Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Haddock

Sidor: [1] 2 3 4
1
Bygga / SV: kylning
« skrivet: augusti 03, 2012, 01:59:00 AM »
Elektrisk cirkulationspump och elfläkt, samt ordentliga ventilationshål och tätt in till kupèn.

2
Övrigt / SV: Det klantigaste ni gjort när ni skruvat?
« skrivet: juni 02, 2012, 17:33:16 PM »
Drog nytt elsystem åt en kompis.
Gaslödde med en liten lödlampa med "piezotändning".
Den slutade tända.
Jag höll upp munstycket mot örat för att kolla om gasen var slut.
Fräste trevligt i trumhinnan.

3
Övriga / SV: fiat motor
« skrivet: maj 12, 2012, 19:31:25 PM »
Leta efter Fiat 131 supermirafiori.
Hade en pigg tvålitare.

4
Övriga / SV: Är det nåt att bygga folkrace av
« skrivet: november 19, 2011, 09:27:15 AM »
Jag har en sådan.
Positivt: Alltid kul med annorlunda bil. Opels tvålitersmaskin är en bra motor.
Negativt: Autobahnkryssare = Lite klumpig, bakvagn inte gjord för gruskörning. Två liter cylindervolym är i minsta laget för en så pass tung bil. Inte så lätt att hitta billiga trimdelar.

In alles: OK bil som kan bli bra om man letar reda på en sextonventilare (V6orna är ett alternativ, men jag vet inte hur tunga de är). Utväxlingen kan fixas med 14"hjul (satt original på flera varianter, men byttes ofta till 15") med lagomma däck (folkracedäck brukar vara 175-65 i fjortontumsutförande, jag vill ha 195or i sextioprofil).

Just det: Första två-tre årsmodellerna är rostholkar.

5
Bygga / SV: Nybygge Ford mondeo
« skrivet: november 05, 2011, 18:18:32 PM »
Lätta så mycket det går, montera ordentlig hasplåt (durkplåt ger bra skydd och mycket vikt på drivhjulen), svetsa diffen och de bästa däck du kan få tag på på framaxeln.
Begagnade vinterdäck får man nästan gratis - Begagnade rallydäck brukar vara billiga (men jag tycker inte att greppet imponerar alla gånger) - Folkracedäck är bäst.
Vet inte hur det ser ut på så nya bilar, men på äldre, framhjulsdrivna bilar har jag dragit ihop bromskraftregulatorn på bakaxeln (den styr hur mycket bromskraft bakbromsarna skall få baserat på hur mycket fjädringen är ihoptryckt - Tung last = mer broms) så att det går lätt och fint att bromsa upp bilen på ställ.
Bör räcka som nybörjarbil.

6
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 26, 2011, 10:40:07 AM »
När man kör i ilska, så rör sig både chassiet och motorn en hel del.
Jag har plockat motor och växelådskuddar så att drivpaketet kan flyttas bakåt//neråt för bättre viktfördelning.
Motorn bryter då rätt ordentligt i fästpunkterna, vilka avlastas genom att fästa överdelen i fjädertornen.
Detta ger också en (mycket) stadigare framvagn.
Inget för bruksbilar, men folkrace/is/bus tycker jag att det funkar bra till.
Man bör dock fästa själva stagen med bultförband så att de går lätt att ta bort vid reperationer.

Flyttar man motorn bara några cm (brukar bli ungefär en dm innan man behöver bula torpeden) så gör det en del på viktfördelningen, eftersom man plockar bort vikt framför framaxeln och lägger den bakom.
Från lyftkraft till fäste för bakhjulen.

7
Övriga / SV: Nåt att ha vid förgasarn
« skrivet: juli 27, 2011, 22:00:18 PM »
Man får väl bula ut huven hur mycket man vill?
Fram med hammaren!

Glöm inte att se till att förgasaren får kall luft i rikliga mängder.

