Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: [1] 2 3 ... 30
1
Volvo / SV: V kam, behövs schimsa?
« skrivet: januari 29, 2018, 16:04:39 PM »
Är spelet fel blir det ökat slitage eller möjligt haveri oavsett kam profil.
Dock brukar bascirkeln vara ganska samma på alla originalkammar så med lite tur klarar du dig utan att ändra något du bör dock mäta och se.

2
Volvo / SV: Tips på mer trim till b230e
« skrivet: januari 24, 2018, 00:35:15 AM »
Om allt är injusterat så bra det går dvs kam tändning bränsle mm så ger den några fler hk än b23e motorn beroende på portningen.
Är det gjort en mild bra portning blir det bra är det filat på fel ställen eller för mycket blir det sämre än standard.
Är det en motor som sitter i nån bruksbil så är man tyvär ganska fast till rätt snälla kammar så länge K-jetet sitter kvar.
Är det typ folkrace så går det byta upp sig till en värre kamaxel om man kan justera till insprutet.
Men annars avgasbiten går ju förbättra ett extraktor och grövre avgas gör ju av sig.
Sitter standard luftbox mm kvar går det förbättra.
Är ventilsäten mm standard i toppen så blir det bättre av en mirafräsning slipning av ventiler mm.
Eller byta ut insprutet mot ett par 45er eller liknande då blir kamaxel valet mycket friare också mm.


3
Volvo / SV: Tändnings problem 16v
« skrivet: januari 12, 2018, 06:58:19 AM »
Det ska fungera det går även med toppmonterad fördelare då lh 2,2 triggar från fördelaren (block monterad i 240 och toppmonterad i 740)
Vet dock inte vad man behöver i kablageväg och hur det blir med varvstopp.
Går väll annars (om allt ska göras budget) att fulmontera en fördelare fram på motorn typ på ett kam drev och göra något lagomt fäste finns ju dom som gjort liknande lösningar med fördelare från äldre audi 5or för att köra förgasare på volvos 5cyl från typ 850/v70

4
Volvo / SV: Tändnings problem 16v
« skrivet: januari 11, 2018, 15:24:19 PM »
Svårt att veta säkert utan att se sakerna vad det är.
Det ska väll gå koppla in men är det omöjligt att rymma en block monterad fördelare med typ ett sk krabblock?
Är det en budgetmotor är det ju enklast med en mekanisk tändkurva om en block monterad ryms.
Är det till folkrace skulle ja provat höja tändningen tills den spikar vid vridmax backa lite och startar den då så skulle ja kört så slår den bara emot blir det ju svårare.
Annars om det är en motor som får kosta så sätt dit ett ms eller nått typ 123ignition eller liknande.
Vet inte hur det är med varvstopp mm på originalsystemet om det sitter i boxen och är svårt att ta bort.

5
Volvo / SV: Tändnings problem 16v
« skrivet: januari 11, 2018, 00:47:26 AM »
Det ska inte vara samma vad jag vet (har dock ej rört tändningen på b230e med toppmonterad fördelare och det kan tänkas finnas olika)
Men det ja iaf haft för mig är
Block monterad fördelare med hallgivare= mekanisk tändförställning i fördelaren och vakumklocka på den sen hallgivare och tändslutsteg.
Toppmonterad fördelare med hallgivare= hallgivare kopplad till tändbox (ezk119?) Sen tändslutsteg dvs toppmonterad fördelare ska ha elektrisk tändförställning utan det får man samma tändläge oavsett varvtal.
Så kan du ha en toppmonterad fördelare men eldelen till en block monterad? 
Något är iaf inte rätt då tändutslaget ska vara över 20 grader från tomgång till varvstopp.
Dvs om motorn har förgasare eller k-jet har du originalinsprutningen till 16v motorn är det lh 2,4 men då triggar den på vevaxeln

6
Volvo / SV: Tändnings problem 16v
« skrivet: januari 10, 2018, 00:49:34 AM »
Vad har tändsystemet suttit på förut och har du ändrat något på det?
Är det från en volvo är det väll bara b230e och b230f med lh 2,2 som har toppmonterad fördelare med hallgivare då ska ju tändboxen sköta tändkurvan.
Och vad sköter bränslet föresten förgasare eller insprut?

7
Volvo / SV: Vevstakar
« skrivet: januari 03, 2018, 01:02:39 AM »
Först skrev du ju om en 8 bult 75as b20 sen skrev du ju att du fått tag på 2 block därav jag antog att det var först en motor du undrade över sedan hade skaffat 2 till.
Alla vevstakar från 8 bult b20 är ksk likadana men är dom identiska mot en b21 vevstake utan M märkning eller finns det fler vevstakar med eventuella skillnader som passar därav min fråga om dom såg identiska ut förutom M märkningen.
Ser dom likadana ut och väger detsamma är det ju enklast och rycka på axlarna och köra men skulle det tex skilja 50 gram mellan dom i vikt vore det ju mindre bra.
Sen då det gäller b21 ska det ju vara lite olika tar man Vevstakarna från en 84 är dom med största sannolikhet M stakar men i en b23 ska ju alla vara dom Rätta

8
Volvo / SV: Vevstakar
« skrivet: januari 01, 2018, 14:11:55 PM »
Jag tänkte på blocken du fått tag på nu där det satt olika sorters vevstakar.

