Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 35
421
Volvo / SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
« skrivet: juli 02, 2013, 15:51:59 PM »
Dom provade en snäll b20 motor i Jens Gustafssons bromsbänk i sävar (44/37 topp nh48 dubbla su och extraktor) för inte så länge sedan (går läsa om det på sts forum) den gav lite över 120hk med su och med 45er steg effekten 20 hk direkt och troligen bredare register.
Och så får man ju även bättre gassvar lättare och stämma av insugslängder och andra skjusteringsmöjligheter som inte finns på su.
så att weber är bättre är det ingen tvekan om:)

Det finns ju bromspapper på kring 170hk med su på b20 rallymotorer (vet inte om det är med 45mm eller större su) men om det är samma firma som bromsat och byggt motorn kanske samma motor bara ger 140-150 hk i en oberoende rätt kalibrerad bromsbänk.
så det är svårt och säga hur långt dom räcker och vem som har rätt eller fel :P

422
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 27, 2013, 03:16:43 AM »
Alltid intressant och se :)
Vill den gå fett på tomgång för dig när den är varm?
fk spridarna är vad jag vet samma som dom från en ft och för mig ville den sura ner sig på tomgång och vid fiskörning i typ stadstrafik med dom från en ft :P

423
Volvo / SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« skrivet: juni 27, 2013, 03:07:01 AM »
Då lamdan är trasig brukar bilen gå bra iaf dock borde det bli lite skillnad men inte så jag tror det ska göra att den går sämre än org men det värkar ju vara nåt riktigt jobbigt fel då alla vanliga saker jag kan komma på är kollat iaf  ???
föresten hur många kilo låg kompet på i den?
kan det vara så den vill spika och då sänker tändningen själv?
när du skrev att ni provat skifta allt på insuget provade ni byta spridarna då?
kan det vara någon kabel som ledats av typ till en spridare eller något annat som inte ger felkoder.
dock är det minst sagt långsökt och den borde gå kasst och väldigt ojämt vid ett sånt fel.
Om du har tillgång till några större spridare eller en soppatrycksregulator prova se om den går bättre med mera soppa.
om den går snålt eller på låg tändning borde det gå få grenröret och glöda/lysa rött om man gasar lite.
Är ju inte någon stor chans att det är något sådant som är fel möjligen att den går snålt.
Med det äldre lh 2.2 brukar jag använda spridare på ca 250cc istället för 217org och då går dom bättre/fetare men tror ändå den borde gå bättre än org om spridarna blir lite i minsta laget.
när du rensade katten provade du köra med det isärtaget där då så inte det kan vara någon propp längre bak?
är ju bara udda saker som är nästan obefintlig chans att det är men det är ju bara och fortsätta kolla alla udda saker eller köra den i sjön som jag förstår om du är sugen på och göra :P



424
Volvo / SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« skrivet: juni 26, 2013, 08:03:48 AM »
Signalen från bakaxeln tror jag bara ger bättre bränsleförbrukning då den går snålare vid landsvägskörning med den inkopplad.
för det var då enda skillnaden jag såg på lamdan på en busbil jag hade en sommar då den efter några månader blev inkopplad i samband med bakaxelbyte (b230ft i en äldre 240)
tror inte ens jag fick någon felkod när den saknades.
att byta boxarna är nog långsökt men har man inte provat så vet man ju inte men har du katten kvar?
i så fall kan det vara cellpaketet som gett sig och täppt igen den tänkte inte på det förut då den brukar vara bland det första som ryker när det ska trimmas :P

425
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 24, 2013, 19:02:09 PM »
Den låter ju rätt så pigg med tanke på org insprutningen osv så det värkar ju som du lyckats :)
är ju dock svårt och se på en film men men :P

426
Volvo / SV: Renoverar samt småtrimmar b21e
« skrivet: juni 24, 2013, 18:57:30 PM »
Beklagar sorgen!  :'(

Vilken kam du ska använda beror på vilken motorkaraktär du vill ha nh 187an är död under 3000varv dvs ingen ork alls nästan men sen drar den till 7-8000beroende på dom andra sakerna i motorn  den har 306 grader dur vid ventilspel dvs 0.3mm 270grader dur vid 1.25mm och 12.4mm lyft den kammen kräver hårdare ventilfjädrar helst en portning och planing också för att komma till sin rätt.

