Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: [1] 2 3 ... 32
1
Bygga / SV: torkare volvo 240
« skrivet: november 28, 2018, 11:25:19 AM »
Det behövs väll bara en plus kabel via brytare till valfritt läge på torkarmotorn?

2
Volvo / SV: Byta tändsystem b230 lh.24
« skrivet: november 09, 2018, 15:49:41 PM »
Med lh2.2 kan man göra det.
Tror dock inte det är lika enkelt på 2.4 men det finns ju vettiga chipp mm till 2.4 så varför vill du inte använda org tändningen?

Dock går det väll alltid bara koppla bort tändspole fördelare i toppen mm men i övrigt låta allt sitta kvar bara det att det inte används till att ge gnista.
Sen stoppa dit en fördelare och köra vet inte om man får några felkoder då dock och varvstoppen finns ju kvar vilket som. 

3
Volvo / SV: B230f recept
« skrivet: oktober 23, 2018, 17:22:11 PM »
Bränsle och tändning delen på lh 2,2 är helt separerade det enda bränsle boxen behöver är tändsignal så den vet varvtalet man kan ta bort hela tändnings biten och använda en brytarlös fördelare för b230a med förgasare från tidiga 740 sen trigga bränsle boxen från ett stift på tändslutsteget  (osäker vilket det var)
Då har man en tändning som går modda och utan varvstopp lyckas man sedan få en bränsle box chippad med högre varvstopp kan man ju labba med större spridare lmm osv.
Gällande kammarna så brukar lyftet vid 1mm vara angivet det säger mer än vid ventilspel.
Där har
Fs122 250gr
Månen8 260gr
Fs129  265gr
Fs300 271gr
Fs296 276gr
Om jag minns rätt dock säger det inte allt men bästa jämförelsen utan att få ett riktigt kamkort
Men månen8 brukar gå få att lira hyfsat med originalrelaterade grejjer men sen blir dom väldigt klena på låga varv även med bränsle tändning mm hyfsat rätt.

4
Volvo / SV: B230f recept
« skrivet: oktober 22, 2018, 22:57:12 PM »
Problemet är att då man är fast med samma bränsle och tändmapp är det svårt att få den och gå skapligt och med den låga varvstoppen så är det inte lönt med en varvarkam dom bra motorer jag sett bromsas med liknande kammar ger toppeffekten vid 6-6500 varv och varvstoppen måste upp minst 500 helst 1000 varv över det för att det ska bli något register att tala om.
Vore det typ isbil skulle jag provat med månen8 vägbil typ en fs122 om det är folkraceshoppens kammar annars finns andra liknande profiler från andra kam slipare.
3mm kan man plana på 95 oktan iaf med tillfixat förbränningsutrymme är det orört är 3mm i högsta laget då man får köra låg tändning för att det inte ska spika så då bör man kunna justera den.
500-25000 kan en volvotopp kosta komplett (portad med ventiler fjädrar mm)det beror på hur bra den är gjord och till vilket syfte

5
Volvo / SV: B230f recept
« skrivet: oktober 21, 2018, 13:12:01 PM »
Det enda jag ser som ett potentiellt problem är insprutet.
En så pass mkt värre kamaxel kräver en annan tändkurva för att fungera bra och varvstoppen är svår att få bort/höja.
Annars så klarar en sådan topp 170hk med ett hyfsat insug.
Ta gärna lite mindre i förbränningsutrymmet på insugs sidan än jag visade och plana Den 3mm.
Har inte flödat någon exakt sådan men ca 175-180 cfm in och en org flödar just över 150 lite beroende på stomme/ventil mm.

6
Volvo / SV: Strokning
« skrivet: september 29, 2018, 19:22:10 PM »
Jag menar ju givetvis att man offsetslipar tappen så slipar du 4mm så tar du ju helst allt utom nån hundradels mm på insidan men tänker jag fel när jag säger att du bara kan flytta ut centrumet hälften av antalet  mm du slipar bort.
Slipar man tex en 50mm tapp till 40mm så är ju radien (från ytan till centrum alltså) 20 istället för 25 mm dvs halva måttet mot antalet mm man slipat bort.

7
Volvo / SV: Strokning
« skrivet: september 28, 2018, 11:52:26 AM »
Hur tänker du när du säger 94mm slag?
Slipar man ner tappen 4mm flyttar man ju bara ut centrum 2mm men då går kolven ju 2mm längre både upp och ner så ökade slaglängden blir samma som antalet mm man slipar bort minus det lilla man tar längst ut på tappen för att få fin yta
Så en marinvev borde gå slipa till 90mm slag
En b20 b23 eller b30 vev 89mm med 45mm vevtapp.
Eftersom folk brukar begära 4-5k för en marinvev och antar du tar liknande pengar som andra firmor för en exenterslipad vev (3500-4500) så börjar prisskillnaden mot en nytillverkad smidd vev bli rätt liten.
Om det däremot gick få en b23 vev slipad 89 sen fanns org vevstakar från någon motor som var lätta att bearbeta så de gick sälja vevaxel och vevstakar för typ 5k +stommar och sen inte få mera jobb än man får med en vanlig 85mm vev för b230 vevstakar borde det ju finnas en marknad för det :)

