Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Jonathan Berglund

Sidor: [1] 2 3 ... 7
1
Saab / SV: 2,3L Vevaxel
« skrivet: november 26, 2013, 23:33:10 PM »
Tobias Evstrand är duktig på 16v och insprut, han är mer eller mindre en guru :)
16v toppen räcker väldigt långt, man klarar sig långt med standardtopp. Mira och slipa in ventiler är det som är vettigast att göra om man ska dona med toppen så vitt jag vet. Likaså kamaxlarna, Original funkar oftast bättre än trimkammarna då de funkar bättre i bott.
Elsprut är alltid att föredra, när väl elen är klippt så funkar det nästan alltid, bilen är alltid lättstartad och går klockrent :)
en standard 2,1 16v med chip och 2,5" avgas går kalasbra :)

2
Saab / SV: Passar 2,3 9000 motor på en 900 låda?
« skrivet: november 26, 2013, 23:29:24 PM »
Nix, men du kan ju alltid bygga 2,3 16v av 900 motorn :)

3
Saab / SV: 2,3L Vevaxel
« skrivet: november 18, 2013, 20:25:22 PM »
Går att använda alla 2,3 vevar vad jag vet, men de nyare vevarna är lättare vill jag minnas. Går att bygga både på B och H-motor, bara att kapa veven i rätt längd så :)
2,1 har 93mm borr, går att svarva ner kolvarna och köra med 2,3 vev, dom blir ganska tunna, men det går. 93 borr och 90 slag ger 2444cc vill jag minnas (orkar inte leta fram miniräknaren).
2,1 går bra bara det, är mer driftsäkert än med 2,3 vev då man får betydligt mer vinkel på vevstaken med det längre slaget.
Hoppas även att du behåller 16v toppen, mycket mer effekt för pengarna :)

4
Bygga / SV: svets diff 440
« skrivet: oktober 23, 2013, 08:14:51 AM »
Sitter lådan i bil eller ligger den löst? Vi har kapat hål både uppifrån och under på lådan, aldrig haft ett haveri så det är bara att kapa och vara glad :)

5
Saab / SV: Växellåda 99 byta primär
« skrivet: juli 31, 2013, 12:44:28 PM »
Kuggprimär är kung, lång etta dessutom. Kör med den :)

6
Saab / SV: Få lite mer fart i maskin, Saab B-Motor.
« skrivet: juli 31, 2013, 12:43:17 PM »
Typ 2mm är lagom att plana med orörda förbränningsrum, har räknat på det nån gång i tiden, och 2mm så är man på den säkra sidan.
Fs306 tror jag mer på än 280, låter roligare att köra. Har dock inte provat nån av dom, och personligen gillar jag varviga motorer så beror ju på vad du själv gillar!
Vill du ha större utbud av kamaxlar så kan du kika på dom till H-motor, kapar du av fördelardrivningen och plockar bort styrgrejen i kamdrevet så passar h-kamaxlarna i b-motorn.
Fs300 har bror min testat iaf, totalt omöjlig att köra i depån med stromberg, ger så lite vakum så bilen nästan dör på tomgång, men ute på bana funkade den dock finfint!
Så valet av kam beror på vilken karaktär du vill ha :)

7
Saab / SV: leo kam 64103
« skrivet: september 01, 2012, 17:00:19 PM »
Eftersom så många gillar b-motorer så antar jag att detta handlar om b-motor.
B-motorerna har en originalmärkning på kamaxlarna, skit i den och kör som du ställt den. lär säkerligen gå finfint :)

8
Saab / SV: Mekaniskt sprut på 16v
« skrivet: september 01, 2012, 16:58:56 PM »
Behöver inte bygga om nåt direkt, bort med allt från el-sprutet, byt till spjällhuset som sitter på 8v saaben och sätt dit mek.sprutet :)
Dock får du sätta typ en slangstump på spridarna för att distansa upp dom, annars hamnar dom bara i en av kanalerna, vilket inte är bra! Hitta på når bra sätt att sätta fast spridarna på och kör :)
Fördelaren kan man ta från b-motor, knacka ur pinnen till drivningen på en 16v fördelare och plocka loss den, gör likadant på b-motorfördelaren, när du nu kollar på axlarna så ser du att b-fördelaren har mer utstick på axlen under hålet. Kapa den till samma längd som 16v-fördelaren ungefär, grada av kanterna och sätt dit drivningen, i med pinnen/sprinten och sätt dit den på motorn! :)

9
Volvo / SV: s40 2.0 16v
« skrivet: augusti 22, 2012, 08:35:45 AM »
Värst va alla snöat in på att man måste trimma? en bil som går bra original funkar bra, och har högre driftsäkerhet.. Har provkört brors s40 1,8, och med tanke på hur väl den går så lär 2,0an räcka rätt långt.. Går ju göra det vanliga, öppna upp andningsvägarna. gör väl lite iaf :)

10
Saab / SV: oljeproblem
« skrivet: juli 06, 2012, 00:17:45 AM »
Gör den det så är tråget/lådan trasig. :)

11
Bygga / SV: framruta
« skrivet: juli 01, 2012, 20:47:24 PM »
Då borde den hålla och sitta kvar! har du typ slang eller nåt dämpande mellan banden och rutan?
Slagen kaross/mjuk kaross/avrostade A-stolpar?

12
Bygga / SV: framruta
« skrivet: juni 29, 2012, 00:27:36 AM »
Sitter det en svart (eller kan det ju vara färg på den om nån målat den ;) ) gummilist runt rutan så sitter den där, den plus plåtband över rutan räcker finfint! Sålånge karossen är hyffsat rak iaf :)

/jonathan

13
Bygga / SV: framruta
« skrivet: juni 25, 2012, 21:20:48 PM »
Sitter den i originallist? om inte så kan du ju börja med att sätta dit den! :)
/Jonathan

14
Volvo / SV: R1-Mikuni, B230, 405 topp m KG8
« skrivet: juni 19, 2012, 21:32:15 PM »
Den guldfärgade elpumpen från biltema funkar skitbra. körde 1,6mm munstycken i en 2,0l saab och det funkade fint, körde 1,7mm munstycken på en 2,5l saab och det funkade fint det med, så där omkring borde vara rätt hyggligt :)
Insug bygger du bara nåt som fungerar, om rören är lika spelar mindre roll. men korta rör är att föredra på hojförgasare för att få bra pulser.

Helt enkelt: Bygg ett kort insug som funkar, lägg igen ett av lufthålen i trottlen så att trottlarna går upp lite saktare (som att hälla i mer olja i stromberg/su typ..), borra huvudmunstycke och om du känner för det så kan du ju höja nålarna nåt snäpp.. det har dock inte jag gjort med det funkar fint ändå, man får lite bättre respons med höjda nålar då de annars går lite snålt i botten. :)

//Jonathan

15
Saab / SV: 2,3 liters vev i 99
« skrivet: juni 19, 2012, 00:17:45 AM »
Klart det går, bara du löser kolvar så är det inga större problem :)
Kan gå att svarva originalkolvarna om du inte kör med spikningar eller hög temp.. hade omsvarvade 2,0 kolvar i min 2,3a men när jag gick upp i tändning rejält så smalt en kolv för mig, men det var idiotmycket förtändning så det ska gå.. :)

Sidor: [1] 2 3 ... 7