Med D kammen drar motorn från tomgång och går som en org motor fast starkare och även med 48er så tror jag inte det ger något och varva över 6500 går och använda org ventilfjädrar men rekomenderat med värre iaf på 405 toppen fungerar den mer eller mindre fullt ut utan och porta men skulle du använda 160 toppen eller en 398/530 bör den göras en mindre portning på.
skulle gissa att den har ungefär 285 grader vid 0.3mm och 230 vid 1.25mm och lyfter 10.8
jag vet inte riktigt säkert hur det är på den då jag inte har mätt upp någon eller sett någon uppmätt men på ett ungefär så är det iaf så du kan jämföra.

405 toppen passar rakt av på b21an iaf om den toppen är org
Är den portad är mest troligt förbränningsutrymmena upptagna och passa då dåligt på en b21
kommer nh187an från den toppen och den är från en rc motor så kör på den toppen kammen och lägg dom 1000kr på ett b23 block och packningar för då ksk förgasarna är bestyckade för dom sakerna också så blir det riktigt bra fart och lirar bra direkt :)
om inte så ta 405 toppen och den kam som du tycker stämmer bäst med det varvtalsområde du vill ha.
kan ev behövas lashcaps och en del ventilskjustering med 187an medan D kammen skiljer väldigt lite i ventilspel mot den kam som suttit där förut (om det är en org k/h kam) sätt den på b21an och så kollar du över bestyckningarna i förgasarna och frågar någon erfaren om vad dom tror passar din motor.
ps det är nog svårt och hålla sig under 1000kr förgasarna vill ev ha en bränsletrycksregulator då dom vill ha ca 0.20-0.25 bars soppatryck det går prova med org pumpen och se men flödar förgasarna då behövs regulatorn (dvs om du inte har den till)
sen kostar munstycken packningar mm och ska du renovera någonting så kostar kolvringar lager osv en topplocksplaning går nog på 3-700 beroende på vem som gör det osv :P



427
Volvo / SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« skrivet: juni 24, 2013, 18:17:15 PM »
Det finns säkert några hk och hitta på ett ställbart kamdrev men som du beskriver att den går tror jag det kan vara något mera som jävlas men inte säker på det.
kollade du tjuvluft? enklaste sättet och göra det är och spraya startgas mot packningsytorna kring insuget om den drar tjuvluft ökar motorn i varv då den suger i sig startgasen.
Du kan ta lös returslangen på fuelrailen sätta dit en slang som du leder till en flaska sen prova koppla ström på pumparna om det inte är bra fart på soppan där är pumpen dålig. har inte provat det på någon org pump men gissar att det tar under en minut iaf och fylla en 1.5 liters
Annars kolla så nollningen stämmer på vevaxeldrevet jag har vari med om ett b230 drev där ytterdelen började separera från gummidelen i mitten så nollpungten kom ca 20 grader fel det tog några timmar innan det felet blev hittat då vi i använde ett Megasquirt på den motorn vilket jag inte kan med direkt bra:P

428
Volvo / SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« skrivet: juni 23, 2013, 14:31:26 PM »
Eftersom det är en 90a så antar jag att det är lh 2.4 så börja kolla om det finna några felkoder.
annars kolla tjuvluft gör ett kompprov och kolla så kammen inte är kuggad fel som redan nämts så brukar det bli väldigt dåligt resultat om den står en kugg fel.
är du säker på att ventilspelet är bra? (det visar sig ju om man kollar kompen)
annars så prova dra ut kontakterna till en spridare i taget och se om den ändrar gång blir det olika skillnad på nån cylinder jämfört med dom andra så är det ju antingen soppa eller tändning på den som jävlas.
ger inget av det något så prova sätt tillbaka org chippen tror risken är väldigt liten att det gör någon skillnad men eftersom det är det enda du ändrat förutom toppen så kan man ju aldrig vara säker.
mvh

