Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Morsole

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 9
31
Saab / SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« skrivet: april 23, 2010, 13:42:09 PM »
Systemtrycket eller arbetstrycket mätte jag på slangen mellan kallstartventilen och bränslehuvudet.
Och mätning av styrtryck, som jag skrev till dig tidigare, på den främre slangen mellan stryrtrycksventilen och mängdmätaren.

Fick du tag i en reglerbar styrtrycksventil?


Mvh Johannes


32
Saab / SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« skrivet: april 12, 2010, 23:07:04 PM »
Jag satte mätaren på den främre slangen på styrtrycksventilen, går till mängdmätaren.
Hör av dig om det är mera du undrar bara.
Var ute och kollade nu så det blev rätt, det var ett tag sen jag skruvade på den bilen. Kör den på etanol och den går som ett skott!

Mvh Johannes

33
Saab / SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« skrivet: april 12, 2010, 20:21:02 PM »
Hej! Om du köper en styrtrycksventil till 900T 8v -83 tex, då kan du lätt plocka bort en "plugg" som döljer insexskruven du ställer styrtrycket med. Du måste även koppla in en mätare så du ser var du hamnar.
Får du inte tag i en sådan kan du plocka isär den styrtrycksventilen du har och slipa av fjädern som sitter där; slipa på slipduk så får du ner trycket. Ett råd är att ha en extra...
Glöm inte kolla styrtrycket. Jag satte mätaren på utgående slang till mängdmätare från styrtrycksventil.
Beroende på trimningsgrad så behöver du ett styrtryck mellan 2-2,5 bar. Glöm inte att ställa co halten sen på det vanliga stället, nere i bränslemängdmätaren med låååång insex.
Arbetstrycket kan du lämpligen höja lite för bättre sprutbild på spridarna; sitter en 16 skalle på mängdmätarens sida, skruva ut den och lägg någon tiondels tjockare bricka bakom fjädern ELLER slipa av koppartätningsbrickan, ger samma effekt.
Lycka till!

Mvh Johannes

34
Saab / SV: Lyckats ändra tändning på Saab ezk...
« skrivet: april 11, 2010, 13:18:30 PM »
Du kan ju klart inte höja hur mycket som helst, men du kan höja så du får lägre förbrukning och snabbare respons.
Redan nu känns det som en helt annan bil.
Är inte ute efter att trimma så den spikar vilt, räcker att kunna höja till husbehov.
Kör med etanol på en bruksbil, inte bana, inte tävling, husbehovskörning.
Bilen har gått klanderfritt på etanol nästan ett år med endast andra spridare, 431'or.


Mvh Johannes

35
Saab / Lyckats ändra tändning på Saab ezk...
« skrivet: april 10, 2010, 13:30:00 PM »
Hej, har i dagarna lyckats få högre tändning med Saab ezk på en Saab 900I-92, med motor B212, alltså 2,1 l.
Jag tog en fördelare från en 900S, (det går även med en 900T fördelare) och kopplade om signalen så den gick från fördelaren(som har inbyggd hallgivare) till ezk i stället för från hallgivaren på motorn vid remskivan.
Och det funkar hur bra som helst.

Trevlig helg!


Mvh Johannes :goodluck:

36
Övriga / SV: lufta koppling?
« skrivet: april 01, 2010, 12:54:18 PM »
Köp repsatser till huvud och slavcylinder.
Kolla loppen så de är ok, hona gärna eller putsa med slipduk på lämplig dorn med borrmaskin, så det blir bra yta inuti cylindrarna.
Byt tätningarna.
Lufta sen bakvägen, fyll smörjkanna med bromsvätska, sätt på en gummislang, öppna nippel på slavcylinder när du har slangen på, tryck upp vätskan i behållaren bakvägen. När det inte bubblar längre har du ingen luft kvar.
Lycka till!

Mvh Johannes

37
Saab / Ändra ezk på Saab 16v
« skrivet: mars 28, 2010, 17:31:40 PM »
Hej!
Har läst på flera ställen om hur man ändra tändningen på Volvos ezk genom att "jorda" plintar i olika kombinationer.
T ex ska jordning av plint 18 och 19 ge en ökning på 3-5 grader...
Har någon av er testat att göra så på Saab?

Med vänliga hälsningar

Johannes

38
Saab / SV: Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« skrivet: mars 22, 2010, 21:26:49 PM »
Läste i en tråd att det på Volvos ezk går att ändra på tändningen genom att tex jorda plintarna 18 och 19, och det fanns en massa flera möjligheter. Skulle handla om 3-8 grader, och det borde ju räcka länge för etanolkonvertering?

Är inte det möjligt göra likadant med  Saabs ezk?

