Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Codriver

Sidor: [1]
1
Saab / Växellåda 99 byta primär
« skrivet: juli 17, 2013, 11:35:54 AM »
Jag har kommit över en gammal B-motor med låda.

Den är så gammal så den har inte kedjeprimär utan den har drev. Fungerar det att köra med?
Om inte det är att rekommendera går det att byta primärhuset till ett med kedja?

Jag har INGEN koll alls på saab 99 så därför kommer det säkert fler intressanta frågor framöver.

2
Saab / Håltagning/diffa lådan Sabb 900ng med bild
« skrivet: december 08, 2012, 19:05:25 PM »
På uppdrag lägger jag här upp bild på håltagning för att diffa lådan på Saab 900ng.

Bilden har jag fått av Bernth Granlund som tipsar att täta med träplugg och kemisk metall.

3
Saab / Diffa lådan saab 9000 (med bilder)
« skrivet: maj 25, 2012, 20:46:34 PM »
Jag och farsan har idag svetsat diffen i en saab 9000 (äldre generationen) så jag tänkte bjuda på lite bilder på hur vi gjorde.

Kapade hål med liten slipmaskin. Valde att göra det enligt bilderna men annars kan man göra det längre ner på lådan om man kollar på första bilden.

Svetsade denna gång med miggen då det inte blir slagg av den. Har tidigare svetsat med pinne när vi haft diffen lös ur en isärplockad låda. Vi svetsade dels ihop smådreven samt brände fast dom i diffhuset. Lite svårt att se på bilden men det var gott om plats att svetsa.

Gjorde rent med bräkleen och använde sedan Plastic Paddings Suerstål som är som ett tvåkomponentslim man blandar till. Såg till att den bortkapade biten hamnade ganska nära där den suttit.

4
Köpes / K: Trattar till weber/solex/dellorto 40
« skrivet: november 26, 2011, 21:20:32 PM »
Någon som har 4 trattar till 40mm förgasare?
Ska modifiera dom i alla fall så längden spelar mindre roll, likaså till vilka förgasare de är anpassade.

5
Övriga / Bränsletryck elektroniskt sprut
« skrivet: september 21, 2010, 15:07:45 PM »
Hur mycket brukar ni höja bränsletrycket på elektroniska sprut?

Höjer man för mycket lär de väl sura ner sig på tomgång...

6
Volvo / Förgasare vs. insprutning
« skrivet: augusti 27, 2010, 14:32:15 PM »
Om vi nu förutsätter att vi har möjligheter att ställa in/bestycka hyggligt så har jag lite funderingar kring vad man ska välja för bränslesystem av det jag kan hitta på hyllorna i våra gömmor.

De alternativ jag har att tillgå är:
Original insprutning B23E (det mekaniska) - fördelar för mig är att det är justerbart, men frågan är hur långt spridare etc hänger med?
Dubbla SU-förgasare med nålar som ger mer bränsle.  - fördelen här är att de är helt okej att justera in. Både jag och farsan har hygglig erfarenhet, visserligen från B18/B20 men det ska nog lösa sig. Nålarna fanns förr att köpa på Volvo. Men räcker de till?
Dubbla solex 40 - Bättre förgasaruppbyggnad med separata spjäll men är de på tok för små? Det kanske inte alls fungerar. Och så måste jag köpa munstycken.

Min fundering med motorn i sig är med grunden i en B23.
Portad och planad topp där kanalerna får anpassas lite efter inloppet och förbränningsrummens storlek så klart efter motorvolymen.
Månen 7 kam och ett extractorrör.
Här är funderingen att antingen köra med original volym eller kosta på 2,5-liter.

Alltså mina frågor är om jag väljer original volym vilket bränslesystem är bäst då?
Och om jag ökar till 2,5 vad ska jag ge mig på då? Måste jag upp i förgasarstorlek typ 45:or för att det ska fungera överhuvud taget?

