Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 28 29 [30] 31 32 ... 35
436
Säljes / SV: MG motor
« skrivet: maj 03, 2013, 15:13:07 PM »
såld tråd kan låsas ^-^

437
Volvo / SV: trimmning av b230A
« skrivet: april 27, 2013, 18:53:21 PM »
vet inte säkert vilka som har näbbhuven men har för mig att det är endel senare och vissa turbo/glt
men bara huven tror jag inte någon skulle hänga upp sig på.
Bagageluckan däremot är svårare då den inte passar rätt över från en nyare till en äldre chassiet är lite olika där beroende på vilken du har då (var svårt och veta från din beskrivning).
tror man får ha 200hk utan 1031 axeln och ventilerade skivor.
Vilket som sitter det i mer eller mindre alla nyare 240is så det är inte svårt och få tag på
tror dom flesta som reggar med v8 brukar regga med en mindre sen byta till 350in (finns väll någon 289 eller 305 eller vad det är som ser likadan ut)
har man ett bromspapper med en effekt som värkar rimligt så duger det en 2.8liters bmw motor med hx50 turbo tex ksk inte känns rimligt att den har under 220hk :P

438
Volvo / SV: trimmning av b230A
« skrivet: april 25, 2013, 01:17:50 AM »
okej v8 låter som ett roligt projekt :)
På A stolpen och på en poppnitad plåt på ett fjäderbenstorn (under huven) sitter ju själva identitetsnumret på en bil ska man göra en identitetsförfalskning så kapar man ut hela A stolpen/en större bit iaf så man inte behöver svetsa nära numret och likadant på den nya fräschare karossen sen svetsar man fast den där slipar målar osv så det inte går utskilja att det är gjort och flyttar över plåten under huven.
Syns det att det är flyttat eller att dom får något annat för sig (tex ksk man inte ska flytta det till en 240 från sent 80tal med nyare fronten och annat som skiljer) får man troligen nedslag på besiktningen/föreläggande om registreringsbesiktning där dom påstår att identitet kan ej fastställas och så har man två karosser som inte går besikta.
sen är det ju en olaglig handling så om man får flygande besiktning av polisen så kan man få böter om dom ser att det är gjort och kan bevisa det.
i en nyare bil än 75 får man inte turbokonvertera originalmotorn eller stoppa i något annat som inte är original tex i en 75a kan man hänga dit turbo osv fara och bromsa bilen så man får ett effektintyg (eller ta ett lämpligt intyg från internet :angel:) och sen regga så och då står det bara tex b23turbo 180hk i papperna så man kan ändra lite som man vill sedan (olagligt men näst intill omöjligt och bevisa utan och bromsa bilen) men i en nyare bil måste man ju ha tex en org 230ft med saker som turbo ic katalysator mm som ska sitta där vilket är betydligt tråkigare då dom kan kolla exakt vad du har under huven och vad du borde haft där :P
mvh

439
Volvo / SV: Bensinpump för 2 dubbla weber
« skrivet: april 25, 2013, 00:52:32 AM »
Ju mer det vibrerar och kastar hit och dit ju mer far bränslet omkring i flotörhuset och ju svårare har nålventilerna och hålla tätt/rätt flotörnivå och om man monterar motorn stummare (utan kuddar) kan det vibrera i en högre frekvens som ksk kan göra det ännu svårare gissar jag ::)
Och håller inte nålventilerna rätt/jämn flotörnivå så får bilen olika bränsleblandning och flödar det över kan motorn sura rejält och det rinner ut bränsle
Men för mig har det fungerat utan regulator med org bränslepump på solex 40 och weber 36/36dcd iaf men jag kan ju haft en kombination av tur och halvslut soppapump :P
har inte provat på några 45er eller så men det enda som kan hända om man provar är ju att förgasarna flödar över eller att det fungerar :P
tror pumpen ger ca 0.5bar ksk lite till på höga varv och har man en regulator till weber tror jag man ska ställa den på ca 0.25 det är vad jag har blivit lärd iaf:P
mvh

440
Bygga / SV: Bygga på vovlo 244, tips?
« skrivet: april 25, 2013, 00:30:38 AM »
ingen orsak :)
Övre momentstagen till bakaxeln kortar man ju för att när man kliver av kopplingen vill ju bakaxeln vrida sig uppåt och det ger sämre fäste det optimala är och korta så pinjongen pekar rakt framåt vid fullt gaspådrag
Vilket ju är svårt och veta men ju sämre bussningar ju mera kan man nog korta dom om du gör som jag beskrev och stummar dom stora bussningarna som sitter i bakaxeln och håller undre stagen ska du nog inte korta mera än en cm iaf annars tror jag på 1.5-2 ksk och råkar det skilja några mm i längd på stagen när du kortat dom så montera det längre på vänster sida för eftersom kardanen snurrar moturs så vill den ju vrida bakaxeln på det viset också och då får vänsterhjulet bättre fäste och det vill vrida mera där.
Av den anledningen brukar det oftast spinna på högerhjulet med öppen diff och många bilar med dåliga bussningar brukar vilja skicka bakvagnen lite åt höger om man gör en hård start.
jag har haft en 142a där övre infästningen var flyttad uppåt och det var kapat hål där baksätet skulle ha suttit och höjt upp dom in dit.
 men den bilen hade ungefär samma grepp i starten som en normal bakvagn tyckte jag men vill man exprimentera och får beskrivningar av någon som gjort det med lyckat resultat kan det säkert bli bra men då är ju frågan hur mycket tid man vill lägga ner går ju alltid kompensera med några extra kilon i skuffen om man tycker det bettar för dåligt på startplattan :P
mvh

