Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Karl V

Sidor: [1] 2
1
Säljes / Dubbelförgasarinsug B-motor med förgasare. Volvo K-jetronic
« skrivet: oktober 29, 2014, 14:13:42 PM »
Ett original dubbelförgasarinsug till saab B-motor med tillhörande förgasare stromberg 150.
Länkaget mellan förgasarna är breddat men rätt lätt att återställa, gasarna användes för något år sedan har legat i lada sedan dess.

K-jetronic till volvo med svanhalsinsug och moddad för att kunna justera styrtrycket.

Grejerna finns i södertälje men kan tas med till nyköping eller skickas om mottagaren betalar frakten.

karl.vestgote snabbela gmail.com
0703916616

2
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: augusti 17, 2014, 14:34:07 PM »
Ta kontakt med Jens Gustavsson och/eller Erland Cox på forum.savarturbo.se, de kan B20 väldigt väl.
Erland har har hemsidan www.topplocksverkstan.se där kan du kika lite.

3
Säljes / SV: 42 mm Mc-förgasare
« skrivet: maj 02, 2012, 10:10:54 AM »
Fortfarande till salu, nu för 2500 om man är snabb.

Bilder och mer info finns på http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=65027

/Karl

4
Säljes / SV: 42 mm Mc-förgasare
« skrivet: april 20, 2012, 13:17:55 PM »
Betalar du frakten är de dina, funkar det?

Du kan nå mig på 0703916616 eller karl.vestgote"_at_"scania.com
Alternativt svara här men då kanske jag inte är lika snabb på att svara.

/Karl

5
Säljes / 42 mm Mc-förgasare
« skrivet: april 18, 2012, 13:41:06 PM »
Ej längre till salu.

6
Volvo / SV: trimma som fan utan turbo (b230e)
« skrivet: januari 27, 2012, 10:15:53 AM »
En garagegranne till brorsan kör 940 grupp H, han har över 250 men förmodligen under 300 hk i motorn. 8 ventils evo topp.
Han har plöjt ner över 200 000 i motorn i delar och arbete, bara en sån topp kan kosta upp mot 100 000.

Om du ska ha en vass motor så kostar det, här är från en motortrimmares hemsida observera att han pratar om 200 hk och uppåt. Inte 300 hk:

TOPPLOCK TYP 2
Lämnar 200HK & uppåt. Med rätt kringutrustning.
Som passar klass 2-4 & grupp H.
Komplett topplock med nya stora ventiler, bronce-styrningar
vent-fjädrar, alu-retainer, underläggsbrickor, ståltryckare &
kamaxel. Pris 21000:- inkl moms & uppåt beroende på vilket
material som används.

20 000 för toppen, sen andra kolvar och stakar vevaxel kamaxel förgasare/insprutning mm.

Här är ju en rätt billig motor då:
http://www.blocket.se/stockholm/Vinnarmotor_klass_2_RC_Timo_Volvo_2_4L_272hk_37776251.htm?ca=11&w=1

/Karl

7
Volvo / SV: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp
« skrivet: december 12, 2011, 23:07:36 PM »
Står kammen rätt?

8
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: december 12, 2011, 13:46:18 PM »
Angående placering av lambdasensorn så är det väl inte fel att ha den där original brukar sitta.

Det viktigaste är att avgasröret innan sensorn är helt tät annars blir värdet naturligtvis fel.

/Karl

9
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: december 12, 2011, 12:40:56 PM »
Angående lambda värden så är lambda 1.0 perfekt balans mellan bränsle och luft för bra avgasvärden.
Över 1.0 så blir det snålt, alltså mer luft och mindre bränsle. Där finns risk för spikningar och att motorn går varmt = dåligt.
Under 1.0 så blir blandningen fetare, alltså mer bränsle.

För max effekt så är lambda 0,88 ganska bra över hela registret.

Så ligger du på 0,85-0,9 så kan du nog vara nöjd. Då får du bra med effekt och motorn riskerar inte att spika eller gå för varmt så lätt.
Under 0,85 blir det onödigt fett och du tappar effekt.

