Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - bosabengt

Sidor: [1]
1
Volvo / Vibrationer i kardan.
« skrivet: september 07, 2021, 19:57:14 PM »
Hej.
När jag köpte min 745 var stödlagret helt kasst så kardananen kunde röra sig mkt.

Så jag och några mer mek kunniga med press hjälpte mig att byta gummi, lager och ett knutkors.

Efter det så vibrerar det nå djävulskt över 50 km/h och lugnar sig vid över 100 km/h.

Var skulle ni ha börjat med? Eller ska jag lämna in kardanen på balansering?

2
Bygga / Spikdäck isdäck. Är det nån idé?
« skrivet: augusti 27, 2021, 19:51:40 PM »
Tänkte köra på sjöis i vinter.

Men har en otrimmad 745 med FX motor. Dvs 136 hk.

Är det nån idé att satsa på spikdäck då med den effekten?
Aldrig kört med såna däck.

Och VAR köper jag såna? Gärna budget. 😊

3
Volvo / Funderingar kring V8 smog motorer.
« skrivet: december 29, 2016, 17:12:23 PM »
Hej!  :)

Nej detta är inte frågor angående volvo men då jag anser att ni på denna sida erhåller mycket teoretiska kunskaper vill jag först fråga här. Och om moderator vill flytta så får han göra det.

Jag TROR det var sleepy på detta forum som visade bilder på en 530 topp, där förbränningsutrymmerna var liksom urgröpta eller iaf urfilade kanter osv. Just för att göra förbränningsutrymmet större. MEN inte för att få mindre effekt utan förhoppningsvis MER effekt.

MEN på en V8 smog motor är det betydligt större förbränningsrum än på muskelbilarnas toppar. smogtopp på ca 78 79 cc och muskelbilarnas på ~60 cc.

305 cui är ju på 145 hk och 350 cui på 170 hk ungefär. medans muskelbilarna hade betydligt mer effekt MEN mindre förbränningsutrymme. Ja mer komp men kan ni förklara varför man då på en 530 topp filar upp förbränningsutrymmet?

Och kan jag på nåt sätt dra nytta av stora förbränningsytrymmen på min oldsmobile 350 smogmotor?

mvh   :help:

4
Volvo / Dummietråd för B230F
« skrivet: januari 08, 2013, 23:04:24 PM »
För mig som inte kan så mycket och är helt novis när det kommer till trimning skulle gärna vilja få en klistrad tråd som hjälper till lite. Då gällande trimning samt olika svåra ord.
T ex:

Dur/duration
Körspel
TDC
Lyft
Nockvinkel
Reducering utav basvinkel.
Lachcaps
Körbarhet
Overlap

Och skulle vilja ha en liten samlad rekomendationstabell över vad som krävs för en viss effekt t ex såhär:

120hk:
130hk:
140hk:

Osv osv

När chippen från FS behövs och varför och vad gör chippen.
Och när ska det labbas själv med boxen dvs jorda eller bygla stift 18-19.
Vilka trimkammar passar på 530 och vilka passar 531 (orörda) Och vad gör en FS280 i en 531 vs 530?
T ex mellan hur mycket effekt gör en Fs280, t ex 150-170 hk beroende på hur mycket man portat toppen t ex 34 mm portning gör 150 hk och 38 mm gör 170hk (endast exempel)

Ja det är bara en liten del som jag vill ha svar på och som jag tror flera skulle vilja ha.

Vet att det finns massa trådar om ämnet men det är ju därför det är så svårt att bilda sig en uppfattning, eftersom alla säger olika.

Även illustrativa bilder efterfrågas på en topp med delar isärtagna med nummer eller namn på vad delen heter. Samt bilder på hur hur man ställer in en kam, hur tdc ska stå och vart man mäter och bilder på före o efter bilder från portade toppar. Samt bilder på där man pekar på vart man ska slipa/porta. T ex slipa här (pil) och här och här för lätt portning, slipa mer samt här o här för medium portning osv osv osv.

 :help:

Detta skulle bli en bibel för alla noobies och "trimma 740" trådar skulle försvinna. en ide iaf  :goodluck:

5
Volvo / Frågor kring trimning B230F LH 2.4
« skrivet: januari 05, 2013, 10:46:08 AM »
Har införskaffat mig en 531 topp nu iaf. Å toppen ser ok ut men undrar vad som kan vara bra att göra på den?

Bara tvätta av gammalt klegg å kanske slipa ventilsäten med biltemas slippasta?
Har tänkt att trimma den till 150-170 hk kanske. Men vill inte varva hejdlöst så kan jag låta toppen vara?

Porta lr matchporta har jag tänkt att göra om det inte gör mer skada än nytta.

Ska jag ha kvar orginalventiler lr satsa på längre för mer lyft? Å vad gör högre lyft??

Har tänkt att köpa en FS280 kam, måste jag plana toppen för den kammen? Hur blir det utan planing?
Och om jag har längre ventiler, vilka lashcaps å vad blir lämpligt ventilspel?

När behöver man ställbart kamdrev?


Sidor: [1]