441
Köpes / SV: Sökes: Volvo 240 bur.
« skrivet: april 20, 2013, 22:06:17 PM »
vart i landet finns du?
mvh

442
Volvo / SV: trimmning av b230A
« skrivet: april 20, 2013, 20:15:29 PM »
googla runt ett tag och kolla :P står det ett M är chansen stor att det är dom bra vevstakarna men jag vet faktiskt inte hur man ser skillnaden då jag aldrig har rivigt en b21 för och spara vevstakarna utan bara sparat från b23er då det säkert är rätt :P
lägg ut en annons här, på tex sävarturbo och turbo performance club och andra forum.
Annars fungerar blocket bildemonteringar mm.
En demontering vill troligen ha mer betalt än en privatperson då dom tar betalt för arbetstiden och skruva ut motorn men ibland om man hittar rätt person och prata med så kan det gå ordna.
Mest troligt vill du antingen hinka ner motorn du tänker bygga nu i den eller bygga turbo och få det lagligt :P
Tyvär så är ju 75erna rätt eftertraktade och det är svårt och hitta en billig i bra skick.
men det går ju alltid göra en fuling och "rostlaga" en A-stolpe från 75 med en fräsch kaross ( igentligen identitetsförfalskning och en olaglig handling) om man inte hittar en fräsch bil till rätt pris ::)

443
Bygga / SV: Dubbla förgasare
« skrivet: april 15, 2013, 12:40:35 PM »
Det är svårt och säga beror på vad dom har suttit på förut om dom har varigt enkel eller dubbelmonterade förut vilken trimningsgrad du har på motorn om insuget är delat eller så varje cylinder kan suga igenom bägge förgasarna mm
jag brukar kolla med skjutmått så nålarna och munstyckena står lika i bägge förgasarna (munstyckena jämt eller någon mm under där trotteln ligger emot)  sen skustera efter provkörning att den går så fett/snålt så bilen vägrar starta är liten risk :P
om du kör med vass kam typ mer än 260gr dur/1mm så kan den vara riktigt kinkig på tomgång om man inte kortar tändkurvan i fördelaren så man kan ha högre tändning på tomgång.
mvh

444
Säljes / MG motor
« skrivet: april 14, 2013, 18:40:11 PM »
tjo har en gammal mg motor/växellåda över som jag inte vet så mycket om.
den köptes för 6-7 år sedan till ett projekt som inte blev av enligt förra ägaren som hade haft den ståendes i garage lika länge ungefär skulle det vara en 1200 från någon bil liknande en hundkoja (skulle enligt han passa i hundkojan som uppgradering) och vara en utbytesmotor/renoverad.
har lyst ner igenom tändstiftshålen och kollat på vipparmsbryggan och vad jag kan se är den aldrig startad sedan renovering (inget sot på kolvar mm) man drar runt den med handkraft. sitter dubbla ventilfjädrar (vet ej om det är standard)
kan kolla upp motornummer osv om intresse finns så får man veta mera om vad det är :P
[img=http://forumbilder.se/CDVO9/dsc00014.JPG]
[img=http://forumbilder.se/CDVO9/dsc00013.JPG]
[img=http://forumbilder.se/CDVO9/dsc00012.JPG]
finns i lycksele och eftersom frakten lär gå på typ 1000kr med bussgods så är det ksk inte så aktuellt och skicka.
pris är svårt och sätta då jag inte vet så mycket om den men finns intresse så kollar jag upp mera och så kommer vi överens om något :thumbright:
kan även bytas mot något roligt
jag nås på pm eller 073-8346960
mvh chrille

445
Volvo / SV: trimmning av b230A
« skrivet: april 14, 2013, 14:34:26 PM »
allt är ju möjligt men det är inte värt jobbet om din b21a hade 160 toppen är den av äldre modell och har dom sämre vevstakarna (förutsatt att det inte är bytt topp) det enklaste är och köpa en fräsch b23 eller nyare b230 underdel för småpengar och max byta lager kolvringar och riktplana sen lägga tiden på topplocket :P och när motorn väl är ihop så är det ju endel jobb med förgasarbestyckning innan den går som den ska osv och bygga/köpa ett extraktor är också sådant iaf jag skulle lagt tid på före jag började med och bygga om saker i underdelen då det tar många timmar och kostar pengar (ksk inte om du har tillgång till rätt maskiner för jobbet) då man istället kan köpa en underdel för 500kr som fungerar direkt :P
vill inte låta negativ men visst är det kul och göra egna lösningar och bygga och hålla på med egna ideer men tror det är en massa jobb i onödan när det gäller en volvomotor som det finns delar till i stort sett varenda ladugård och garage i hela landet :P
mvh

