Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - RallyKalle

Sidor: [1]
1
Volvo / SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« skrivet: december 23, 2010, 11:10:00 AM »
Åh förlåt!!!   Jaa folkraceåkare vet naturligtvis bäst   :dyrka:
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt uttalande!

Jag har aldrig utgett mig för att va en expert i ämnet......  Men även jag kan ju ha hört endel angående hållbarheten på dessa moterer!
Sålänge man klipper balansaxelremmen skall skiten funka bra.

2
Volvo / SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« skrivet: december 23, 2010, 07:53:54 AM »
B234 har utanpåliggande oljepump, som drivs via kamremmen... Tillsammans med balansaxlar som gör det till en hyffsat otymplig koloss  ::)

I övrigt är det nog minst lika stabilt som dom nyaste B230ft/fk blocken, enligt vissa tillochmed bättre?
Att inte blocket skulle hålla för varv är bara skitsnack...

3
Volvo / SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« skrivet: december 02, 2010, 05:36:13 AM »
Skall den orka med att dra lite vettigt med isdäck på 3an och 4an, så kan du glömma allt som heter "volvo orginal" vad gäller kamaxlar....
Med sådanna krav krävs det helt andra doningar! (Det går säkert ändå, men troligtvis inte)

Tänk på att isdäcken är jävulskt tunga!!!! Plus att du har ett jävla grepp i dom, så krävs rätt bra med pulver om den ska orka dra på dom högre växlarna...  Här har turbobilarna en klar fördel  :angel:

Vi brukar göra iordning en ganska kort men snabb bana med mycket kurvor!  1an och 2ans vxl är vad som gäller, och det är mycket få som överhuvudtaget klarar att komma i dom hastigheter som krävs för att kunnna lägga i 3an  >:D
På en sådan bana, så har turbobilarna inte en suck i helvetet att hinna med....  Gasresponsen blir det som är viktigast (Och alla har väl hört om den berömda "turbokicken"?)

Ett enkelt (billigt) recept borde ju vara en portad och planad 405/531 topp och månen 7/fs296 kamaxel
Ett vettigt sprut/stora förgasare på detta, och du har fått en enheldel extra under huven, vilket krävs för dom
hastigheter du siktar på  :banghead:

Med vettigt sprut tänker jag mera på typ VEMS/Megasquirt..... Och stora förgasare, menar jag typ dubbla 45or eller större!

4
Volvo / SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« skrivet: december 01, 2010, 12:14:05 PM »
I min värld är K-kammen rätt "löjlig" rent effektmässigt... Dessutom verkar folk tro att den är gjuten av guld, med tanke på priset i vissa fall  :banghead:
Rent prismässigt är det nog smartare att beställa en omslipad historia härifrån fs shoppen!

Ska det va billigt, hade jag själv kört med vx3 kammen och en 2mm planad 531topp (eftersom du redan har det hemma)
Kanske inte så himla kul kam.... Men den funkar rätt så hyggligt ändå!

Skulle ha kört med 2mm planad 530topp (lite portad) och vx3kam med Megasquirt i förra årets isbil  >:D  Men det sket sig av vissa anledningar.
Den svarade jävligt bra på gasen vid provkörningarna minns jag! 
(man behöver inte vansinniga effekter för att ha kul på isen.)  Vi brukar köra med orginal 116hk och riktiga rallydubb, och det funkar kanon.
Fanns dom som körde med Turbobilar, med ca 200-250hk, Och dom hängde inte med orginalarna trots mer effekt..(skit bakom ratten?)

5
Saab / SV: budget-trimm??
« skrivet: november 08, 2010, 08:21:01 AM »
jag har funderat en del på de här med att modda lamdan så att den tror att den får för lite.. men de värkar vara jobigt...

Vet ej om det funkar! Och har ingen önskan å prova heller... (Jag håller mig till fullt programmerbara sprut istället)
Men ett motstånd på signalkabeln borde duga, för att sänka spänningen från lamdan  >:D  Behöver man göra tvärtemot, Dvs höja spännningen, borde man ju kunna montera ett pullup motstånd mellan signal och plus kabel?