Någon som vet?

Mvh Johannes

39
Saab / SV: Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« skrivet: mars 21, 2010, 13:54:04 PM »
Menar du att tändningen är backad för gott när väl sensorn har gripit in? Den "återställer" sig inte och går vidare med samma inställning?
Det finns ezk på min bil, kollade i går, hade ingen aning. Poletten börjar trilla nu, det tar lite tid med gamla gubbar vet du (60).
Då får man ta ett komplett tändsystem från 16vT eller bil utan ezk för att det ska funka?

Mvh Johannes

40
Saab / SV: Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« skrivet: mars 19, 2010, 15:14:18 PM »
Vid närmre eftertanke...
Varför skulle tändsystemet plötsligt bli "stumt" för att jag flyttar upp hallgivaren i fördelaren??
DET fattar jag nog inte!
Jag byter inte ut tändsystemet komplett utan jag "flyttar" hallgivaren upp i fördelaren.
Enligt elscheman jag läst med förklaring till så är tändmodulen samma, vilket innebär att antalet impulser från hallgivaren är samma, genom olika hålskivor.
Dvs jag byter till en annan hallgivare, som jag kan flytta på.
INGET ANNAT!
Förlåt om jag är envis!

Mvh Johannes >:D

41
Saab / SV: Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« skrivet: mars 19, 2010, 12:58:28 PM »
Den fördelaren jag har är med vacumförställning, som en vanlig gammaldags fördelare, bara med vacumklocka.
Jag ska göra som ni säger, leta upp en gammal fördelare; räknas de som hårdvaluta?

Ingen som har en liggandes och skräpar?

Mvh Johannes


42
Saab / Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« skrivet: mars 17, 2010, 20:37:55 PM »
Hej!

Kan man göra så här?

Undrar om någon kan bekräfta eller bestrida att om man kopplar om kablarna som normalt går till hallgivaren på B202's remskiva, och kopplar dem till en fördelare med inbyggd hallgivare, från 16vT eller 900S, då kan ställa tändningen på vanligt vis?

Plus till plus, minus till minus, signal till signal...

Man skulle kunna flytta hallgivaren också, men detta måste väl ändå vara lite behändigare?

Har läst beskrivning om hallgivare i tändsystemen, och tydligen är det olika hålskivor för att det är samma tändmodul, men fördelaren går med halva hastigheten jämnförd med veven.

Kan ni berätta hur ni själva har gjort?

Med vänliga hälsningar

Johannes i Sjöbo

43
Köpes / Insug 2,1 l
« skrivet: mars 06, 2010, 17:14:08 PM »
Önskar köpa insug Saab 2,1l utan spridare.


Mvh Johannes

44
Saab / SV: lura 9000 sprut?
« skrivet: januari 25, 2010, 10:51:53 AM »
Om det som i mitt fall funkar att byta till -431'or på en og900I 2,1l, och den går hur bra som helst, har en förbrukning vintertid med varmkörning innan utfärd för bekvämligheten, på drygt litern, och går jämnt och fint i övrigt.
Då måste en bil med bensinmotor också få mera bränsle, utan att ändra på btr.
Har avstått från att höja bränsletrycket på grund av att E85 "smörjer" om möjligt än sämre än bensin.

Mvh Johannes

45
Volvo / SV: B230 mek sprut
« skrivet: januari 16, 2010, 18:04:50 PM »
Om du sätter in en mätare så du vet var du hamnar i tryck; dvs slangen från styrtrycksventilen och till bränslehuvudet, sen "ställer" du in trycket till runt 2,5 bar, men du får givetvis testa dig fram lite.
JAG har använt justerbar styrtrycksventil från 900T-83 tror jag det var, där sitter på baksinan en "plugg" som du avlägsnar, sen ser du insexskruven, och det är bara att skruva.
Du tar isär hela alltet och slår ut "pluggen" bara.
Men jag kom fram till rätt tryck genom att ta isär en "standard" styrtrycksventil, och där tog jag fjädern som satt i och slipade ner, provade, slipade, provade, slipade etc.
Höj gärna arbetstrycket lite också, antingen genom att lägga in någon/några tiondelar tjockare bricka, sitter en skruv på sidan av bränslehuvudet, lossa den, så kommer det ut en tryckventil med kägla och fjäder på, 14 i nyckelvidd tror jag det är.
Kör med "fast"manometer på min 900I-85, som jag har konverterat till etanol, har haft MYCKET roligt innan jag fick det att funka!
Det finns även möjlighet använda Ford 2,8I bränslehuvud, om du inte får tillräckligt med soppa, användes på 900T.

Lycka till!

Mvh Johannes

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 9