429
Volvo / SV: Renoverar samt småtrimmar b21e
« skrivet: juni 20, 2013, 05:24:45 AM »
D kammen är ett steg vassare än A fast fortfarande en väldigt snäll orginalprofil du beskriver lite luddigt om den okända kammen men är det i änden på kammen det står? (dvs den änden bortanför 4ans cylinder mot torpedväggen)
i så fall kan det vara NH det står i i cirkeln för han har jort en profil som heter 187 som ev skulle kunna vara slipad med 102gr nockvinkel (inte säkert det är så men försök tyda siffrorna bättre eller lägg upp en bild så är det lättare och gissa)
Originaltoppen på b21e har mest troligt jutnummer 160 vilket tyvär är den sämsta toppen för trimning då den är väldigt klen mellan vattenkanalerna och däckplanet och går då inte plana något alls nästan :/
405 toppen satt på b23e motorerna från 80-83 och på b23et (turbo)
om så är fallet att du har en 160 topp skulle jag bytt ut den mot en 398/530 vilka är i stort sett gratis och bättre.
 405/531 toppen skulle nog vart bäst om det är en hn187 kam du har (men en 530 fungerar bra också bara man får en hyfsad portning) men till D kammen är ett 530 topplock bättre då den snälla kammen fungerar bättre med mindre kanaler i toppen.
kör du med D kammen så behövs inget ställbart kamdrev med en vassare kam är det och rekomendera men inget måste har man något rekomenderat värde man ska ställa kammen på kan man fila upp/borra ett nytt hål i kamdrevet så kammen hamnar så.
Dock så vet man ju inte vad som är optimalt om man inte kan testa olika.
sen ett annat tips gå på en 2.3 liters underdel istället för b21an den extra volymen ger bara fördelar (det märks ju redan på en originalmotor) och ett b23/b230 block kostar inte många kronor letar man lite så får man ju en hel motor för kring 500 och då har man en annan topp än 160 toppen också (om det nu är den du har)
sen antar jag att du är nybörjare på och porta i så fall läs igenom dummietråden för b230f där finns lite tips och lite bra att veta nedskrivet.
mvh :)

430
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 16, 2013, 13:45:01 PM »
har du lött in motstånd för dom spridarna? jag har för mig att det år lågohms spridare medan dom som sitter där org är högohms isåfall kan du nog vänta dig att boxen säger upp sig inom en snar framtid utan motstånd (om du inte redan lött dit dom alltså).
men skönt att det löste sig med spikningarna :)
om du får för dig att du vill jobba mera med toppen någon gång i framtiden så kolla dummietråden för b230 där har jag lagt upp några tips på hur jag brukar göra med förbränningsutrymmena

431
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 13, 2013, 23:59:01 PM »
då du planat så pass mycket är förbränningsutrymmena upptagna något ?:P
annars är det lite väl häftigt (iaf med org tändningen) hade du haft toppen lös hade det bästa vart och mäta volymen i förbränningsutrymmena och räkna på det men jobbigt och riva lös toppen för det.
jag tror det är chrysler som har gjort den boxen men är inte säker på om det är så har iaf hört den benämnas så förut :P

