Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: [1] 2 3 ... 29
1
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem (LÖST)
« skrivet: augusti 29, 2017, 11:17:02 AM »
Vad bra att det löste sig rotor i kombination med att spolen ger sämre gnista när den blivit varm är en trolig felorsak.

2
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem
« skrivet: augusti 19, 2017, 20:34:28 PM »
Om problemet uppkom vid byte av tändsystem kan du nog utesluta bränsle problem
Om båten inte stått över en vinter eller så och ej startats fören efter bytet (avdunstad bensin kan lämna kvar erga/smuts)
Orkar den inte tända med 1mm gnistgap så är något dåligt
Ny rotor fördelar lock och tändkablar är en billig investering och utesluter många fel.
Är det samma som innan eller kan tex rotor bytts med fördelaren men inte fördelar locket?
Kan va skillnad där på måtten mellan org och eftermarknads.
Annars kan det som kulan är inne på vara fel tändspole om den går sämre efter ett tag.
Är högeffektspolen nått biltema skrot eller någon märkesgrej?
Vissa spolar måste köras med förkopplingsmotstånd (gäller iaf brytartändning) annars går dom varma och tappar kapasitet ev går sönder.
Vilket tändsystem är det? 240glt  740 med b230A eller något annat?

Lamda 1 (afr 14,7-1) siktar man på för bäst avgasrening något snålare för ekonomi och rätt mycket fetare för effekt 0,84-0,87 (afr 12,4-12,8) brukar sugmotorer gilla men sällan man får det över hela kurvan med förgasare

3
Volvo / SV: Förgasare konvertera B230f
« skrivet: augusti 09, 2017, 11:42:59 AM »
Du bör köpa vibrationsdämpande packningar mellan insug och förgasare och gummibrickor för monteringen.
Du måste bygga ett gasreglage jag brukar föredra att använda en gasvajer från en motor med enkelförgasare då (den är längst) men den plockar man ju begagnad från någon bil.
Sen måste tändnings biten lösas.
Agregataxeln/balansaxeln brukar ej ha drevet för fördelaren bearbetat på motorer med toppmonterad fördelare (om din motor sitter i en 740/940)
Så den kan du behöva byta om du ska köra med en block monterad fördelare då.
Sen behövs ju givetvis fördelaren mm.

4
Volvo / SV: Volvo S80 2.9 manuell, tips :D
« skrivet: juli 14, 2017, 11:28:17 AM »
Det går ju alltid hitta en fördelare från någon gammal 6 cylindrig motor och sätta på kamdrivningen sen förgasare men de behövs ju 3x weber eller 6st mc förgasare.
Annars tror jag immobilizern borde gå chippa bort men är lite osäker på det.

5
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: juli 05, 2017, 09:55:34 AM »
Oljefiltret sitter på trycksidan efter oljepumpen innan oljan åker vidare för att smörja lager mm.
Avrinningen från toppen rinner rakt ner det är 3 hål i toppen som går ner i blocket och kommer ner ovanför balans/agregataxeln.
Tror inte något från ett lager är Magnetiskt och det ska inte släppa spån från lager vid inkörning.
Det mesta som hamnar i oljan är från då kolvringarna slits in mot cylinderväggen och innan dom slits in läcker motorn ju ner mera den vägen också så det hamnar rester från förbränningen i oljan.
Men hade du kört in motorn i ca 20 timmar så borde det redan gått sönder om det var ett lager som hade släppt bitar chansen är nog stor att de va alu spån från då toppen planades.

6
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: juli 04, 2017, 01:06:38 AM »
Är det alu spån från när toppen planades så är ju chansen liten att dom passerar vev eller ramlager då dom fastnar i oljefiltret innan är bara pumpen dom möjligen kan gå lite hårt åt.
I toppen kan dom ju varit i oljekanaler till kammen så att lyfta den lite och köra igenom olja är ingen dålig idé.
Mest troligen har dom varit där oljeavrinningen från kammen går ner (det finns flera kanaler in dit och rätt stort utrymme där dom kunnat fastna och svårt att få ut om det är minsta oljekladd  kvar) och då bara spolats ner i tråget när motorn startats. Sedan har dom som varit för stora för att gå igenom oljepumpens sugsil stannat resten sitter i oljefiltret.
Så tror inte du behöver byta olja i onödan heller utan bara som vid normal inkörning.
Kylsystemet behöver du inte oroa dig för skulle det vara nog mycket för att sätta igen kylaren skulle det ju ramlat ur toppen om du vänt och vridit på den och vattenpumpen bryr sig inte om något enstaka spån men visst är allt löst så är det ju enkelt att spola ur med vattenslangen.
Då det gäller Insprutningen finns det ju medel att blanda i bränslet som ska lösa avlagringar mm vet ej hur bra dom fungerar då folk har väldigt varierande åsikter men det är ju inte så dyrt att prova.

