Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - SvenneBerka

Sidor: [1] 2 3
1
Volvo / SV: Tomgång med K-jet
« skrivet: juli 26, 2017, 14:24:30 PM »
Tack för tipsen :)

Tror faktiskt att jag har de stiften :)

Bälgen sitter under spjället (mellan spjället och styreenheten för luft/bränlse). Alla vacumslangar är pluggade. Kan förstås vara att insuget läcker mot toppen. Tror du att det kan funka utan tomgångsregulator och problemet är läckage någonstans? Det skulle isf vara goda nyheter eftersom jag inte har någon styrenhet för tomgångsregulatorn :)

Ska till näst testa med ett annat spjäll som inte har den elektroniska tomgångsjusteringen utan en skruv istället. Om inte det funkar blir det att lägga lite packningsmassa där det finns packningar som kan tänkas läcka. Ska även testa att klämma ihop slangen som går till tillsatsluftliden för att se att den inte läcker också.
 
Det blir dock först nästa vecka för det blir lite Rockoff på Åland här emellan  8)

2
Volvo / Tomgång med K-jet
« skrivet: juli 25, 2017, 20:23:25 PM »
Hej!

Startar en ny tråd för att namnet skall stämma in bättre på vad det handlar om :)

Jag har alltså en en B23 motor med lätt modifierad 530-topp och K-jet (båtmotor med limpa). Motorn går helt ok (hoppas jag iaf, kör utan belastning i en ställning), men den vill inte gå på tomgång. Det är ettdera 1200-1400 varv eller runt 700 så att den stannar. Har planat 2 mm och har en ultratunn topplockspacking så kompressionen är lite högre än normalt, kanske detta gör att den tjuvstannar lite lättare, men detta har inte med det riktiga problemet att göra eftersom det inte går att ställa in tomgången vettigt. Jag har läst på en hel del om k-jet och om den tjuvstannar så skall man kolla att det inte är läckage i vacumslangarna. Jag har täppt igen alla vacumslangshålen eftersom jag inte har någonstans att koppla dem till.

Vad det verkar så har Volvo en hel del olika mekanismer, som tomgångsregulator, för just tomgång med insprut och jag börjar mer och mer fundera att det kanske inte kommer att gå utan. Vad tror ni, finns det överhuvudtaget möjlighet att få tomgången att gå utan tomgångsregulator och vacumslangar? Jag har ingen styrenhet och ingen bränsleackumulator heller.

Jag har testat med 2 olika bränslehuvud och det är samma problem med båda. När gasspjället är stängt är det höga eller för låga varv som gäller när man justerar på tomgångsskruven.

3
Volvo / SV: Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« skrivet: juli 17, 2017, 11:25:45 AM »
Ok, det var ju skönt att höra att det har hållit för dig :) Hoppas att det kommer att funka lika bra för mig 8)

4
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: juli 04, 2017, 23:28:06 PM »
Jag har testat att köra oljepumpen utan kammen och det verkade inte komma några spånor med oljan som rinner ut ur lagerhålen (kammen borta).

När jag höll på med det började jag fundera lite mera. Rinner oljan rakt ner i oljetråget från hålen i toppen utan att gå via oljefiltret? Om det är så, när går oljan i så fall genom filtret? Om oljan alltid rinner via filtret måste ju spånorna komma från något som redan är i tråget, dvs lager eller liknande. Annars borde ju spånorna rimligvis stanna i filtret.

Men om spånorna är från ett lager borde de väl reagera på en magnet? Eller är materialet i lagren sådant att det inte reagerar på en magnet?

Är det normalt att det kommer spånor från nya lager när man kör in dem eller blir det bara "damm" av det som slits in? Man skall ju byta olja ganska snabbt när man kör in en renoverad motor, är detta för att lagren slits in och att det därför kommer metall i oljan?

Det blev mycket frågor det här  ::) Har aldrig funderat i de här banorna förut och det kommer nya grejer hela tiden  8)

H: Svante


5
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: juli 03, 2017, 13:03:34 PM »
Ok, det låter nog som en plan. Motorn är i garaget och inte i båten just nu och jag har oljetråget borta så man kanske kunde blåsa lite med tryckluft för att se om det kommer ut något? Finns det något speciellt ställe man borde fokusera på?

