Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - cd65r

Sidor: [1] 2
1
Övrigt / klubbtävling
« skrivet: september 06, 2013, 02:08:05 AM »
Nån som har koll på vad som gäller om man anordnar en klubbtävling, kan man slippa anbud då? Ska det vara en publikfri tävling? Hittade inge info på sbf om klubbtävlingar.

Mvh Robban

2
Säljes / S: Mb 608 Racebuss/crossbuss
« skrivet: november 14, 2011, 00:38:31 AM »
har en buss till salu pga att jag lägger av med folkrace...

Mb608 säljes eller bytes mot skoter, bussen är i bra skick gasolspis med ugn.
loft, 120cm bred madrass och ytterligare 2 sovplatser.
Bra däck runt om motor renoverad för ca 1000mil sedan går mycket bra maskinellt och transmission, dragkrok 1500kg.

Eller bytes mot tidiga Polaris IQ 600 rr eller Arctic cat sx/xc 600

mvh Robert Karlsson
0703084222


3
Köpes / saab 99/900 långa drivaxlar köpes!!
« skrivet: augusti 31, 2011, 21:26:12 PM »
som sagt :) skulle haft tag på dom långa axlarna.
Ring eller smsa vad du vill bli av med.
Skall användas till Micra bygge.

MVH Robban karlsson
0703084222

4
Volvo / SV: kamrem till b230 med 16v toppen.
« skrivet: augusti 03, 2011, 13:48:06 PM »
menar du att dina stakar och kolvar passade utan justering av däckhöjden på blocket??

funkar klockrent... Kamrem ascon c diesel 146 kugg. spännrulle från golf2 16v. nersvarvad fördelare och kortad, vinklat lock Peugeot/saab. :goodluck:

5
Volvo / SV: Tändning till volvo 16v?
« skrivet: augusti 03, 2011, 13:39:32 PM »
Fast det kan jag ju inte hålla med om att det är det absolut enklaste..
När man ändå har en fungerande 234 maskin i bilen idag.. ::)

MEn jag LOVAR dig att det kommer att bli de enklaste sättet... tro mig... jag har provat.... 8) du kommer att få skruva mer med 234 blocket än vad du kommer att få skruva för att få ihop de med 230 blocket.... :goodluck:

FÖresten så tycker jag att de är skit kul att de är nån som fått upp ögonen för just volvo 16v. det är riktigt grymt flöde i dom.....

6
Volvo / SV: Tändning till volvo 16v?
« skrivet: juli 31, 2011, 23:39:45 PM »
absolut enklaste är att ta 230 block o svarva ner o korta fördelaren(vinklat lock från saab/peugeot) och slipa ur lite under termostathuset... kamrem från opel ascona c diesel (146 kugg) spännrulle från golf 16v, ett kamdrev från 16v topp till aggregataxeln och kamdrevet på veven från 16v då det är rundkugg kamrem. du måste även flytta över kolvarna... jag har provat olika tändningar på 16v men de här är de som är bäst enligt min mening... limma drevet på veven med loctite lagerlåsning

mvh robban karlsson hedemk

edit; Plus att oljepumpen på 234 inte nå gärna tål varv...

7
Säljes / toyota MR2 TILL SALU
« skrivet: april 25, 2011, 12:43:52 PM »
Toyota MR2 med V6. till salu nästintill startklar folkracebil.
Det ska ställas sprut o tändning, luftas koppling, strajpa fast gas wire under bilen fyllas efter kylarvatten. det är vad jag VET som skall göras men de kan nog även tillkomma mera skruvning då det handlar om en folkracebil... :)nästan nya däck runt om gullabo bak och likadant mönster fram men kommer ej ihåg märke....:) Sjukt startsnabb bil
 
Lägg ett seriöst bud

det kan även följa med en Ascona B med kass b20 har gått några tävlingar

mvh Robban
Ring eller mejla
0703084222
[email protected]

Bilen Står i Ånge mitt i mellan Sundsvall o Östersund


kan även tänkas byta mot volvo 200 serien med STORA förgasare...

8
Volvo / SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« skrivet: mars 21, 2011, 20:23:32 PM »
vad använder du för fördelare? orginal b230 tar i insuget, så den funkar inte. mvh robban

Man tar en fördelare & kortar ner den.
Sedan fördelarlock vinklat från ex: S**b eller Peugeot...
Kolla att du har de grova stakarna, finns klena även på äldre 16V.