7
Volvo / Brickor ventiljustering
« skrivet: juli 08, 2010, 11:07:24 AM »
Någon som vet var man kan köpa en hel sortiment-sats med ventiljusteringsbrickor till Volvo?

8
Volvo / Orginalsprut B230
« skrivet: maj 26, 2010, 11:33:29 AM »
Jag undrar hur långt ett originalsprut till en B230 räcker? Och vad det är som blir begränsningen?
Vi skiter i chip / mjukvara så länge, det får lösa sig.

Ca 170hk går ju att få till i en Volvo Original rallybil så så långt borde ju grejjerna fysiskt räcka till.
Har hört ryktesvägen att det skulle vara spridarna som är en av begränsningarna. Kan det stämma? Och eftersom det är Bosch så borde man ju kunna plocka spridare från något annat om så är fallet.

Finns det förresten varianter på dessa sprut? Årsmodeller, eller annat som styr?

Har helt lösa planer på ett bygge vad det lider, men det ligger långt borta just nu. Men fundera kostar ju inte så mycket.

9
Övrigt / Semster hur länge?
« skrivet: mars 28, 2010, 22:08:55 PM »
Någon som vet hur länge Stafan (Folkraceshop) blir borta på semester?

10
Bygga / 16-tumsfälgar
« skrivet: februari 02, 2010, 08:00:25 AM »
Hejsan!

Jag har läst någonstans om att någon har lagt på något rundjärn eller något sånt för att göra om 15-tums plåtfälgar till 16-tummare. Någon som har bilder/beskrivning?

11
Volvo / Stötdämpare 140
« skrivet: augusti 23, 2009, 21:44:17 PM »
Jag undrar om någon kan mäta lite på stötdämpare fram till Volvo 140.

Skulle behöva längd på dämparen när den är hoptryckt fullt och när den är utdragen fullt.
Mät från centrum av ringen till underkant av det övre fästet. Gjorde en enkel skiss.

Tacksam om någon kan ta sig de minuterna det tar.

12
Köpes / Galaxie Safari
« skrivet: juni 20, 2009, 21:16:01 PM »
Vet att det här kanske är superfånigt, men jag kollar läget i vilket fall... :P

Finns det någon som har ett 14" Galaxie Safarie (helst nytt) liggandes? Jag har ett fabriksnytt och det hade fvarit roligt att ha ett komplett par.

Maila på fel_igen(snabel-a)hotmail.com

13
Bygga / Front - får man bygga så?
« skrivet: maj 06, 2009, 21:36:15 PM »
Om ni kollar på denna bild så ser ni att det inte finns något att fästa det övre röret i frontgridnen i.


På de andra två bilderna har jag ritat in hur jag skulle vilja sätta dit röret. Att göra det böjt och låta det gå emot hörnen där framskärmarna sitter fast. Skulle det vara tillåtet? Hur ska jag annars göra?


14
Regler / Däck som personlig utrustning
« skrivet: oktober 06, 2008, 18:05:42 PM »
Jag vill höra vad ni tycker om regeln som säger att vinterdäcken inte får vara personlig utrustning. Här hos oss dog nästan vintertävlingarna ut om jag förstått det hela rätt. Jag var aktiv för tio år sedan senast och då var det tillåtet för arrangören att avgöra om däcken var personlig utrustning.

Visst är det lika för alla men det är ju skittråkigt om en regel gör att folk inte vill köra.

Hur är det ute i landet körs det mycket vintertävlingar?  ???

15
Saab / Byta 2,0 mot 2,3 i SAAB 9000
« skrivet: juli 26, 2008, 15:34:23 PM »
Någon som vet om det går hyggligt smidigt att byta ut en 2,0 i en saab 9000cse mot en 2,3?
Skiljer det mycket mellan olika årsmodeller? Givare och grejjer så man måste ha med en massa mer än själva motorn vid bytet?

Är helt novis på saab så det vore bra att veta. Har ett projekt på gång i så fall.

Sidor: [1]