Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Morsole

Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9
106
Saab / SV: Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
« skrivet: februari 20, 2009, 22:28:40 PM »
Bygger om till etanol på en 900I-95, där jag redan kör med 2mm planing, men funderar på att ta en millimeter till.
Då ska det gå vägen då, med 3 mm planing, standard toppackning, och original stagbult??

Mvh Johannes

107
Saab / Förstärkt toppackning h-motor, insexskruv till samma topp
« skrivet: februari 20, 2009, 21:28:56 PM »
Nån som har erfarenhet av att byta till starkare toppackning, som tex stålpackning?
Byte av stagbult till insex, någon som har gjort det??

Mvh Johannes

108
Saab / SV: Volvo ventiler för h-topp
« skrivet: februari 20, 2009, 21:25:56 PM »
Tack för svar; var köper man ventilerna billigast i Skåne tror ni??

Mvh Johannes

109
Saab / Volvo ventiler för h-topp
« skrivet: februari 19, 2009, 16:43:54 PM »
Hej!
Är mera än lite bortkommen när det gäller att använda Volvo ventiler på h-topp tillsammans med rallykamaxel, ursprung okänd.
Vet dock att det fick tillverkas specialshims för att det skulle funka en gång i tiden.
Kan någon vara snäll tala om för mig vilka Volvo ventiler man använder sig av, gärna även var jag hittar dom till rätt pris?

Mvh Johannes i Sjöbo

110
Saab / SV: Gräns för h-topp
« skrivet: februari 17, 2009, 22:20:31 PM »
Hur funkar det sen med andra toppackningar, typ förstärkta/stål osv; någon som vet och kan detta??

Mvh Johannes i Sjöbo

111
Saab / SV: Gräns för h-topp
« skrivet: februari 16, 2009, 13:13:31 PM »
Någon som har erfarenhet av att använda insexskruv till stagbultar på h-motor, och i så fall, hur mycket dras de??

Mvh Johannes

112
Saab / Gräns för h-topp
« skrivet: februari 14, 2009, 23:47:09 PM »
Håller på med etanolkonvertering av en 900I-85; undrar hur mycket kan man plana med "vanlig" toppackning?
Kör nu med 2mm planing; funderar på att ta en mm till...

Med vänlig hälsning

Johannes i Sjöbo

113
Saab / SV: Moment åtdragning B201 topp
« skrivet: januari 07, 2009, 20:33:00 PM »
Vi kör med bilen nu och det verkar som allt ska funka. Har tagit bort backventilen i termostatet så det flödar lite hela tiden; ska testa med att borra lite mindre hål, och plugga igen det till backventilen, svårt hålla tempen
uppe när man kör över 70.
Ska skaffa oljekyl i stället så tempen kommer ner lite, bör göra susen
Mvh

114
Saab / SV: Moment åtdragning B201 topp
« skrivet: januari 05, 2009, 21:31:50 PM »
Det är en h-motor, med fördelaren i toppen

115
Saab / SV: Moment åtdragning B201 topp
« skrivet: januari 04, 2009, 22:04:33 PM »
Har startat upp nu och även kört med bilen; det är ok, men nog f.. glömde jag att det INTE går att ha vanligt termostat i; så vi får se om det håller...
Toppen "svettades" lite ovanför vattenpumpen, men kan bero på att jag blötte ner toppackningen med motorolja innan jag monterade den.
Annars får jag göra vid gamla toppen i stället; denna toppen har legat i nästan ett år. Inte SÅ kul att byta topp, men fick jag tack vare den gick på tre burkar!

Mvh

116
Saab / SV: Moment åtdragning B201 topp
« skrivet: januari 03, 2009, 13:40:09 PM »
Tackar vi för; det ringer en klocka här, så gjorde jag nog själv "förr i tiden", men när man inte håller på längre blir man osäkar!

Mvh

117
Saab / Moment åtdragning B201 topp
« skrivet: januari 03, 2009, 11:38:50 AM »
Hej!
Står inför att byta topp på en 900I-85. Packningen inhandlades på FR'shop, ScanTech tror jag den heter. Hur dras denna packning rätt??

Med vänlig hälsning
Johannes i Sjöbo

118
Volvo / SV: Mekaniskt Sprut, Ställa Upp Bränslet, Hur????
« skrivet: december 07, 2008, 21:13:15 PM »
Ett annat sätt få mera soppa är att skaffa ett bränslehuvud till 760; det är samma som man använde i Saab Turbo för att få mera soppa.
Annars får du laborera med att ställa ner styrtrycket genom att "slakta" styrtryckventilen, och där kan du ändra trycket, vet inte själv helt hur man gör, men det finns även olika styrtryckventiler till olika biler, du får forska lite i det. Men borde funka bra även med bränslehuvud till Volvo 760 Turbo, som ju är en B23/230 motor.
Lycka till!

Johannes

119
Övriga / SV: Nåt att tänka på när man planar toppen....
« skrivet: november 25, 2008, 21:35:10 PM »
Tack för svaret! Men har du hört talas om att korta kedjan en länk och använda sig av 16v kamdrev?
Skulle vara kul att veta, i annat fall får det vänta tills man har en motor lös och kan testa!

Mvh Johannes

120
Saab / SV: Ventiljusteringsbrickor till saab!!!!
« skrivet: november 24, 2008, 22:00:29 PM »
Jag förstår vart du vill komma; du har sänkt kambryggan och har högre lyft...
Har sittande i en kam här i förrådet, men sparar nog den till ett framtida bygge!
Men lycka till i alla fall! Vet om folkracebyggare som har svetsat/loppat i hop två brickor för att få rätt mått; det lär faktisk hålla även om jag nog inte skulle montera det i egen bil.
Har du hört talas om att man kan ha kamdrev från 16v om man kortar kedjan en länk; på en 8v med 2mm planing? Ställde frågan här i en annan tråd, med du kanske vet i alla fall? Har etanolkonverterat min 900I-85, men är inte helt klar, det är för kallt att stå ute och byta topp nu!

Mvh Johannes

Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9