7
Volvo / SV: Insug b230f
« skrivet: juli 04, 2017, 00:04:12 AM »
Länge sedan dedär skrevs och det är inte rätt (jag var inte så påläst då var nog bara 20 år gammal också) 
En standard 531 topp flödar lite olika men oftast kring 175-180cfm  och med filade jutkanter och fixade säten ca 190-195 en bra voc topp ligger därikring också då brukar man flöda så många org toppar som möjligt och ta dom med bästa org jutningen sen göra säten på det. 
Jag tror insuget flödar lite mer än 195 men man får ju ett flödesmotstånd i både insuget och toppen dvs flödar toppen 195 och insuget 195 så bli totalflödet rätt mycket lägre.
Jag har provat flöda en portad 530 topp med både F och E insug
Toppen flödade med endast en fullradietratt mot kanalen passande nog 195cfm vid 16mm lyft.
Med weber 45 med 40mm halsring och ett insug i rätt storlek tappar en sådan topp 13-15cfm så 180-182cfm i totalflöde.
Med E insuget monterat blev totalflödet173cfm
Och med F insug 164cfm.
Och när toppen tappar så mycket som 31cfm med insug så stryper det rejält. 
Har tyvär inte provat flöda med något portat F insug än men gissar att man kan få ksk 5cfm i totalflöde om man fixar till bullen under spridaren så gått det går.
Toppen var från en b230e motor så jag monterade spridarna där dom gamla k-jetspridarna hade suttit sen kördes den med k-jet insuget och ett ms1v3 insprut den gav ca180hk med en fs300 och x-rör.
Det är som kulan skrev med kl racing insugen men då kostar dom ju därefter och kan man svetsa själv blir dom bra annars går de ju som sagt bygga ett eget då kan man göra det i plåt så blir det enklare med svetsning. 

8
Volvo / SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« skrivet: juni 30, 2017, 17:36:47 PM »
Hur står flotörnivån?
Du ser inget om du tar lös lilla locket ovanför progretionshålen är det något som påverkar borde det vara där.
Har du synkat förgasarna så dom öppnar lika? Går den mer på 2 cylindrar än dom andra 2 kan det ju bli skillnad.
Har varit med om en fajs 45 dcoe där en spjällaxel var vänd ett halvt varv fel så skruvarna för spjällen drog inte ihop dom utan även med åt dragna skruvar var spjällen lösa i axeln en sådan sak skulle nog kunna göra att det blir fel på lågfart.
Även sett en fajs där lagerläget för spjällaxeln var lite fel så lagret inte tätare i ytterkänt och det kunde dra tjuvluft förbi (åtgärdades enkelt med lite lagerlåsning)

9
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: juni 30, 2017, 10:09:16 AM »
Det vore ju bättre om det var exakt lika men motorn ska iaf gå rent och fint då skillnaden inte är mer än 10%
Tror det kan skilja sådär på var och varannan gammal 23/b230e motor men det är ju inte optimalt.
Det går ju prova byta plats på spridarna då ser man ju om det är dom eller bränsle huvet  som gör att det skiljer.

10
Volvo / SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« skrivet: juni 30, 2017, 09:59:59 AM »
Tycker det var stora munstycken för så snäll kam nyser den på alla eller är det bara nån cylinder sen nyser?
Är det bara en kan det finnas något skräp eller så i förgasaren annars ksk den bara är ovanligt törstig.

11
Volvo / SV: Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« skrivet: juni 30, 2017, 09:52:25 AM »
Ja alla sätt är bra utom dom dåliga men ventil brickor säljs ju för typ 30 kr styck wtservice tar 25kr styck men har inte så många tjocklekar.
Men det är ju det med tiden då.

12
Volvo / SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« skrivet: juni 29, 2017, 18:33:12 PM »
Vad provade du för mindre lågfart?
En storlek ner gör rätt stor skillnad 2 storlekar kan bli för mycket.
Men alla motorer är ju individuella så gissningar är svårt att göra men f7 brukar bara fungera bra på 50er med 46mm halsringar.
I min ismotor dock med rätt mycke vassare kam kör ja f11 185huvud 160 luft och 60f8 lågfart f16 eller f9 går också få till dugligt men då går den fett över 6500.

13
Volvo / SV: Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« skrivet: juni 29, 2017, 11:52:07 AM »
Hur noga det är med rätt ventilspel beror på kamaxelns ramp och dendär individuell för olika profiler.
Första delen av lyftet går sakta innan kammen börjar axelerera tryckaren och med för stort ventilspel tar det emot efter rampen och kammen slår upp ventilen vliket ger stor nötning och risk att sakerna går sönder.
Och andra sidan är spelet för litet så hinner inte oljan in mellan tryckaren och kammen så kammen skrapar bort oljefilmen och nockarna nöts ner (vanligt på volvo b20 och andra motorer där inte kammen går i oljebad) och kylning av avgasventiler mm blir sämre.
Men jag skulle ändrat spelet om det är 0,50 det blir troligen ingen haveri i första taget av det men det nöter onödigt mycket och är inte bra.
Enklast måste ju vara att beställa justerbrickor som är 0,10mm tjockare men jag har sett olika oseriösa lösningar på ventilspel rev tex en fr motor förra sommaren där någon klippt bitar av bladmått och lagt mellan lashcapsen och tryckaren.

14
Volvo / SV: Weber 45
« skrivet: juni 29, 2017, 11:25:08 AM »
Om den nyser tillbaka i förgasarna betyder det att den går snålt och i det fallet är det små lågfartsmunstycken.
Hur står tomgångsskruvarna som sitter ovanför gasspjället på dom kan man justera lite räcker inte det så gå upp en storlek i lågfart.

15
Volvo / SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« skrivet: juni 28, 2017, 23:05:46 PM »
Det mesta i munstyckesväg är nog inte rätt då det är bestyckningen som dom säljs med.
Men ett mindre fett e-rör och ksk lite mindre huvudmunstycke så blir det bättre. Sen är nog även lågfart för stora men inte så den inte går utan bara så den drar mer bränsle i onödan.

Sidor: [1] 2 3 ... 29