Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 35
16
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« skrivet: november 26, 2020, 11:35:11 AM »
2,5 är väldigt gränsfall det kan bero lite på märket på rem sträckare mm  är bättre att byta remmen till 1 kugg kortare så kan man plana lite mer också.

17
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« skrivet: november 24, 2020, 19:29:42 PM »
Ja om kammen sitter rätt justerad remmen spänd osv är det oftast som närmast att ta i lite efter kolven passerat tdc och insug öppnar.
Då ksk man har 2mm mera kamlyft än det rekomenderade tdc lyftet och kolven bara hunnit röra sig en mm neråt sedan får kolven upp farten neråt och drar ifrån ventilen.
Utan att ha mätat gissar jag att med en A kam skulle man kunna plana ksk 8mm innan det tar i.
ksk 5,5mm med kl kammen du tänker köra eller 3,5 med en rejält vass rallycrosskam innan det tar i med allt rätt justerat.
Och eftersom man sällan behöver plana mycket mer än 3,5mm för att få rätt kompa så är det bara på extrema motorer man får kolla på lösningar som att fräsa ventilerna djupt eller ha ventilurtag i kolvarna mm för att det ska gå fritt.
Annars är det bara om kammen står still med ventiler i maxlyft och vevaxeln snurras det blir skador

18
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« skrivet: november 09, 2020, 22:40:18 PM »
Den har större förbränningsutrymme än 530 toppen från början så kompan blir lägre osäker på om avståndet till ventilerna är mera men är iaf inte mindre.
Sen så länge man sätter kammen rätt krävs det ju ganska mkt innan det tar i annat än om kamremmen går av.
På rallycrossmotorer med 3,5-4mm planat och kamaxlar med 15-16mm lyft behöver man hålla koll på avståndet kring tdc

19
Övrigt / SV: Tävlingar i Norrbotten?
« skrivet: november 02, 2020, 18:09:17 PM »
https://www.aselems.com/tavlingar/
Där är en tävlingskalender från 2019 den är nog inte helt komplett men räknade snabbt till 15 från skelefteå och norr ut.
Så 15-20st + några racing special tävlingar om man vill .
I år har de bara körts 3-4st pga corona och en i västerbotten. Håller man sig innom en radie på 20 mil brukar man hinna 10 tävlingar på en sommar utan problem här uppe i norr (är själv bosatt i västerbotten) med undantag detta året pga corona.

Banor finns vid dom flesta städer/större samhällen och ofta körs ett par tävlingar på varje bana under en sommar.
Dom ställen ja kan komma på direkt i norrbotten som har banor är  pite lule boden kalix gällivare Jokkmokk och älvsbyn finns säkert någon fler också.

20
Övrigt / SV: Dolly till folkracebil?
« skrivet: oktober 08, 2020, 21:39:46 PM »
Efter några försök på google så verkar det som det är okej att dra en fr bil på dolly i max 30km om fr bilen+ dollyn är lättare än dragbilen.
Vet inte om det behövs men någon typ av lysen bakåt är nog att rekomendera om man använder den under mörka delen på dygnet.
Och eftersom dollyn är långsamtgående är nog motorväg inte okej.

21
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« skrivet: september 09, 2020, 12:28:27 PM »
Är lyftet 12,9 är det ju redan där så det kan ta emot så du kan plana mera än 2mm utan att det blir någon skillnad i risker mm.
 2,3-2,5 är gränsfall med org kamrem men är den inte nyligt bytt skadar det ju inte att byta den och då montera en kortare om man planar mera.
Sen en portning och allmän översyn av toppen gör bara saker bättre

22
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« skrivet: september 07, 2020, 12:34:18 PM »
Okej då är den kammen för vass för en bra funktion men det går ju prova iaf :)
Att tänka på är att på en standard b23/b230 så klarar sig allt om kamremmen kuggar om tror det är ca 2,4mm till godo på en b23 med A kam så planar man toppen mer än det eller ökar kamlyftet  till mer än ca 12,8mm så tar ventilerna i kolvarna vid kamremsbrott eller om man försöker dra runt motorn utan kamremmen monterad.