 MVH / Peter
[/quote]

vet inte direkt årsmodell på motorn.. men de va 3" spjällhus på den. grova stakarna kom 1990 eller?

9
Volvo / SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« skrivet: mars 06, 2011, 18:36:33 PM »
normalt sett byter man blocket för att kunna montera en mellanaxel som har fördelardrivning då man ofta vill motera just förgasare samt en brytarlös fördelare så man kan ställa allt lätt detta tillsammans med extrakt och lättat sväng ger utan bekymmer starx under 200 hk.

man behöver ett b230block det gammla ta kolvar stakar från b234 sätt i det andra blocket en spännrulle från golf mk1 samt en kamrem från opel 1,6d sätt ihop
och tada en bra bit på vägen.

danne walls maskin om jag fått någorlunda rätt info (googla och allt står att finna)

var hemlig underdel men kamaxlar slipade med "7" profiler svetsade kolvar för högre komp samt förgasre storleck 48or.
enligt han själv var dett dock roligare med en 8v maskin då den har bättre register citat " under 5000varv måste du växla ner"

bygger själv en variant men för att få högre komp kommer jag toppdecka samt svarva ur större ventilgropar. och standars kammar finns ju 3 olika orginalslipningar till sug sen 1 till för turbo lägre lyft på dom dock (har jag för mig)

detta kommer monteras på 240 gatbil (16000mil på mätaren 1 ägare) och provas ut och bänkas i rullbänk för att se vilken typ som blir bäst sen byggs bilen till folkrace och den kommer inte köras på semsterracet utan en lämplig smålandstävling sent i år eller nästa år.
vad använder du för fördelare? orginal b230 tar i insuget, så den funkar inte. mvh robban

10
Övriga / SV: Lätt lastbils registrering.
« skrivet: januari 17, 2011, 10:26:53 AM »
har snart googlat sönder google tror jag... även bilprovningens hemsida lär väl snart packa ihop snart... finns ju inge info alls.. :banghead:
finns ju en del mb 290 på blocket som de är rätt bra pris på förutom skatten på 8-9000 spänn.. bara att ringa bilprovningen senare då.

11
Övriga / SV: Lätt lastbils registrering.
« skrivet: januari 16, 2011, 23:31:56 PM »
57st som läst men ingen som har en aning?

12
Övriga / Lätt lastbils registrering.
« skrivet: januari 14, 2011, 18:12:37 PM »
Är de nån som vet om de går att lätt-lastbils regga en person-bil nu för tiden?
Har hört ryktas om att det var stopp på det efter nyår?

tacksam för svar!

MVH Robban

13
Volvo / SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« skrivet: januari 02, 2011, 16:14:11 PM »
Det har du rätt i den gillar inte varv, och det beror på dom hydrauliska tryckarna!
Dom sägs hänga med till 7000 varv har jag hört nånstans så vill man varva mer får man sätta i mekaniska!


du kan stumma tryckarna oxå genom att svetsa igen olje hålen eller helt enkelt skaffa stumma lyftare. Skaffa ställbara drev till original kammarna kan man mosa ur ytterligare lite till.

Bara en tanke... om du vill vara mer än 7000rpm så skulle inte jag vilja svetsa i tryckaren, är de inte större risk att dom spricker då?.. jag ska prova på min 16v och montera tryckare från volvos gamla diesel sexa som satt i volvo 240 och lt 31 tror jag, och de ska vara stumma tryckare och lite lättare att få tag på justerbrickor.. MEN jag vet inte om detta funkar än! mvh Robban

14
Bygga / SAAB V4
« skrivet: december 14, 2009, 15:09:00 PM »
Nån som byggt en v4 nån gång. funderar på hur jag ska göra med framvagnen... jag har drivaxlar från en saab 900 aero -88.
passar länkarmarna från 99 eller hur är det? alla tips välkommen.

mvh

15
Bygga / SV: Motoralternativ till "hybrid" ?
« skrivet: november 26, 2009, 23:52:16 PM »
ja han, precis så var de nog.... men man kan ju inte neka till att micran gick bra??

Sidor: [1] 2