Är man lite jävlig så monterar man en vridpott för att steglöst kunna reglera lamda värdet under färd  ;D

6
Volvo / SV: Lättat svänghjul
« skrivet: november 08, 2010, 08:03:50 AM »
Härligt att höra att det fortfarande finns personer som vågar erkänna när dom ha fel....  Finns inte så många sånna ute på forumen längre!
Alla har vi fel ibland (Så även jag) Men att erkänna att man har fel, är också ett sätt lära sig nånting nytt.

Jaja, nog OT och tillbaka till ämnet!

Hur gör ni när ni lättar svänghjul igentligen??  Var, mer specifikt, ska man ta bort materialet?
Baksidan av svänghjulet låter väl troligast... Men ska man satsa på att ta så mycket som möjligt i ytterkant, eller ska man fördela ut det över hela baksidan?
Och för att försvåra ytterliggare!  Vid vilken gräns börjar svänghjulet bli för lätt?  Med tanke på explosionsrisken då  :help:

7
Volvo / SV: Lättat svänghjul
« skrivet: november 08, 2010, 02:36:33 AM »
Fel!  Dubbelmassehjulet är det som sitter tillsammans med m90...
Svänghjulet består av 2st delar med någon form av gummi imellan! Att det kallas för "dubbel" är just för att det är 2 delar.
Det ni tänker på är ett vanligt försänkt svänghjul, som även kallas för "potthjul"  Antagligen på grund av dess fina form  :doh:

Och förresten är det ingen hallgivare till 60-2  ;D  Givaren är av VR typ, som tydligen är nån form av "induktiv" historia likvärdärdig med dom 2-poliga brytarlösa fördelarna som ofta satt tillsammans med k-jet...

8
Volvo / SV: m47 växellåda
« skrivet: juli 27, 2010, 14:06:52 PM »
Ett annat problem med just M47 är ju att femman sitter som en "ryggsäck" utanpå, dvs bakom det vanliga vxllåds huset....  Detta isig ska enligt rykten göra lådan sämre? (Finns folk som kör med bra effekt i dessa lådor ändå, utan att det rasar)

Ovanstående tips om att fila syncringar är dock helrätt ur folkracesynpunkt, då det faktiskt är gratis  :laugh:
Har ett par kompisar som gjorde det på en gatbil med en trimmad b23 (M45)  Fullgasväxling utan koppling vid 8000varv låter skitfränt...
Det tar dock ett tag för lådan å slita till sig efteråt!  Väldigt svårväxlad dom första gångerna, sedan krävs det ju att man är väldigt bestämd också.  Man får nästintill slå i växlarna.
Hållbarheten försämras troligtvis också  :goodluck:

9
Övriga / SV: Hur viktigt är det med rätt borrmått/kolvar?
« skrivet: juli 02, 2010, 11:18:21 AM »
Problemet så gott som löst...  Blocket är ivägskickat för uppmätning, och eventuell honing till rätt spel!

Tydligen vill nya mahle kolvar inte ha mer än 0.02mm i kolvspel... Känns som man ändå ska lägga sig på ett högre spel runt 0.04-0.05mm för en sån här maskin som ska varvas enhel del direkt från start!

Börjar bli dags å beställa lager (Naturligtvis från fr shoppen ;D)

10
Övriga / Hur viktigt är det med rätt borrmått/kolvar?
« skrivet: juni 23, 2010, 11:24:21 AM »
Okej, Det är ju ingen folkracebil! Men en ganska så lik skapelse... (isbil)
Råkade ligga på ett motorblock (B230f -90) som är borrat exakt 96.60  Köpte nya kolvar från KG, Men dom vill ha ett borrmått på 96.61  :banghead:

Hur viktigt är det här tro??   Funderar på att hona till det lite lätt med borrmaskinen, för att få till sista hundringen (Eller kanske lite mer, så slipper man köra in maskinen så långt)

Har vi nån expert i ämnet på detta forumet?

Sidor: [1]