Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Morsole

Sidor: [1] 2 3 ... 8
1
Övriga / Planing av topp Mazda 2.0 -98
« skrivet: juni 01, 2019, 20:40:49 PM »
Undrar om någon här har planat toppen på en vanlig 2.0 standardmotor, och i så fall hur mycket kan man ta innan det skiter sig??

2
Saab / SV: Var kan man köpa en vevaxel givare till saab 900 16v?
« skrivet: juni 10, 2014, 22:35:01 PM »
De finns väl på Saab, antar jag; men du kan använda dig av en turbofördelare; koppla om kabeln bara så kör du med hallgivaren i fördelaren i stället för den som du söker.

Funkar alldeles utmärkt; så gör jag på vanliga sugmotorbilar när jag konverterar till etanol; då kan du även justera tändningen; kan du inte om du använder orig givare.

Mvh Johannes

3
Saab / SV: Saab H motor/växellådor
« skrivet: januari 09, 2013, 22:34:20 PM »
Den sitter längst "fram" på växellådan, där kedjorna går mellan motor och växellåda.

Det är PRIMÄREN som går att byta till det du väljer.

De låga primärerna satt på tidiga 4 växlade lådor med enkel förgasare, 78 och uppåt...

Mvh Johannes

4
Saab / SV: Saab H motor/växellådor
« skrivet: januari 09, 2013, 19:00:05 PM »
Hmotor sitter i alla Saab från 81 och fram; det är samma botten i 8v och 16v.

Det finns olika utväxlingar till växellådorna, byter du primären så får du annan slututväxling. Görs rätt lätt, sitter längst fram på lådorna, under den främre kåpan.

Du bör väl ha 4 eller 5 i primärutväxling; de 5 växlade har lite lägre 1'a än de 4 växlade.

Kolla här: http://900aero.com/ och sök under tech och växellådor, där finns alla utväxlingar.


Mvh Johannes

5
Saab / SV: Mekaniskt sprut på 16v
« skrivet: januari 09, 2013, 18:53:01 PM »
Hej måste man verkligen byta spjällhus till en 8 ventilsmotor?

Du kan även ta en turbofördelare ty på dem sitter hallgivaren i fördelaren...

Gör jag på mina bilar när jag konverterar till etanol, annars är det lurigt att höja tändningen.

Mvh Johannes

6
Saab / SV: h motor oljetryck
« skrivet: augusti 08, 2011, 22:21:15 PM »
När man förr i tiden skruvade med engelska bilar som hade bevisligt dåliga oljepumpar; då fyllde man oljepumpen med fett eller vaselin och pumpen "tog" direkt vid start...

Mvh Johannes

7
Saab / SV: Ventilknack ?
« skrivet: juli 29, 2011, 00:14:57 AM »
Du ska enligt uppgift från annan källa kunna ta absolut maximalt 1,5 mm, och inget mera...

Mvh Johannes

8
Saab / SV: bygga saabmotor
« skrivet: juni 28, 2011, 12:22:27 PM »
Hej!
Ska bygga ihopa en folkracemotor nu! en saab h-motor 2liters.

Dessa delar har jag liggandes:

Nya lager och ringar
Balanserad vev
viktjusterade kolvar och stakar
portad
planad ca 3mm
122 kam
portat insug
dubbla små förgasare
lättat svänghjul
900 extraktor

Jag undrar om jag vinner något på att sätta dit ett riktigt skelettsvänghjul jämtemot det jag har nu som endast är lättat lite på framsidan?
Sen undrar jag lite över hur jag ska ställa kammen?
hur många grader tändningen ska stå på?
Tjänar jag någon efekt på att sätta i dubbla eller hårdare ventilfjädrar när jag har en 122 kam i?  :help:



Om du köper ett komplett sprut från en 900I tom -87 så får du allt vad du behöver, dock måste du investera i en styrtrycksventil från en 900T ex -83, då du enkelt ändrar styrtrycket på den modellen medelst en insex.
Kopplar du in en manometer där så kan du enkelt kolla vilket styrtryck du har.
Det finns flera trådar om hur man gör.