23
Volvo / SV: Chip b230 f/Fb
« skrivet: augusti 31, 2020, 12:32:39 PM »
Kan några år senare efter att ha börjat pyssla lite smått med att göra egna chipp till lh2.4 säga att ett traderachipp (kan ju finnas flera säljare och olika produkter men ett billigt iaf) var helt original förutom att bränslet var ökat ca 3% i alla mappens celler över halv gas.
Sen var checksumman fel så motorn hade felkod på fel på styrdonet hela tiden.
Tändmappen var en kopia av ett känt fungerande chip så det gick inte klaga på förutom att det var en olaglig piratkopia.
Ett äldre tändchipp som jag läst som skulle vara från tradera hade väldigt konstiga siffror i delar av tändmappen vid låg gas typ 40gr vid ett varv nästa 46 nästa 32 nästa 43 osv men vid full gas 20gr vid tomgång sen stegat till 36,75gr vid 6500varv vilket kan vara helt ok beroende på settupp.

24
Volvo / SV: Volvo kam?
« skrivet: augusti 31, 2020, 12:13:11 PM »
2,5-3mm har du ett ställbart kamdrev prova ställ den 2,7 ksk sen prova några grader åt varje håll och se när den känns gå bäst.

25
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« skrivet: augusti 31, 2020, 12:09:40 PM »
Lämplig komp beror på vilket bränsle och hur bra motorns bränsle och tändsystem stämmer till kammen.
Men 3mm är i överkant om det ska gå köra på 95 oktan om förbränningsutrymmet är orört på en 530 på en 531 kan man plana nån tiondel till sen blir motorerna bara spikningskänsliga.
Eller menar du gå pajj på något annat sätt?

Men tror dock inte kammen kommer lira bra alls med original mjukvaran i lh2.4 (om du har det då du skrev att motorn var en org b230fd) och igentligen inte med en org topp grenrör mm heller.

26
Volvo / SV: Kamaxel/vakuum
« skrivet: maj 06, 2020, 21:57:52 PM »
Om kammen suger mindre undertryck så har det inverkan men byter man mellan originalkammarna bör motorn gå oavsett möjligen en H kam behöver lite mer bränsle på tomgång än en A kam för att gå bäst.
V kammen sitter ju standard i alla 740 med b230e med kjet.
Så vad är igentligen problemet hur beter sig motorn?

27
Volvo / SV: Oljepump/fördelare
« skrivet: maj 01, 2020, 10:28:20 AM »
Den drivs av samma axel som oljepumpen men oljepumpen sitter i bakkant på motorn i oljetråget och axeln går ner under oljefällan till vevhusventilationen.
Så ser alla b19-b230 ut förutom b234 där den sitter i framkant på blocket och är av en helt annan typ.

28
Volvo / SV: Fördelare
« skrivet: april 29, 2020, 12:30:22 PM »
Ja det ska fungera och fördelaren ska dessutom inte gå sätta fel då spåret i kammen den snurrar på är offset så den passar inte ett halvt varv fel.
Men du skrev ju att du hade givare mot svänghjulet sitter svänghjulet rätt?
Om du tar en stroblampa och kör på startmotorn får du gnista innom skalan på remskivan?

29
Volvo / SV: Fördelare
« skrivet: april 28, 2020, 22:09:21 PM »
Vad jag vet finns ingen toppmonterad fördelare som inte är gjord för någon typ av tändbox.
Och då ingen som har några inbyggda vikter mm för att ställa tändkurvan så skulle givaren i den fungera med något annat blir tändningen stum på det antal grader man ställer den på.

Men hur menar du med att fördelaren inte fungerar ihop med toppen?
Har motorn gått förut med tändsystemet du har nu? Om den har det vad är ändrat sedan dess?
Har svänghjulet varit löst så det kan vara monterat fel eller är det bytt svänghjul till ett med annan hålbild på triggern , tändkablar monterade i fel ordning eller liknande?
Finns gnistan och kommer på rätt ställe så se om den går på startgas

30
Volvo / SV: Någon som åkt med Elofsson 48 kam
« skrivet: december 26, 2019, 12:58:59 PM »
Om det stämmer är det en varvarkam och svårt att få någon effekt från botten om det inte är väldigt långa/snälla sk ramper.
Jag skulle själv använt något med 270-275gr vid 1mm och så mycket lyft som möjligt (brukar va runt 13mm om det ska kunna slipas på A kammar)
Då får man mera effekt under 4000 varv och toppeffekten blir densamma eller bara några enstaka hk lägre med 45er.
Använd helst 40mm halsring i förgasarna då dom är i minsta laget.

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 35