Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Folkraceshop

Sidor: 1 ... 3 4 [5]
62
Volvo / Info om Volvo B23/B230 toppar
« skrivet: januari 17, 2008, 18:14:52 PM »
1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398
Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna;
Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.

2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an
har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister,
speciellt på maskiner med stor volym.


BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or

SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen
"böjer" sig.

Topp 1000405 sitter original på följande motorer:
B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare
B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler


Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor

63
Volvo / Info om Volvos originalkammar
« skrivet: januari 17, 2008, 18:13:38 PM »
B21 / B23 / B200 / B230
A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)

Samtliga kamaxlar utom VX, VX3 finns med så väl utan fördelardrivning. Oavsett så är det samma data.

B20
PROFIL  V-LYFT 0-spel  NOCKVINKEL  DURATION 
A8.9111°248°
C9.9111°264°
D10.8111°280°
K10.8111°277°
F11.4111°300°
R11.6102°287°
S12.9101°300°

Märkningar i bakkant
S733   =    A
S758   =    C
S760   =    D
S764   =    F
S772   =    K
S759   =    R
S761   =    S

64
Saab / Inställningar på Månen 122
« skrivet: januari 16, 2008, 13:45:53 PM »
Är det någon som vet någon bra inställning på en Månen 122 kam?

Lite data om kammen:

Duration: 276° vid 0.50mm ventilspel   
Lyft: 12.2mm   
Nockvinkel: 108°

65
Bilder och filmer / Har du hittat något coolt klipp på YouTube?
« skrivet: januari 15, 2008, 21:00:35 PM »
Klistra bara in länkkoden och posta så kommer videon upp som en miniatyr.

Kodstycke: [Välj]
http://youtube.com/watch?v=A9i848qgmRM

67
Volvo / Inställningar på Månen 8
« skrivet: januari 15, 2008, 20:01:51 PM »
Är det någon som vet någon bra inställning på en Månen 8 kam?

68
Volvo / Inställningar på Månen 7
« skrivet: januari 15, 2008, 20:00:27 PM »
Är det någon som vet någon bra inställning på en Månen 7 kam?

69
Regler / Folkraceregler
« skrivet: januari 15, 2008, 14:25:14 PM »

70
Vem är jag? / Stefan Ekblom
« skrivet: januari 15, 2008, 07:50:50 AM »
Namn: Stefan Ekblom (Johansson)
Född: 1970
Bor: Örebro
Yrke: IT-nisse, driver http://folkraceshop på fritiden
Klubb: Teknis MC
Började med folkrace: 2001

Här är dom bilar jag haft under åren...


Första bilen. Kostade mig 3.500:- inkl.all utrustning.
Motor: B20 med dubbla SU
Såldes privat


Köptes på bud i Mariestad
Motor: Först B20, senare B230
Såldes privat


Köptes för 300:-
Motor: B23E
Såldes privat


Köptes privat av Håkan Persson
Motor: B20 borrad B21
Av med på bud i Hallsberg


Köptes privat av Marcus Bernhardsson
Motor: B20 borrad B21
Rullad och såld privat


Köptes på bud i Arboga
Motor: B20 med Weber 45
Av med på i Hallsberg


Köptes på bud i Vingåker
Motor: B20 med Weber 40
Av med i Hallsberg


Köptes privat
Motor: B20 borrad B21, dubbla SU
Av med på bud i Vingåker


(Har ingen bild på den målad)
Fick på bud i Laxå.
Motor: B230 med dellorto 40, extraktor.
Av med på bud i Degerfors


Köptes privat på samma tävling som jag blev av med ovanstående 240.
Motor B18 borrad till B20, Solex 40, FS290
Såldes till Drutten

Volvo 244 (bild kommer)
Motor: B23 med Solex 40, extraktor
Står just nu utan motor i garaget

Sidor: 1 ... 3 4 [5]