När det gäller kylvatten så är den sötvattenkyld så kanske man borde ta och spola igenom systemet, utan termostat, och se om det kommer ut något den vägen också?

6
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: juli 03, 2017, 08:39:15 AM »
Nu måste jag erkänna att jag inte ens tänkte tanken på att rengöra toppen på det viset  :doh:

Trodde i min enfald att den som gör jobbet också ser till att den är rengjord efter. Killen som planade och bearbetade toppen monterade ventilerna och kammen, jag smällde bara på den på blocket sen.

Vågar man köra med motorn utan att ta bort toppen och rengöra den? Aluminiumspånorna är ju inte jättehårda, men de kanske kan ställa till det iaf? Topplockspackningen är av metall så den borde nog kunna återanvändas och det är arp bultar, vilka jag har förstått att man kan använda igen. Topplockspackningen är sprayad med Hylomar men den borde man ju kunna få ren igen. Måste erkänna att jag gärna skulle köra och byta olja lite oftare om det bara är möjligt, men om ni tror att det kan bli stora probem måste man ju göra något åt det.

Det är nya spridare så jag tror nog att det är bränslehuvudet som är problemet. Tänkte dock testa och köra med det som det är då Sleepy tror att det kommer att funka ändå.

7
Volvo / SV: Metallspån i oljetråget
« skrivet: juli 02, 2017, 13:26:19 PM »
Kollade just att metallspånen inte fastnade på en magnet. De ser även ut som lättmetall och då blir ju frågan var de kan komma ifrån? Finns det något annat i en rödblockare som är lättmetall förutom toppen? Om det är toppen, vad skulle kunna skapa sådana spånor? Kommer inte på något annat än att det är spånor från när förbränningsutrymmena eller kanalerna förstorades som har blivit kvar (alltså slarvigt putsat av personen som satte ihop allt). Skulle gärna höra om det finns några andra teorier på vad det kan vara. Lager och sånt borde väl rimligtvis reagera på en magnet.

8
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: juni 29, 2017, 21:23:54 PM »
Hej!

Testade just spridarna och det ser ju inte riktigt så bra ut. Vad kan man göra åt sånt här. Det skiljer en hel del mellan burkarna tycker jag. Det är nog över 10% skillnad skulle jag tro. Vad säger ni? Finns det hopp eller är det bara att renovera?

Mvh,
Svante

9
Volvo / SV: Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« skrivet: juni 29, 2017, 18:57:40 PM »
Jag har tyvärr inga lashcaps och killen som monterade kammen gjorde egna justerbrickor som är över 5 mm tjocka. Han hade klippt ut tunna bitar ur ett stålfolie och på så sätt fått rätt spel. Jag kollade lite på att beställa lashcaps och nya brickor, men det hade tagit rätt länge och justerbrickorna som volvo hade var rätt så dyra, 10 euro st. Jag fixade det med 0.07 mm stålfolie som jag klippte till. Jag skall testköra lite i en ställning som jag har och hoppas att det kommer att funka. Det känns rätt bra och när man snurrar runt motorn för hand ser det ut att funka iaf. Kanske lite B-serie på det hela, men frun vill ut och åka båt och då måste man ju fixa det snabbt ;D

10
Volvo / SV: Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« skrivet: juni 26, 2017, 14:19:46 PM »
Skulle det månne gå att klippa ut en rund passlig bit ur en ölburk och sätta under tryckarbrickan tror ni? Gissar att plåten är runt 0.1 mm. Det kommer antagligen att låta en del om ventilerna, men det skulle vara ett enkelt sätt att få det i skick  ::)

H: Svante

11
Volvo / Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« skrivet: juni 25, 2017, 14:08:54 PM »
Hej!

Ställde just in ventilerna men missade målet lite grann. Det såg bra ut när jag hade kammen lös, men nu när den är ordentligt fastspänd visade det sig att jag hade 0.50 på 2 insug och 2 avgasventiler  :banghead: Är det bara att skruva isär igen och göra om eller går det att köra med det? Försökte hitta lite info om hur noga det är, men hittade inget direkt svar. Kammen är en FS122 och spelet skall vara 0.40 - 0.45.