9
Volvo / SV: Vevstakar
« skrivet: december 31, 2017, 10:07:05 AM »
Hur ser Vevstakarna ut då dom som inte är M stakar är dom exakt likadana men saknar m märket eller är det monterat helt olika vevstakar i blocket?  :doh:

10
Volvo / SV: Fråga angående lashcaps
« skrivet: november 13, 2017, 05:16:09 AM »
Det är svårt att veta exakt vart man hamnar innan man har monterat ventilerna mm.
Iaf om man lejjer bort jobbet då det beror på hur djupt man skär sätena sen med ventilerna monterade kan man jämföra höjden och se innan man beställer.
Gör jag iordning en orginaltopp med slitna säten och styringar brukar ventilerna hamna över en mm lägre då man slipar bort en del och lägger ut sätena för att utnyttja ventilerna fullt ut)

Ventil brickor för volvos originaltryckare finns från ca 3,2 till närmare 5 mm så man har lite att spela på är det möjligt lägger jag dock i lashcaps för 3,30-3,70mm brickor då en tunnare väger mindre.
Har man inte tillgång till det får man köpa lite tjockare än man behöver och slipa ner dom till rätt mått.

11
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem (LÖST)
« skrivet: augusti 29, 2017, 11:17:02 AM »
Vad bra att det löste sig rotor i kombination med att spolen ger sämre gnista när den blivit varm är en trolig felorsak.

12
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem
« skrivet: augusti 19, 2017, 20:34:28 PM »
Om problemet uppkom vid byte av tändsystem kan du nog utesluta bränsle problem
Om båten inte stått över en vinter eller så och ej startats fören efter bytet (avdunstad bensin kan lämna kvar erga/smuts)
Orkar den inte tända med 1mm gnistgap så är något dåligt
Ny rotor fördelar lock och tändkablar är en billig investering och utesluter många fel.
Är det samma som innan eller kan tex rotor bytts med fördelaren men inte fördelar locket?
Kan va skillnad där på måtten mellan org och eftermarknads.
Annars kan det som kulan är inne på vara fel tändspole om den går sämre efter ett tag.
Är högeffektspolen nått biltema skrot eller någon märkesgrej?
Vissa spolar måste köras med förkopplingsmotstånd (gäller iaf brytartändning) annars går dom varma och tappar kapasitet ev går sönder.
Vilket tändsystem är det? 240glt  740 med b230A eller något annat?

Lamda 1 (afr 14,7-1) siktar man på för bäst avgasrening något snålare för ekonomi och rätt mycket fetare för effekt 0,84-0,87 (afr 12,4-12,8) brukar sugmotorer gilla men sällan man får det över hela kurvan med förgasare

13
Volvo / SV: Förgasare konvertera B230f
« skrivet: augusti 09, 2017, 11:42:59 AM »
Du bör köpa vibrationsdämpande packningar mellan insug och förgasare och gummibrickor för monteringen.
Du måste bygga ett gasreglage jag brukar föredra att använda en gasvajer från en motor med enkelförgasare då (den är längst) men den plockar man ju begagnad från någon bil.
Sen måste tändnings biten lösas.
Agregataxeln/balansaxeln brukar ej ha drevet för fördelaren bearbetat på motorer med toppmonterad fördelare (om din motor sitter i en 740/940)
Så den kan du behöva byta om du ska köra med en block monterad fördelare då.
Sen behövs ju givetvis fördelaren mm.

14
Volvo / SV: Volvo S80 2.9 manuell, tips :D
« skrivet: juli 14, 2017, 11:28:17 AM »
Det går ju alltid hitta en fördelare från någon gammal 6 cylindrig motor och sätta på kamdrivningen sen förgasare men de behövs ju 3x weber eller 6st mc förgasare.
Annars tror jag immobilizern borde gå chippa bort men är lite osäker på det.

15
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: juli 05, 2017, 09:55:34 AM »
Oljefiltret sitter på trycksidan efter oljepumpen innan oljan åker vidare för att smörja lager mm.
Avrinningen från toppen rinner rakt ner det är 3 hål i toppen som går ner i blocket och kommer ner ovanför balans/agregataxeln.
Tror inte något från ett lager är Magnetiskt och det ska inte släppa spån från lager vid inkörning.
Det mesta som hamnar i oljan är från då kolvringarna slits in mot cylinderväggen och innan dom slits in läcker motorn ju ner mera den vägen också så det hamnar rester från förbränningen i oljan.
Men hade du kört in motorn i ca 20 timmar så borde det redan gått sönder om det var ett lager som hade släppt bitar chansen är nog stor att de va alu spån från då toppen planades.

Sidor: [1] 2 3 ... 30