Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Haddock

Sidor: 1 [2] 3 4
16
Volvo / SV: Pumprelä ?
« skrivet: april 02, 2011, 22:08:14 PM »
Eller så struntar man i brytare och låter pumpen gå när huvudströmmen är på.

17
Säljes / SV: DACAPO Folkracedäck
« skrivet: april 01, 2011, 07:42:04 AM »
Riktigt bra pris.
Är de bra då?

18
Bygga / SV: 14" eller 15"?
« skrivet: mars 27, 2011, 07:37:40 AM »
Visst påverkar det fästet.
En tum mindre (med samma bredd och profilhöjd) ger ungefär lika mycket minskning av kontaktytan som en cm smalare däck.
Särskilt på lösa eller ojämna underlag är ett högre hjul att föredra.
Men frågan är om skillnaden blir märkbar på folkracebanan?

19
Bygga / 14" eller 15"?
« skrivet: mars 25, 2011, 22:05:07 PM »
Jag har möjlighet att välja mellan 14 och 15 tums fälgar.
Är sugen på att prova med 14" bak och 15" fram (bakhjulsdrift).
Är ganska säker på att det blir bättre fäste med 15", men bilen är egentligen lite för mycket sänkt bak för 15" och skulle dessutom må bra av lägre växling.
Frågan är om någon har erfarenhet av hur mycket fäste man förlorar?
Kantänka uppväger den ökade lutningen (tyngdpunkten längre bak)?

20
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 24, 2011, 01:10:27 AM »
Nja, det är inte solen som gör PVC hårt.
Den är UVbeständig.
Problemet är att PVC egentligen är hårt, men görs flexibelt/mjukt genom tillsats av mjukgörare.
Mjukgörare är sällan (aldrig?) stabilt bundna, utan försvinner (migrerar) med tiden.
Det är det som ger "plastdoft".

Polykarbonatplast är bättre, främst i brandhänseende, men jag tycker att PVC duger gott i folkracerutor.
Den är egentligen inte godkänd, men jag tror inte att någon fått anmärkning på det.

21
Volvo / SV: Mc förgasare på en B23a
« skrivet: mars 20, 2011, 13:07:47 PM »
CVförgasare är svårbestyckade.
Innan man ens börjar, sågäller det att ha lagom motstånd i luftburken/filtret och vettig dragning av ventilationsslangarna till trotteln.
Då brukar man kunna få igång motorn så att man kan ställa lågfarten (sitter en skruv antingen framför eller bakom trotteln, framför så ställer den luften, bakom bränslet vill jag minnas).
Jag brukar ställa den lite fett, så startar den snällt men surar om den står på tomgång länge.
Sedan fortsätter jag med nålhöjden.
När man får motorn att svara bra på gasen (på bana räcker det, på landsväg skall den även gå jämnt och fint på konstantgas) så fortsätter jag med huvudmunstycke.

Att man bestyckar omvänt (normalt börjar man med huvudmunstycket) beror på att öppet spjäll på en CVförgasare inte betyder fullgas.
Fullgas är det först när trotteln gått i topp.

22
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 15, 2011, 12:20:08 PM »
Du mäter och skär ut den någorlunda, håller upp den och ritar med CD-märkpenna, skär klart.
Jag skär med vinkelslip.
Förborra genom rutan och fäst med farmarskruv om du inte riskerar att få in spetsarna i kupén.
Annars funkar popnit.
Åsså litta tejp så det inte regnar in.

23
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 15, 2011, 09:09:24 AM »
Jag behåller iallafall original vindruta, så länge den håller.
Då fungerar torkarna ordentligt och sikten blir inte bruten av bucklor.
Inbillar mig att plast går ned sig fort i vindrutor.
Största syftet med rutorna är att hålla stenskott ute.
En vindruta är laminerad (två lager glas med plast mellan) och tål rejält med stryk.
Sidorutor däremot är ju av härdat glas och spricker i elvahundrasextiotreochenhalvbit (som alla hamnar i kalsongerna) när de går sönder.
Tror att 1mm lågprisplast tål mer än en vanlig sidoruta.

24
Övrigt / SV: Folkrace Däck
« skrivet: mars 13, 2011, 06:34:53 AM »
Jag anser att vinterdäck i bra skick greppar bättre än slitna rallydäck.
Men det beror ju naturligtvis på vilken modell det är.
"Europeiska" vinterdäck är i stort sett sommardäck med annan gummiblandning.
"Nordiska" vinterdäck har ofta grövre mönster.

25
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 11, 2011, 01:16:48 AM »
K-rauta har billig 1,5mm plast.
Ganska seg.

26
Bygga / SV: Bortplockning?
« skrivet: mars 09, 2011, 01:29:49 AM »
Nja, jag tror på att lätta så mycket det går och centrera massan.
Vikt långt bak ger fäste (vid bakhjulsdrift), men man bör betänka sidokraften också i de fall man dristar sig tiil att svänga.

27
Bygga / SV: Bortplockning?
« skrivet: mars 02, 2011, 00:51:20 AM »
Handbroms känns tungt och onödigt.
Eller?

28
Volvo / SV: Mc förgasare på en B23a
« skrivet: februari 27, 2011, 19:27:33 PM »
Det skulle man kunna tro.
Men största problemet är att bakpulser fetar blandningen.
Vid varvtal strax över tomgång räcker det med någon cm till förgasare brevid för att insugspulsen inte skall påverkas någonting av förgasaren brevid.
Att köra med bludder i registret (oavsett var) är oerhört irriterande.
Att flera små hål flödar mer än ett stort är enkel strömningsdynamik.
Ju större hål, desto större tryckvariation i luftströmmen.

29
Volvo / SV: Mc förgasare på en B23a
« skrivet: februari 27, 2011, 08:40:53 AM »
Jag tror att det är bättre att ha dem på ett gemensamt insug.
Då jämnas pulserna och undertrycket ut på låg och mellanvarv och ger förgasarna ett lättare jobb.
På högvarv kommer varje cylinder, i princip) gå på den förgasare som sitter framför kanalen ändå.
Längden på insuget skall passa med varvtalet.
Korta insug för höga varv.
Men en bilmotor kommer inte upp i tillräckligt varv för att ha gldje av extremt korta insug.
Det enda som händer är att man få bakpulser som gör att det bluddrar och går fett på lågvarv, ety luften passerar två gånger genom gaseriet.

En motors effekt är direkt beroende av mängden bränsleblandning den kan få i sig.
Man behöver inte bekymra sig över cylindervolym, varvtal och liknande.
En R1a ger sisådär 165 hk, så förgasarna passar bra till en 165hästare.
Fördelen med flera portar (eller flera förgasare i detta fallet) är att flera små hål ger högre flöde än ett stort även om arean är densamma.
Varför vet jag inte.
Detta ger att förgasarna jobbar med en högre gashastighet = Bättre blandning = Bättre gassvar och högre fyllnadsgrad.
Att välja MCförgasare gör att man har massor av billiga munstycken att välja på och att det lagts ordentliga pengar på utveckling.
Utvecklingsbudget för bilförgasare försvann nog för 20 år sedan..

30
Volvo / SV: montera B230E i 142a
« skrivet: februari 23, 2011, 01:27:33 AM »
Var får man tag på justerbara regulatorer billigt då?
Har fått tipset att förspänna genom att klämma ihop regulatorn, men det känns osäkert..

Sidor: 1 [2] 3 4