0.5 i ventilspel låter för mkt,

14
Volvo / SV: Vrida kammen framåt eller bakåt
« skrivet: mars 12, 2017, 17:41:31 PM »
Har ingen jättebra erfarenhet (stått i en bänk och provat i olika motorkombinationer) men jag brukar ställa kammen så insugsventilen är 0.8mm mer nertryckt än avgas och vara nöjd så, sen kan man ställa den på 1.0 för mer effekt på toppvarv eller 0.5 om man vill ha effekten längre ner i registret, men upplever inga jättestora skillnader på dom olika inställningarna,

15
Volvo / SV: Hur ska afr vara genom registret??
« skrivet: februari 08, 2017, 12:28:49 PM »
Det är de lågfart som satt i från början. Det var 5 större på sekundär än på primär. Men vet ej om lågfartsystemet är igång på sekundärsidan vid dom små gaspådrag jag ger och den vill bara huckra och då känns det som tokigt att förmindska lågfartmunstycket i primären när jag vill få den att gå fetare, men jag tackar för tipsen, jag är några erfarenheter rikare och ska kika om jag får ordning på detta när det blir sommar och man får få igång sommarbilen och man inte blir rökt om man klantar sig med denna förgasare när man provar sig fram för att förbättra ;-) Denna går bra att använda men är ganska  svårkörd och trist att den ä på det vis den är. Men det får lov att vara på detta vis tills det blir läge för sommarbilen att komma fram :-)

Sidor: [1] 2