8
Volvo / SV: Strokning
« skrivet: september 27, 2018, 20:05:11 PM »
Hittade lager i USA men kändes ju omständigt att beställa därifrån till en svensk motor :-\
Är en gammal påsvetsad sen slipad vev med 88mm slag och lite porer mm så inget ja vill kosta på och sätta i nån seriös motor och har allt utom lagren för att kunna sätta ihop en underdel med den lagom för folkrace eller något annat mindre seriöst syfte.
Men har du något budget resept på mkt volym typ nån org vevstake från nån motor med liten vevtapp och helst 23mm kolv bult (för b230 kolv) för att få så mkt volym som möjligt i en b23 underdel utan att behöva anpassa mera än komphöjden?

9
Volvo / SV: Strokning
« skrivet: september 26, 2018, 20:16:31 PM »
Klassikern är ju b23 block och vev och slipa veven till 85 eller 86mm (bmw m10 lager för 86mm) sen använda b230 vevstakar och svarvade turbo kolvar.
Då du skriver 45mm är det någon speciell vevstake du tänker på då som passar?
Du råkar inte veta någon svensk återförsäljare som har lager för b23 vevstake och 1mm nerslipad vevtapp (58mm ytter och 53mm innerdia)

10
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« skrivet: september 16, 2018, 00:04:10 AM »
Stålet finns i mirakatalogen tror på samma sida som 390 och andra stål med endast en vinkel och är en utvändig radie med 39gr avslut på ventilsidan så att säga.
Köpte det och endel andra stål som Erland Cox rekomenderade på sävarturbos forum.
Men som sagt en datastyrd fräs är svårslagen det tillsammans med flödesbänken så kan man ju prova fram det bästa går ju även spackla igen ett förbränningsutrymme efter man fräst så kan man börja om från ett mindre och så får man samma kanaler så detbara sitter i förbränningsutrymmet om man jagar det optimala för en viss kanal/ventil
94 var jag 3 år gammal :)

11
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« skrivet: september 15, 2018, 18:56:23 PM »
Läste igenom tråden och man blir lite avensjuk på maskinparken :angel:
Jag kör ner med miran typ som du gjorde på sidan 3 men med ett 357 stål då får man hyfsad radie om motorn har nog stor cylinderdiameter gör man en topp till typ en b21 elr liknande så får man ju leva med en 90gr kant om man inte skär sätet väldigt djupt

12
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« skrivet: september 15, 2018, 14:36:42 PM »
Hoppas det går bra för dig och du får arbete så det går runt :goodluck:
Hur tänker du med att radien blir liten när du kör med miran?
 det finns ju olika stål och sen kan man ju rita egna. Dock blir ju sista delen ändå gjort med roterande filen.
Det blir ju dock aldrig riktigt som när du gör det med CNC

13
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« skrivet: september 15, 2018, 09:39:28 AM »
Skulle vara trevligt att ha tillgång till sånna maskiner och kunna skriva program mm :)
Själv (om man tar förbränningsutrymmet som exempel) brukar Ja köra med ett mirastål (tror det hette 357) inställt så det tar ut till kanten mot cylindern i längstled på toppen och ner mot sätet sen får man rita upp och fila så det tar lite längre tid.
Kör du även kanalerna med fräsen och är du åt/har någon firma som bygger motorer?

14
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« skrivet: september 14, 2018, 22:21:57 PM »
5 år senare vet jag också att det inte är en bra idé och att en så stor ventil också bara blir sämre på alla sätt än en vanlig 46mm i en volvo topp (iaf i normala fall en extrem sidoförflyttad topp med uppsvetsat förbränningsutrymme ksk en 50mm kan fungera i)
Tror anledningen till att jag frågade var att jag läst på nån annan sida om nån som hade gjort sätena direkt i alutoppen på nån fr bil minns dock ej säkert

15
Volvo / SV: B230a ska piggas upp, tips mottages
« skrivet: september 11, 2018, 12:40:46 PM »
Hårdare fjädrar behövs om du ska varva mer än org varvstopp lite beroende på kam.
Ska org grenrör mm användas skulle jag kört månen8 med extraktor fs300-13 (om kam från folkrace shoppen ska användas)
Om du byter fjädrar passa gärna på att jämna till jutkanter och om du känner någon med svarv eller ventilslip så slipa en 30gr vinkel ovan 45grader på insugs ventilerna (brukar kallas bc eller back cut)
Plana toppen 3mm (då behövs en kortare kamrem)
Sen beroende på vilken storlek du har på halsringarna kan det vara en bra idé att få dom svarvade till större

Sidor: [1] 2 3 ... 32