Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - dalavolvo

Sidor: [1]
1
Volvo / Koppla in BKC tändbox på b230ktändsystem?
« skrivet: juni 02, 2016, 19:19:10 PM »
Hejsan

Jag har en b230k som är ombyggd med b230a stakar och kolvar. Men har fortfarande kvar tändsystemet från Kmotorn, med toppmonterad fördelare med hallgivar i fördelaren och vakuumstyrd tändbox.

Har problem med tändsystemet att jag har varvstopp vid 6000rpm, och att man får för mycket förtändning på lägre varv.

tips på att lösa problemet?

tänkte kanske att man kunde montera en annan tändbox  https://shop.klracing.se/sv/artiklar/tandbox-bkc-6al.html     ??????

eller som man montera en blockfördelare? vilken blockfördelare ska man ha tag i?

motorn är för överigt på 2,3L dubbla 45fajs och annan kamaxel,ventiler O.S.V

Mvh Tom



 

2
Volvo / SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« skrivet: april 27, 2015, 19:47:57 PM »
Tackar för snabba och bra svar  :) 

Går det att justera tändning på en b230k med original tändning? skulle vilja ha lite mera förtändning. Går det att justera tändningen genom att vrida den bakmonterande fördelaren?

3
Volvo / SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« skrivet: april 26, 2015, 19:12:26 PM »
Okej men det är bakventil till vakiumet i förgasaren ? funkar det med att bara sätta en enkel nippel ? hur blir tändkruvan om man tar bort vakumet ?

4
Volvo / Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« skrivet: april 26, 2015, 01:18:21 AM »
Hejsan

Jag håller på att bytta förgasare på min B230k, ska ditt ett par dubbel förgasare.

Men b230K har som sagt en tändbox som är vakiumstyrd?

Går det stoppa dit en tändbox från en 2,2?

Eller går det modda dit vakiumet på dubbelföggarna ?

Tacksam för snabba svar!

Mvh


5
Volvo / Söker efter Tips/hjälp med Bestyckning fajs 45or B230A
« skrivet: mars 22, 2015, 00:18:23 AM »
Hallå

jag håller på och byggen ihop en ny motor till min gamla 740.

botten delen är klar med nya lager kolvar och ringar, extraktorgrenrör och 2,5" system, lättat svänghjul.

toppen (531) har jag lämnat bort på portning och planing (3mm) och även montera 46/38 ventiler.

kamaxel är en fs300

förgasarna blir ett par farjs 45or

någon som har ett bra tips på en bestyckning att ut gå ifrån? vad kan man få ut i hk med en rätt hyfsad grov inställning ?


6
Volvo / bestycka fajs 45or
« skrivet: januari 11, 2015, 20:17:34 PM »
hallå

nu är man i gång och ska trimma en gammal b230 531topp 36/48 ventiler planad 3mm, jag har införskaffat ett par fajs 45or, dock inte bestämt vad jag ska köra med för kamaxel. vad kör ni med för setup och bestyckning?

fullt medveten om att varje bestrykning är mycket svår att beräkna i förväg och man för bäst resultat med rullande landsväg!

mvh 

7
Volvo / Lashcaps timos kamaxel 13,10 b230
« skrivet: juni 03, 2014, 19:17:43 PM »
hejsan

jag har kommit över en timos 13,10 kamaxel min fråga är om någon vet längden på Lashcapsen man ska använda på original ventiler ?

jag får ingen kontakt med timos motor

mvh

8
Volvo / SV: Inställning Timo trimkam 13.10?
« skrivet: maj 12, 2014, 15:14:22 PM »
vad kör du med för kam inställning? dom gör med 4,10 har jag för mig på deras konceptmotor

9
Volvo / SV: trim volvo 740 88a
« skrivet: maj 12, 2014, 15:06:38 PM »
men man borde väl kunna plocka ut en 180hk?

10
Volvo / SV: trim volvo 740 88a
« skrivet: maj 12, 2014, 10:44:21 AM »
 :yourock: yes kör med original styrsystem 2,2

11
Volvo / trim volvo 740 88a
« skrivet: maj 11, 2014, 20:54:22 PM »
Hallå

Nu är det dags att skrämma liv i min gamla 740 (88a)

följande gjort:

större ventiler 38mm och 46mm
kamaxel timos 13,10
exraktorgrenrör samt 2,5 tum hela vägen utan kat
topp portad och planad 530
lättatsvänghjul

någon som har en uppfattning av vad det kan resultera i hk?

mvh dala



Sidor: [1]