Mvh,
Svante


12
Volvo / SV: B230K som båtmotor?
« skrivet: maj 22, 2017, 10:36:50 AM »
Har för mig att det är svårt att få ett svänghjul med knacksensor att passa i skölden så elektronisk tändning är lite besvärlig på båtar. Det går nog att få det att funka, men det kräver en hel del jobb har jag förstått. Funderade också på att sätta bredbandslambdan i limpan. Pratade med grannen som är rätt duktig på att svetsa och han ville inte göra det eftersom det enligt honom är supersvårt att svetsa i limpan.

13
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: maj 22, 2017, 10:30:20 AM »
Köpte pumpen beggad så det kan vara det, borde ju märkas när jag testar flödet tillbaka till tanken. Har varit borta hela veckan så har inte hunnit med motorn nu på ett tag. Har beställt ny slang, 8mm, istället för kopparröret som satt i båten tidigare (kanske 6 mm). Har även nytt vattenfilter som sitter mellan tanken och pumpen, skall bli intressant att se om det flödar tillräckligt med det. Har också ett filter mellan pumpen och k-jetten.

Borde absolut ha en tryckmätare för att kunna kolla ordentligt, men de är rätt dyra och jag har inte lyckats få tag i någon låne heller :( Som första test blir det att kolla flödet tillbaka.

Underdelen av tanken är ungefär i samma höjd som pumpen och när man planar så blir pumpen under tanken. Har ingen matarpump eftersom jag förstått att det inte behövs.

14
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: maj 12, 2017, 15:27:01 PM »
Jo, men nu är det nya tag som gäller  ;)

Ok, det kan ju vara nåt sånt med lashcapsen.

Klämspalten är c:a 0.85 mm (åtminstone enligt min mätning, men det är lite klurigt att mäta), så den hade jag tänkt att skulle räcka enligt varvtal som motorn kommer att göra.

Slangen som släppt sitter mellan blockets övertrycksutgång/eller vad det nu heter (sitter ett flamskydd där, alltså ungefär mitt på blocket under k-jetten) och går in på samma ställe som luftfiltret kommer in, alltså under luftvågen på k-jetten. Det finns ju förstås möjligheten att jag helt missförstått var denna slang skall sitta, men det kändes som det enda vettiga när jag plockade ihop det. Jag har aldrig sett ett k-jet installerat utan fick det bara som delar.

Angående bensinmängderna skall jag testa med burkar, det är ju nya spridare, så det borde ju rimligtvis vara fel på distribueraren om det är ojämna nivåer i burkarna. Motorn gick bra utan belastning och tog varv helt ok, det var under belastning som den inte orkade längre utan bara bölade istället för att ta varv.

Jag ska kolla kammen igen, försökte vara jättenoga när jag ställde in den, men det skadar absolut inte att kolla det på nytt före jag tar bort den.

Jag köpte packningen från en engelsk firma på ebay.co.uk, men när jag kollade för en stund sen hittade jag den tyvärr inte längre, så det kan hända att de inte säljer den längre. Packningen är en Cometic Volvo B23 78' - 98' 97Mm .027" MLS H/G 240,740,940, Part No: C4499-027 ( 311319486460 ). Den var dock rätt dyr, jag betalade lite under 140 euro med frakt. Här är en länk till firman jag köpte den av http://www.ebay.co.uk/usr/1_regals_motorsport?_trksid=p2060353.m2749.l2754.

15
Volvo / SV: Metallspån i oljetråget
« skrivet: maj 11, 2017, 19:57:57 PM »
Nja, det blev nog inte riktigt så bra. Jag har skickat in en bild i ett annat inlägg som jag gjorde för en stund sen, men jag är nog rätt orolig.

http://folkraceforum.se/volvo/tomgang-med-fs122/msg10871/#msg10871

Sidor: [1] 2 3