Lär mer här:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=11761

10
Volvo / SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
« skrivet: september 13, 2011, 10:43:05 AM »
var inte menat till dej stefan utan personen ovan :) men den ska ju kunna varva upp till 7000 fast ja varvar ju inte så mycket då ja kör :) den går ju som en original bil genom hela registret fast vägrar varva lika mycket som en...någon som har en bild på något hemma byggt kaminställningsverktyg? :P fast jag tror ju inte det är kammen ändå :(

Det framgick ju inte varför du hade backat kammen eller hur mycket därför frågade jag. Jag tycker inte heller du ska ställa ner tändningen då missförstod du mig.
Felkälla nr 1 är hur kammen står eftersom du har ställt den på känn.
Kolla om kammen står rätt. Om den inte gör det, ställ den rätt och sen om den går bättre.
Alternativ vrid fram kammen lite och kolla om bilen går bättre.

Vi kör en B23:a med FS122, 275 grader duration och 12 mm lyft. Planat toppen så vi har 11,5:1 och lätt portad 530.
När vi justerat in det K-jet vi kör med med bredbandslambda är bilen riktigt stark i botten och varvar ur bra.

Så mitt tips är fortfarande att du ska kolla så att kammen står rätt, kontrollera genom att mäta på lämpligt sätt. Kontrollera tändning så den står rätt sen kan du ge dig på förgasarna.

11
Volvo / SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
« skrivet: september 12, 2011, 10:32:10 AM »
Varför har du backat kammen?

Om det är så att den spikar när kammen står nollad eller lite före och du inte vill backa ner på tändningen så kan man backa kammen lite. Men enligt Graham Bell är det en nödåtgärd.
De flesta motorer går sämre om kammen är backad, man kan ofta ställa kammen lite före.

Med en backad kam kommer insugventilen öppna senare och stänga senare, det kan leda till att mindre luft/bränslemängd hinner in i insugstakten och mer luft/bränsle hinner tryckas ut ur insugsventilen innan den stänger i kompressionstakten.

Innan du börjar labba med soppa och annat, ställ kammen enligt folkraceshopens rekommendationer. Ställ tändningen original, kolla vad tändningen står på uppe på varv. Sen kan du ju kolla tändstiften och se om den går snålt eller fett. En sak i taget.

12
Volvo / SV: Folkraceshoppens chip 230f LH 2.4
« skrivet: september 09, 2011, 13:03:47 PM »
Vad har du för erfarenhet av det? Gatbil eller bromsbänk, torrgasning på parkeringen. All info är intressant.
Du har inte intresse av att ta en lagom trimmad folkracemotor typ frisk B230, planad och lagom portad 530 topp, extraktorgrenrör, FS122 kam eller kanske vassare FS296
köra motorn i en bromsbänk med rätt bestyckade, väl fungerande weber 45:or som referens och sen slänga på originalinsprutning med ett sånt här chip?
Bäst vore ju om man kunde mäta med bredbandslambda för att se hur bränsleblandningen är, inte för snålt är ju viktigast.

Skulle vara kul att se resultatet, jag tror det kunde bli bra.

13
Volvo / SV: Folkraceshoppens chip 230f LH 2.4
« skrivet: september 08, 2011, 10:35:33 AM »
Är det inte någon som har erfarenhet av de här chipen?
Inte nån som kört en bil med chippen i?

14
Volvo / Folkraceshoppens chip 230f LH 2.4
« skrivet: september 06, 2011, 13:18:59 PM »
Är det någon som provat de chip som folkraceshoppen säljer?
Gärna i kombination med portad och planad topp, vassare kam mm.

Om det är någon som testat med original chip och sen bytt till folkraceshoppens så är jag intresserad av resultat.

Om någon bromsat en motor med dessa chip är jag väldigt intresserad av resultatet.

Tack!

15
Övriga / SV: Opels fyra med insprut?
« skrivet: juli 11, 2011, 11:35:19 AM »
Opel CIH 8 ventils topplock är mycket bättre än volvo och saab 8 ventilstoppar när det kommer till att flöda mycket luft.
Med ganska enkla grepp kan man få de att bli riktigt bra. Finns en hel del på nätet, sök på opel CIH.
Kickmaier har bromsat 267 hk ur en 2 liters CIH motor..

Annars passar saab kortmotor i, en 2,3 med lätt planad topp går nog tillräckligt bra med bra bottenvrid. Dessutom finns det gratis programvara
på nätet för att programmera om insrputningen, heter T5suite.

/Karl


Sidor: [1] 2