432
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 13, 2013, 02:40:40 AM »
steget till t5 spridare är nog för stort.
Det finns iaf tre olika modeller till t5 motorerna det är dom gröna med slutnummer 968 som är på 465cc/3.8 bar
och sen blåa 830 på ca 390cc/3.8 bar och orangea på 310cc
Jag provade med 320cc b230ft spridare (dom har lägre ohm antal så man måste löda in motstånd på spridarkablarna) och då ville den sura ner sig på tomgång och gå väldigt fett hela tiden utom på full gas men då är dom ju ca 33% större än org.
 10-15 procent större fungerar och tror lamdan klarar av korrigera det på låga varv då jag fortfarande fick någorlunda bra soppaförbrukning med 832erna
men du märker ju om det är där problemet sitter iaf  :)
annars prova rycka lös soppareturen sätt en slang där till en flaska/dunk och kör pumpen och se om det är någon fart där annars kan ju pumpen vara slut på eller filtret riktigt igensatt ger de ingenting så prova ställa ner tändningen ännu mera till under 10 grader och se vad som händer.
har du ett lh 2.2 med bosch ezk tändning eller chrysler boxen? (den är svart sitter under huven och har en vakumklocka)
jag har aldrig byggt någon mera vässad sugmotor än org förutom K-kam annat luftfilter extraktor och 2.5" med lh 2.2 men tror den fungerade bra med 15-17 grader på tomgång iaf
mvh

433
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 12, 2013, 21:38:11 PM »
org spridarna räcker ju bara till ca 170hk och tror inte ett org lh 2.2 öppnar dom för fullt ens.
så spridarna är mycket troligt för små jag har gjort några turbokonverteringar på motorer med lh 2.2 och då använt spridare från volvos vit 6a från s80in (0280155832) som är på 249cc istället för 214 och det har fungerat bra där då det annars brukar bli samma symtom som för dig redan på 0.1-0.2 bars laddtryck med dom andra spridarna brukar 0.5 fungera. nu är det ju överladdning men på så lågt tryck tror jag det blir ungefär samma skillnad på lite varv som en portad topp och vassare kam skulle gjort.
mvh

434
Säljes / SV: 140 delar
« skrivet: maj 12, 2013, 17:38:43 PM »
m40 såld

435
Säljes / 140 delar
« skrivet: maj 07, 2013, 15:52:34 PM »
ska skrota ner en 142 folkracebil pga karossen börjar bli väl dålig och tyckte motorn jorde sig bättre i en annan kaross
men finns endel delar över om någon är intresserad tex

äldre 140 baklysen använts som bromsljus det vänstra glaset har en liten skada men ska nog gå använda eller limma dit en bit om man är petig 100kr för bägge.
torkarmotor (den äldre som sitter inne i mitten av instrumentbrädan) 100kr
bromsservo med huvudbromscylinder 100kr

glasrutor bakre sidorutor (passar ksk 242 också)
lilla ventilationsrutan i passagerardörren (till äldre dörrarna)
glasruta från förardörren av nyare modell dvs även till 242  300kr för alla rutor

m40 växellåda (kortspak) den är lättväxlad och fullt fungerande 500kr
kardan 200kr
bakaxel agadiffad mest troligt 4:10 utväxling 500kr
eller 1000kr om någon tar allt ovan till 140 (kan ev skruva lös och skicka med styrsnäckan mm då)

styrstag styrsnäcka mm kan också säljas om någon har intresse för det.
bromsok mm har rostat ihop då den stått ett längre tag stötdämpare mm är troligen inte så mycket och hurra över men ska kolla eftersom den skruvas ner
och framvagnen har fått sina smällar så den är nog inte allt för rak och fin
störtbågen kan kapas ut (lyfter ut den hel isåfall igenom och plocka lös taket) för några hundralappar (300ksk) den saknar krysset och ksk något mer stag som tillkommit på senare år är rätt fult svetsad men har ju vari godkänd så det värkar bra nog iaf (tror den uppfyller reglementet för rörtjocklek och godstjocklek)
har endast börjat lite smått än men på några dagar till är den nog i delar.
är jag för dyr på något så lägg ett bud kan finnas lite mera saker än det jag skrivit också så skriv gärna ett pm och fråga om det är något ni undrar över.
annars finns jag på 073-8346960
sakerna finns i lycksele

Sidor: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 35