Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - 900 Power

Sidor: [1] 2
1
Saab / SV: Lättat svänghjul
« skrivet: april 24, 2009, 23:41:16 PM »
Folkraceshop> Har du vägarna förbi Nyköping så kan du få typ 5st svänghjul till bra pris..  ;)

2
Saab / SV: Skölja ur motor
« skrivet: april 24, 2009, 23:40:14 PM »
Slå i en billig olja + nytt oljefilter tillsammans med CRC engine flush och kör motorn varm, töm ut och fyll på med en bra olja och nytt oljefilter, färdig..  ;)

Eller så låter man en verkstad skölja motorn, med Bilstein Engine Flush (en maskin som kör runt en upphettad vätska i motorn)

Det sista kanske är lite overkill för folkrace, men har man kontakter så varför inte..

3
Saab / SV: Kolvkylning på B201I
« skrivet: mars 17, 2009, 21:27:38 PM »
Men elfläkten ska gå även när du stängt av bilen om motorn fortfarande är varm? Eller har du tagit bort den funktionen?

Om fläkten inte går så kanske någon givare är trasig och tror att motorn inte alls är så varm som den är..

4
Saab / SV: Kolvkylning på B201I
« skrivet: mars 13, 2009, 21:52:37 PM »
Men då har du ju problem med vattenkylningen och inte oljekylningen?

Då hjälper varken oljekylare eller kolvkylning.. Och fortfarande är förbränningstemperaturen lägre jämfört mot om du skulle köra på BF95/98.

En extra kylfläkt och genomgång av kylare och vattenpump så är nog problemet löst.

Annars får man byta till större kylare och extra hål i termostaten, kanske elpump för styra flödet vid högre varvtal..

5
Saab / SV: Kolvkylning på B201I
« skrivet: mars 09, 2009, 21:42:25 PM »
Hej!

Undrar om någon satt oljekylning på h-motor? Har en 900I jag kör på etanol, skulle vilja få ner "innertemperaturen" lite.

Mvh Johannes i Sjöbo

Det finns säkert någon som gjort deta, men i ditt fall förstår jag inte vitsen.

Om du kör på etanol så sänker du ju förbränningstemperaturen rätt rejält och du kör ju dessutom inte med turbo, så tempen blir inte direkt hög..

6
Saab / SV: Ta bort varvstopp på saab 16v
« skrivet: mars 06, 2009, 19:57:25 PM »
LH 2.4 sitter på 900 från 89. sen byter det runt 92. finns ju 92or och 93or med 2.4 och 2.4.2


Jag skulle säga att LH 2.4 kom redan 88 och LH2.4.2 redan 90 på 9000, men runt 91/92 på 900.

7
Saab / SV: B212I Hur mycket plana toppen
« skrivet: mars 06, 2009, 19:55:19 PM »
Jag har planat mer än 1mm och det går bra, men 1mm är safe. (jag körde iofs andra kolvar och lite andra kamtider, men det är ju en annan femma)

Kamaxlar tar du från 900 turbo -87 ej kat, eller 900 S 90-93. De har de bästa kammarna, sen satt de även på lite andra modeller huller om buller..
Säkraste kortet är att kolla numret..

Avgas: 7560964 eller 7509235
Insug: 7560808 eller 7509227

8
Saab / SV: Ta bort varvstopp på saab 16v
« skrivet: februari 25, 2009, 22:13:58 PM »
Hur tar man bort varvstoppet på en saab 16v enklast. Antar att man måste ha ett chip lr nåt, nån som vet någon som säljer sånt billigt.
Har även hört att man kan ta sprut och boxar från saab 9000 2.0 och att detta skulle vara bättre. nån som vet nåt om det?

Tacksam för svar...

Varvstoppet ligger i bränslechipet, så enklast är väl att byta mot ett som inte har det.

Eller om man har utrustning så det bara att ändra på ett värde så kan man höja eller ta bort varvstoppet.