Lycka till!

Mvh Johannes

9
Saab / SV: Ventilknack ?
« skrivet: juni 14, 2011, 16:09:12 PM »
Lyfte lite på toppen idag och kikade in på kolvarna och visst fan så fanns det märken där, så jag ska ta och skruva isär allt mer så fort jag blir frisk.

Nå, har du fått nån ordning på eländet?
Det verkar som du "glömde" att snurra på motorn för att känna efter om det tog emot?
Du får kanske byta någon ventil också; om du har haft FÖR STOR kontakt mellan ventiler och kolvar.

Men men, du får väl pröva lyckan igen!

Förresten; varför ställer du inte kammarna i "noll" för skojs skull, och testar??

Mvh Johannes

10
Saab / SV: Ventilknack ?
« skrivet: maj 16, 2011, 20:44:42 PM »
Jag kör med dessa spridare i alla våra bilar därför att jag är för sprit; dvs E85. Har just konverterat en 900S med 431'or; kors vad den går!

Jo att jag vet hur mycket man kan plana är för att jag träffade på en lärare från fordonsteknisk linje här i Sjöbo på Svampabanan; han var där med ett gäng blåbär samt den här 2,1'an som han gjort just så med...Och enligt honom så drog han ifrån många mycket med mycket mera trim än det han hade.

Han sa ordagrant att "Det är max du kan plana" så det tror jag på...

Du hade nog behövt varmköra ordentligt, med kylara menar jag, så du får oljan bytt i tryckarna. ATF olja är bra att skölja rent med. Du behöver nån liter för att skölja ur, många tar diesel, men så våghalsig är inte jag.

Lycka till nu!

Mvh Johannes


11
Saab / SV: Ventilknack ?
« skrivet: maj 16, 2011, 15:45:11 PM »
Hade du tryckarna i olja medan du gjorde vid toppen?

Vet du hur de lät innan planingen?

Inget ovanligt att det låter i början, fast det här var lite för mycket av det goda!

OM du misstänker att ventilerna tar i kolvarna, ställ då kammarna som de ska stå med original kamdrev.

1,5 mm ska det gå att plana, INTE mera.

Snurrade du motorn innan du stoppade i stiften för att kolla att allt gick fritt??

Mvh Johannes

12
Volvo / SV: trimma 240 med b23 gratis
« skrivet: mars 28, 2011, 18:03:49 PM »
Om du söker på nätet efter K-jetronic så får du garanterad upp en massa info.
Kort går det ut på att sänka styrtrycket lite och höja arbetstrycket en aning...
Planar du sen toppen, skiljer från ena motorn till den andra, samt ordnar med grövre blås så har kan du få ut mera effekt.
Konverterar du samtidigt till etanol blir resultatet ännu bättre.
Gärna en kam från en GLT, var det 79-80 de var bäst??

Mvh Johannes

13
Saab / SV: Saab Bmotor vattenläckage!
« skrivet: mars 12, 2011, 20:32:34 PM »
Om du mäter hålet kan även Mekonomen skaffa en plugg till dig; kostar runt 50 - lappen.

Mvh Johannes

14
Saab / SV: 16v Vs. 8v
« skrivet: februari 13, 2011, 16:05:45 PM »
Vid en folkracetävling förra året träffade jag på en fordonslärare som körde fr med en og900 2,1 l
Han hade som enda trimmet planat toppen 1,5 mm; det var absolut maximum man kunde ta enligt honom

Öppet filter och sen annars standard, och han körde från många som hade betydligt vassare bilar när det gäller trimningsgrad

Vad gäller korttoppen vet jag inte hur det funkar

2,1 toppen är ju samma som på 9000 långmotor 2,3

Mvh Johannes

15
Saab / SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
« skrivet: januari 09, 2011, 20:16:06 PM »
Om kolvhöjden motsvarar kolvarna jag nämnde ska det väl gå bra?

Mvh Johannes

Sidor: [1] 2 3 ... 8