8
Övriga / SV: Opels fyra med insprut?
« skrivet: juli 17, 2011, 06:15:27 AM »
Det är en överliggare.
För mer hk, så går det förmodligen att byta till 16v eller någon av sexorna (2,5, 2,6 eller 3,0).
Jag är lite förvånad över att man inte ser fler oplar på banorna.

9
Övriga / SV: Opels fyra med insprut?
« skrivet: juli 05, 2011, 00:59:21 AM »
Det är en 2,0 8v.
Den får sitta kvar så länge den fungerar nu.

10
Bygga / SV: Färg
« skrivet: maj 11, 2011, 01:07:16 AM »
Den billigaste.



Men vill man ha det (semi)snyggt, så rekomenderar jag "farmalac" som säljs av lantmännen.
En plåtfärg avsedd att strykas med pensel.
Blir oväntat bra.

11
Regler / Flamsäkert underställ?
« skrivet: april 26, 2011, 12:32:50 PM »
Om regeländringen från tvålagers till enlagers med flamsäkert underställ går igenom:
Var köper man sådana?

12
Tävlingar / SV: var är tävlingar?
« skrivet: april 24, 2011, 11:00:59 AM »
Klicka på länken jag lade ut i förra svaret.

13
Tävlingar / SV: var är tävlingar?
« skrivet: april 17, 2011, 10:45:28 AM »

14
Volvo / SV: trimma 240 med b23 gratis
« skrivet: april 04, 2011, 09:31:07 AM »
Om man filar lite, så kan man ställa fram kammen lite, lite grann vilket ger något bättre högvarvsegenskaper.
I insug och topp (gärna utblås också) slipar man bort gjutskägg, ojämnheter och liknande utan att ändra för mycket på kanalernas form.
Passa in insug och grenrör ordentligt.
Gratisgrejor som kräver ordentlig utrustning är iförsta hand topplocksplaning (hur mycket man tar beror på vilken kam man skall köra med, med originalkamm skulle jag inte ta över en mm) och lättning av svänghjulet.
Kompressionsökningen ger mer kraft över hela registret, lättningen ger rappare motor.

Men viktigast av allt (tycker jag) är att plocka bort så mycket vikt det bara går.
Visserligen behöver man förmodligen tillföra vikt över drivhjulen, men då kan man lägga vikten exact där man vill ha den.
Så först plockar man bort så mycket man kan, sedan flyttar man resten så långt bak (och ner) det går, sedan provar man fram hur mycket vikt man behöver över bakaxeln.
Tycker jag.

15
Volvo / SV: trimma 240 med b23 gratis
« skrivet: april 04, 2011, 09:19:32 AM »
Du behöver en kompis med tillgång till svarv och fräs.
Då går det att hitta några hästar.
Gratis kan man (med reservation för att jag bara pysslat med gamla konstruktioner):
Öka bränsletrycket och tillse att luft- och bränsleflödet är tillräckligt genom att plocka bort eventuella hinder i luftburken, borra lite extrahål i den, se till att luftfiltret är i ordning (bäst är det med ett utbytesfilter av bomull, typ "K&N", näst bäst utan filter men det sliter, rent originalfilter är tillräckligt), bränsletrycket finns beskrivningar lite här och där på interwebben, bränsleledningarna skall intevara för gamla, tillräckligt grova och bränslefiltret OK.
Ger ett fåtal hästar och ett trevligare insugsljud.
Avgassystemet skall rensas och rätas.
Ger ett fåtal hk och mysigt putter.
Tändstift och kablar skall vara i ordning, rena fina stift med rätt elektrodavstånd, varför tändkablar åldras vet jag inte, men det gör de.
Åtminstone bör man se till att kablarna är rena och går ordentligt fritt från jordat gods.
Tändpunkten går ofta att sätta något tidigare än original för maximal effekt, men se till att motorn inte spikar.

Ventilmekanismen: Se till att ventilspelet är OK, för lite så tätar inte ventilerna när motorn är varm, för mycket och både duration och lyft minskar. Hydrauliska lyftare litar jag inte riktigt på, så jag skulle svetsa dem.

Sidor: [1] 2 3 4