Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - isakhubin1

Sidor: [1]
1
Volvo / B230 tändning/soppa problem (LÖST)
« skrivet: augusti 17, 2017, 09:28:18 AM »
Direkt erkänner jag att jag som båtägare behöver er folkracemänniskors kunskaper- och önskar att jag hade dem själv.

Motor B230 block, dubbla Solex förgasare. (marin motor AQ145B)

Historik och problem:

1. jag bytte till brytarlös tändning + högeffektspole, (det sitter en fördelare framtill utan vaccum på denna motor) tomgången ökade från 800 till 1200 pga tändläge (?) - gick inte att sänka tändning lägre än 15-20 vid tomgång ungefär.

2. När jag bytte topppackning och hade av remmen backade jag hjulet som snurrar fördelaren något - nu gick det att ställa tändningen som man vill (ner till noll och upp till högt på tomgång)

3. Tomgång är viktigt på båt då det blir problem att köra riktigt långsamt eller få i "växel"

Problem:

Jag får inte motorn att gå bra på den tändning som ger den tomgång jag vill ha (inte pillat på förgasarna och det funkade bra innan brytarlös tändning)

Vid vissa lägen på tändning "blurrar/hackar/dör (spikar?)" motorn vid hård belastning acceleration, - ej smygacceleration.

Med klena stift 0.75 gnistgap går det att ställa tändningen så lågt att tomgång blir 8-900 och inget blurr/hack uppstår vid gaspådrag: men då blir det KLENARE effekt/vrid/acceleration.

Vid vassare stift 1.1 gnistgap (samma värmetal) går det att få riktigt bra effekt och vrid, dock med för hög tomgång och något litet blurr hack på låga varv vid pådrag/full gas innan det kommer igång och varvar rätt.


Ska jag nu antingen:
Köra med de klena stiften som inte hackar och går ok på låg tändning ELLER ska jag köra vassa stift, finlira hög tändning tills den går utan hack och sedan sänka tomgång på förgasarna istället?



Sidor: [1]