Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Engström

Sidor: [1]
1
Saab / SV: Få lite mer fart i maskin, Saab B-Motor.
« skrivet: juli 24, 2013, 18:47:19 PM »
26 stycken som kollat in tråden, men ingen som har något förslag!..

Kom igen nu folket, tävling om tre veckor så vill gärna få lite mer kraft tills dess!  :banghead:

2
Saab / Få lite mer fart i maskin, Saab B-Motor.
« skrivet: juli 23, 2013, 16:14:19 PM »
Hej, som rubriken låter!

Vill få lite bättre fart i maskin, sitter i en golf och är just nu en original 2L med enkel förgasare..
Har en topp som jag ska porta själv (portat ett antal Saab h-toppar, med bra resultat) och sedan plana toppen men hur mycket?
Sen har jag Insug med dubbla 175'er liggandes och ett original 900 ex-rör som också ska på samt bygga 2,5" hela vägen?

Vad mer kan man göra inom en rimlig budget?  :help:

Har tänkt köpa en kam från folkraceshop, men vilken skulle passa till det jag har just nu?
Lätta svänghjulet, för/nackdelar?

// Danne!  :D


3
Köpes / SV: Sökes: Volvo 240 bur.
« skrivet: juli 23, 2013, 15:51:07 PM »
vart i landet finns du?
mvh

Jämtland, mitt i smörjan!  :doh:

4
Bygga / SV: Bygga på vovlo 244, tips?
« skrivet: april 28, 2013, 01:39:13 AM »
i stora drag tycker jag såhär:

hög och hård fram med mycket camber,caster och toe-ut samt lägre, mjukare och "sunkigare" där bak
jag sänker dom aldrig fram men bak sänker jag dom tills dom ligger mellan 54-56cm från marken till hålet där listen brukar sitta alldeles ovanför bakhjulet.
jag mäter i "startklart" skick på plan mark när man har dom stötdämpare, fjädrar, däck och barlast man har tänkt använda sig av monterat
sen så är väl mellan 80-100kg vikt i skuffen att föredra

om du bygger om länkarmarna så mycket att du måste skarva styrstagen så tycker jag att du sak använda dig av 740ins styrstag istället, dom är nämligen betydligt längre (ca 2,5cm om jag inte minns helt galet). då går inte styrstagen av där du har svetsat ihop dom vid inpirerande körning ::)
det enda du måste göra är att skruva lös dom styrstag som sitter i din styrväxel för att få reda på vilken gänga du har mot styrväxeln och sedan skaffa likadana fast från en 740
 :goodluck:

Satt och läste igenom all text igen och tror faktiskt du skrivit fel, eller är du helt ärligt att när du skriver "bak sänker jag dom tills dom ligger mellan 54-56cm från marken till hålet där listen brukar sitta alldeles ovanför bakhjulet."
Det måste vell vara så att du menar från hjulcentrumet och upp till hålet från listen?  :o

Är inget illa menat utan vill bara dubbelkolla!  :D

5
Bygga / SV: Bygga på vovlo 244, tips?
« skrivet: april 28, 2013, 01:31:56 AM »
ingen orsak :)
Övre momentstagen till bakaxeln kortar man ju för att när man kliver av kopplingen vill ju bakaxeln vrida sig uppåt och det ger sämre fäste det optimala är och korta så pinjongen pekar rakt framåt vid fullt gaspådrag
Vilket ju är svårt och veta men ju sämre bussningar ju mera kan man nog korta dom om du gör som jag beskrev och stummar dom stora bussningarna som sitter i bakaxeln och håller undre stagen ska du nog inte korta mera än en cm iaf annars tror jag på 1.5-2 ksk och råkar det skilja några mm i längd på stagen när du kortat dom så montera det längre på vänster sida för eftersom kardanen snurrar moturs så vill den ju vrida bakaxeln på det viset också och då får vänsterhjulet bättre fäste och det vill vrida mera där.
Av den anledningen brukar det oftast spinna på högerhjulet med öppen diff och många bilar med dåliga bussningar brukar vilja skicka bakvagnen lite åt höger om man gör en hård start.
jag har haft en 142a där övre infästningen var flyttad uppåt och det var kapat hål där baksätet skulle ha suttit och höjt upp dom in dit.
 men den bilen hade ungefär samma grepp i starten som en normal bakvagn tyckte jag men vill man exprimentera och får beskrivningar av någon som gjort det med lyckat resultat kan det säkert bli bra men då är ju frågan hur mycket tid man vill lägga ner går ju alltid kompensera med några extra kilon i skuffen om man tycker det bettar för dåligt på startplattan :P
mvh


Har kortat stagen ca 1,7cm nu, diffat och sänkt det ett par varv, skippade dock att stumma dom stora bussningarna, men det lär nog funka endå!  :laugh:
Bara att lägga i lite vikt bak nu och göra klart plåtarbetet som jag påbörjat, sen blir det att ta tag i framvagnen!