446
Bygga / SV: Bygga på vovlo 244, tips?
« skrivet: april 10, 2013, 23:07:25 PM »
har fått för mig att det finns två olika styrstag från 240in och ett av dom har samma gänga som det längre på 740in medans det andra (äldre?) inte passar?
har man det som passar från en 740 är det ju givetvis bättre och ta sådana än och kapa och svetsa då ett styrstagsbrott I 80km skulle kunna bli en väldigt obehaglig upplevelse:P
håller med om att man bör hålla bilen lägre bak och org fjädrar så baken sätter riktigt i starten ett bra tips det där med och mäta höjden mot listen över hjulhuset :)
mvh

447
Volvo / SV: trimmning av b230A
« skrivet: april 10, 2013, 21:18:01 PM »
okej jenwayfräsar? eller till och med en mira?  vilket som så är det bra och fixa till sätena med.
b21 vevstakarna passar ju bara i en b21/b23 och det är ju garanterat dom stadigare M stakarna i b23 medans bara dom sista b21 har dom (troligen inte din då det var 160 topplock) i b230 så är det ju vevstakar från 89-98 som man bör använda.
man kan slipa om den på det viset och montera med b230 vevstakar och kolvar i ett b23 block eller göra om för b230ins axial lager och använda den i en b230 men omslipningen av veven kostar en hel del.
vilken vev man använder beror på om man bygger på b23 eller b230 och det är ingen direkt märkbar skillnad på en lågbudjet gatmotor.
Ksk blir skillnad på en 100.000+kr rallycrossmotor som ska prestera närmare 260-300hk (beroende på motorvolym) men det är ju lite skillnad :P
men köp en hel b23eller nyare b230 som inte gått allt för långt sen bara byt lager och ringar (om du hittar en motor som gått under 20-25k mil skulle jag inte ens jort det utan bara ny olja)
sen lägg tid på topp kam gasare osv för det är där effekten sitter :P

448
Volvo / SV: B230f -92 problem
« skrivet: april 10, 2013, 17:10:57 PM »
är det jort något mera på motorn än bytet till kammen?
hur många grader duration har kammen?
lh insprutningen brukar kunna vara kinkiga om man har för vass kam och ge dåligt resultat har inga erfarenheter av regina men ksk kan vara så att kammen helt enkelt är för vass om insprutningen är orörd.
men ger den effekt som den ska över 2500 varv?
och hur menar du med rätt inställd ventilspelet eller att den är ställd så insug öppnar enligt rekomenderat värde på 4ans insug med motorn nollad?
isåfall har du provat backa/förställa kammen något och se om det blir någon skillnad?
mvh

449
Volvo / SV: trimmning av b230A
« skrivet: april 10, 2013, 17:02:08 PM »
om toppen gått 47k mil är nog ventiler och styrningarna slut på och sätena skulle haft sig en översikt med någon typ av sätesfräs :P
svårt och säga hur veven är då man inte känt på den själv men den går säkert använda men är det en b21 så tror jag då på och byta block då man både tappar effekt/vrid pga den mindre cylindervolymen och så blir det tajtare runt ventilerna i förbränningsutrymmet så man tappar en del flöde där :P

450
Bygga / SV: Bygga på vovlo 244, tips?
« skrivet: april 10, 2013, 02:26:11 AM »
Om man börjar med bakvagnen så svetsa en bricka över dom stora bussningarna som sitter på bakaxeln och håller dom undre länkarmarna på bakaxeln ( där fjädern och stötdämparen sitter)
så dom blir stumma sen kan man korta dom övre stagen ca en cm då lutar pinjongen lite neråt och vrider sig rak när man gasar annars brukar den vilja vrida sig uppåt vilket ger sämre fäste och ofta hjulstutts det kan vara lite olika hur mycket man kan korta för bäst resultat beroende på bussningar osv som gör att bakaxeln kan röra sig men med dom största stumsvetsade blir det betydligt stummare . kapa org fjädrarna ca 2 varv och bästa stötdämparna för den budget man har :P

Framvagnen kan man förlänga a armen som håller i fjäderbenet i nederkant för mer camber (behövs förlänga styrstagen med då) och styrleder från en bil med servo ger något mera caster hårdare lite lägre fjädrar är en bra ide om man hittar till rätt pris och så staga upp med stag mellan fjäderbenstornen från fjäderbenstornen till torpedväggen och ev under bilen mellan a armsinfästningarna (mindre nödvändigt) och så bra stötdämpare som möjligt sen går det enkelt och montera dubbla org krängningshämmare både fram och bak där det finns olika dimentioner som ger lite olika beteende på bilen :P
det är väll det jag kommer på man kan göra som inte behöver kosta så mycket pengar :P
och däck med så bra fäste som möjligt som på alla andra bilar :P

Sidor: 1 ... 28 29 [30] 31 32 ... 35