Det sistnämnda kräver en del kunskaper om 1or och 0or..  ;D

Att ta sprut och box (för du tänker väl inte använda EZK-tändning?) från en 9000 2.0 gör ingen skillnad för det är precis samma grejer, skiljer på årsmodell och motor, men inget som gör nån skillnad effektmässigt.

9
Saab / SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
« skrivet: februari 21, 2009, 23:14:27 PM »
Men inte kan man väl plana en 16V topp 3mm?

900-95 har ju en sån ;)

För då är man jävligt nära eller nere på sätena till avgas..

Desutom är väl E85 fortfarande förbjudet i folkrace?

10
Saab / SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
« skrivet: februari 20, 2009, 22:16:43 PM »
Nån som har erfarenhet av att byta till starkare toppackning, som tex stålpackning?
Byte av stagbult till insex, någon som har gjort det??

Mvh Johannes

Nej, original funkar till 400hk och så mycket har iaf inte jag i min folkracebil..

11
Saab / SV: Oljepump
« skrivet: februari 10, 2009, 21:02:28 PM »
hur trimmar man upp en oljepump att den ger ett högre tryck på en saab h-motor är det på pumpen eller på där olje filtret sitter ??????


Finns ingen anledning att "trimma upp" oljepumpen på Saabs motorer, men ska det göras så är det reduceringsventilen vid oljepumpen (bakom vevaxelremskivan) som ska modifieras..

12
Saab / SV: Nummer Växellåda
« skrivet: februari 10, 2009, 21:00:12 PM »
Hej alla

På växellådorna så kan man ju hitta diverse nummer som berättar en del om lådan.

Någon som vet om det finns någon lista på nätet så man vet vad siffrorna betyder, har för mig att om det slutar med en 7:a så är det en bra folkracelåda.

Tack på förhand

 ::) ;D :D :)

Nja numret på slutet har ingen större betydelse, det finns inge Saab 900 låda from M/81 som slutar på 7 heller.

3de siffran från vänster talar om vad det är för primärutväxling och så mycket mer roligt får man inte reda på.

Bästa lådorna är 4-växlade runt -78, de har starkast hus och hyffsat bra pinjonglagerhus..

Annars om man vill ha en bra låda får man bygga ihop en från flera olika.

4-växlat, kokilgjutethus runt -78, pinjonglagerhus från M/89-> i kokilgjuten alu, stora drivknutarna M/87->, 5:ans primär..

5-växlat, drevsats M/88-89, pinjonglagerhus i kokilgjuten alu, primärhus från 900 Aero 84-85 med extra lagring, 7:ans primär

Då har man en helt ok låda, men lite overkill för folkrace..

13
Saab / SV: megasquirt i saab 900 16v
« skrivet: januari 20, 2009, 20:37:03 PM »
Visst är det en väldigt vettig sak att göra, men så mycket mer effekt får du inte om du inte ändrar något på motorn, klart lite finlir går väl att fixa.

Men det är fortfarande ganska dyrt (3900:- är faktiskt väldigt dyrt när man kan få tag i för långt under halva priset) Dock inte monterat o klart alla gånger, men ett beg. färdiglött kan man hitta för 2000:- och uppåt..

14
Bygga / SV: saab 99 med 9000 motor
« skrivet: januari 14, 2009, 22:04:05 PM »
Okej tack för alla svar:) men passar en 900 16v gamla modellen ??? ??? ???

Jadå den passar rakt av, men man får bygga om det högra motorfästet och ta det vänstra från en 99a med H-motor.

Kan även rekommendera att ta fördelarlocket från en 900 2,3i 94-98.

15
Saab / SV: Grenrör till 16v
« skrivet: januari 14, 2009, 22:01:26 PM »
Undrar vart man får tag i plattan mot toppen när man ska bygga ett eget grenrör?


Klracing säljer sånna, men de kostar närmare 500:-

Ta med en grenrörpackning och knalla i till nån med vattenskärare så fixar han det mot en bullpåse.. ;)

Sidor: [1] 2