Någon som har nå mer förslag om vad man kan göra där? Har iaf planer på dubbla dämpare, boxa och förlänga bärarmen samt styrstaget.  :)

Vad tror ni om detta, allt som jag nämnt innan om bakaxeln är gjort på denna bild?  ::)


6
Bygga / SV: Bygga på vovlo 244, tips?
« skrivet: april 23, 2013, 23:29:38 PM »
Om man börjar med bakvagnen så svetsa en bricka över dom stora bussningarna som sitter på bakaxeln och håller dom undre länkarmarna på bakaxeln ( där fjädern och stötdämparen sitter)
så dom blir stumma sen kan man korta dom övre stagen ca en cm då lutar pinjongen lite neråt och vrider sig rak när man gasar annars brukar den vilja vrida sig uppåt vilket ger sämre fäste och ofta hjulstutts det kan vara lite olika hur mycket man kan korta för bäst resultat beroende på bussningar osv som gör att bakaxeln kan röra sig men med dom största stumsvetsade blir det betydligt stummare . kapa org fjädrarna ca 2 varv och bästa stötdämparna för den budget man har :P

Framvagnen kan man förlänga a armen som håller i fjäderbenet i nederkant för mer camber (behövs förlänga styrstagen med då) och styrleder från en bil med servo ger något mera caster hårdare lite lägre fjädrar är en bra ide om man hittar till rätt pris och så staga upp med stag mellan fjäderbenstornen från fjäderbenstornen till torpedväggen och ev under bilen mellan a armsinfästningarna (mindre nödvändigt) och så bra stötdämpare som möjligt sen går det enkelt och montera dubbla org krängningshämmare både fram och bak där det finns olika dimentioner som ger lite olika beteende på bilen :P
det är väll det jag kommer på man kan göra som inte behöver kosta så mycket pengar :P
och däck med så bra fäste som möjligt som på alla andra bilar :P

i stora drag tycker jag såhär:

hög och hård fram med mycket camber,caster och toe-ut samt lägre, mjukare och "sunkigare" där bak
jag sänker dom aldrig fram men bak sänker jag dom tills dom ligger mellan 54-56cm från marken till hålet där listen brukar sitta alldeles ovanför bakhjulet.
jag mäter i "startklart" skick på plan mark när man har dom stötdämpare, fjädrar, däck och barlast man har tänkt använda sig av monterat
sen så är väl mellan 80-100kg vikt i skuffen att föredra

om du bygger om länkarmarna så mycket att du måste skarva styrstagen så tycker jag att du sak använda dig av 740ins styrstag istället, dom är nämligen betydligt längre (ca 2,5cm om jag inte minns helt galet). då går inte styrstagen av där du har svetsat ihop dom vid inpirerande körning ::)
det enda du måste göra är att skruva lös dom styrstag som sitter i din styrväxel för att få reda på vilken gänga du har mot styrväxeln och sedan skaffa likadana fast från en 740
 :goodluck:

Tack så mycket för tipsen, kommer ni på något mer så säg gärna till!
Inte bara om väghållning utan allt som kan vara användbart! :)

Fick hem bilen i Söndags, har rensat den på allt och börjat bygga front/bak men plåten tog slut.  :banghead:
Har även börjat lite med bakvagnen, kapen kom fram och bilen blev lite lägre.
Ska ner med övre stagen imorgon och korta dom, men hur mycket? Vissa säger 1,5 och vissa 2,5 cm.. lär ju göra stor skillnad?
Funderar också på att flytta ner främre infästningen till bakvagnen, men är det värt det? Läst att det ska göra skillnad?  :help:

Åter igen, tack för alla tips!  :dyrka:

7
Köpes / Sökes: Volvo 240 bur.
« skrivet: april 07, 2013, 01:41:40 AM »
Ja, som rubriken! Söker en bur till min 240, beg eller ny spelar ingen roll så länge som priset är rätt!  ;)

8
Bygga / Bygga på vovlo 244, tips?
« skrivet: april 07, 2013, 01:13:21 AM »
Ja.. som rubriken lyder! Ska bygga på en Volvo 240 i sommar och skulle gärna vilja ha lite tips och liknande av er!  :help:
Har byggt ett antal bilar, men bara Saabar. Så vill gärna veta hur man får den mer startsnabb, bättre i framvagn osv..
Bara mata på med tips och trix om hur man bygger en 244 på bästa sätt!  ;D   

Tack på förhand! // Engström

9
Bygga / Golf mk2 syncro, bygga till RWD med annan motor?
« skrivet: november 03, 2012, 21:15:08 PM »
Tjenare, har några frågor ang golf syncro! Visst kan man stoppar i tex en b23a och fram/bakvagn från en volvo och få vagnsbok på den? Nästa fråga är hur dom som besiktar bilen på tävling vet att det är en syncro? Alltså att man inte byggt på en FWD?
Mvh Engström!

10
Bygga / SV: bygga på Saab v4, hur ska man gå tillväga?
« skrivet: november 03, 2012, 17:41:46 PM »
Jo, det går ju göra så också! Men vill helst bygga lite mer seriöst.. Men man kan ju fortfarande kapa ner alla infästningar osv och svetsa på v4an, eller blir det inte nog hållbart? :-)

11
Bygga / bygga på Saab v4, hur ska man gå tillväga?
« skrivet: november 03, 2012, 01:56:59 AM »
Hade tänkt att bygga på en v4, ta bärarmar/fjädrar osv, bakvagn och motor från en 900 -87 men hur ska jag gå tillväga? flytta över hela fjädertornet från 900an osv? Någon som byggt något liknande innan som kan komma med några tips och förslag så skulle det vara trevligt! Mvh Engström

Sidor: [1]