Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 30 31 [32] 33 34 35
466
Volvo / SV: Chip b230?
« skrivet: mars 21, 2013, 20:21:29 PM »
Om det är det folkraceshops steg 2 du tänker på så står det ju
Lämplig topp: 405, 531 eller portad 530.
Kam: K, H eller annan trimkam.
så det är ju troligen ett voc chipp eller väldigt likt ett sådant och voc motorerna ger ju med allt optimerat men bara org grejer och planat block runt 170hk
men för och nå dit själv så tror jag på en snällare trim kam typ fs280 eller fs122, extraktor, och lite planad 405/531 har man ingen av dom topplocken så porta en 530 topp som jag visade i dummietråden för 230f så bör det ge runt 170hk som är max vad som går med orginalspridarna  (räcker lite längre om man höjer soppatrycket)
sen om det är det optimala för chippet vet jag inte men det eller något liknande fungerar då bra :P

467
Volvo / SV: vevhusventilation b20, små trimmad motor.
« skrivet: mars 20, 2013, 01:23:05 AM »
annars om du skulle få det tätt kring slangarna till dunken så sätt dit ett luftfilter från en skoter/moped eller så med lagom stor anslutning istället för locket på dunken.
Att dra vevhusventilationen på insuget (efter förgasarna) skulle jag undvika även om det fanns anslutningar för man har ju ett konstant undertryck i insuget förutom på full gas (även då blir det ju lite lägre tryck än utanför motorn men väldigt liten skillnad) som man inte vill få i motorn.

468
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: mars 20, 2013, 00:53:21 AM »
förbränningsutrymmet kan man göra på samma sätt på en 531 som jag gjort på 530 toppen dock ser kanalerna annorlunda ut så där blir det lite skillnad har nog inga bra bilder (just nu iaf) och lägga upp på 531ans kanaler iaf inte någon mildare portning men ska du börja med och fixa till sätena sedan slipa så var väldigt försiktig jag brukar då lyckas repa sätena endel när jag filar så brukar ordna dom sist.

men sammanfattningsvis så 530 toppen som är filad som jag visat är ksk inte optimal på något sätt men en lagom folkraceportning för en vridstark lättkörd motor eller varför inte en lite piggare gatmotor.
 Jag har märkt stor positiv skillnad på motorerna jag byggt med liknande portningar självklart beror det mycket på allt annat också tex så kan man inte förvänta sig någon större skillnad på en org b23 förgasarmotor med bara en tillfixad topp.
Då en stromberg stryper redan före orginal topplocket.
 men provar man med tex dubbla förgasare och en värre kamaxel på en orginaltopp sedan med liknande portning som jag visade blir det stor skillnad.

hoppas det är till nytta för någon och kommentera gärna om ni har egna erfarenheter som kan göra topplocket bättre än det jag visat med enkla medel då meningen med tråden från början var och lära av varandra :)
mvh sleepy

469
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: mars 20, 2013, 00:20:43 AM »
avgaskanalen.

börjar med en bild på en org avgaskanal
där är det lite andra saker som gäller då det mest logiska igentligen vore och forma den likt insugskanalen.

om man gör som på insug kan det lätt bli som bilden visar att flödet går rakt upp i taket och man får en virvelbildning/turbulent flöde efter inneradien som inte är bra
men många portar topplocken så och det fungerar det kan bli bättre om man går upp i ventilstorlek så kanalen fortfarande får minsta arian i svängen dvs ju mera avgaser som ska kommer ut ju mindre är risken för att få turbulens efter svängen.


istället brukar jag strunta i och slipa bort hela knölen vid styrningen så tvingar man ner gaserna så dom följer hela kanalen.
Från början gjorde jag topparna som jag visade på första bilden dvs höjde kanalen mera och slipade bort hela knölen sen när jag fick se ett test där det sagts att man inte skulle göra så provade jag göra ett mindre vetenskapligt test där jag sög med en damsugare igenom en kanal med dom olika portningarna på olika ventilyft och mätte undertrycket damsugaren orkade och det blev väldigt lika resultat för bägge kanalerna.
dvs att göra kanalen större gav för mig ingen nytta utan bara mera jobb sen så har jag plockat isär motorer där jag gjort på bägge sätten och dom mera portade kanalerna var märkbart sotigare i kanalens golv vilket tyder på att det inte är någon riktig fart på flödet där.
så jag brukar ta bort och jämna till knölen slipa bort jutkanter och möjligen bredda kanalen lite sen inneradien är ju nästan bara en tvär kant ovanför ventilsätet men runda till den så gått det går.


en org avgaskanal med lödtråden

min portade kanal som syns så har jag rundat till inneradien endel och jämnat till och tagit ner knölen en del men inte tagit bort den helt
då får kanalen lite samma form som en restrictor som används inom motorsport och dom är ju tillvärkade för ett så högt flöde som möjligt igenom ett litet hål.


en bild från Google på en restrictor man ser att kanalen får lite samma form då den krymper från ventilsätet tills mitt i böjen för att sedan sakta kona upp hela vägen.



två bilder på den färdiga kanalen.



två bilder till på insugskanalens inneradie som jag inte fick med förra gången.




470
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: mars 18, 2013, 21:48:16 PM »
Förbränningsutrymmet.

först en bild på ett org förbränningsutrymme.
När man tar upp förbränningsutrymmet gör man det främst av två anledningar.
1 man öppnar upp runt ventilerna för att underlätta flödet runt dom så att insugsluften och avgaserna lättare tar sig ut.
2 man vill konsentrera bränsle/luftblandningen runt tändstiftet för att så snabbt som möjligt antända den när gnistan kommer och på så sätt få ut så mycket av det man fått in i cylindern innan motorns arbetstakt är över och man öppnar avgasventilen och ventilerar ut det.
Jämfört med modernare motorer har volvon igentligen dåliga förbränningsutrymmen då man tex behöver kring 35 graders förtändning på högre varv mot en modernare motor som ksk klarar 25 grader innan spikning inträffar då har man med andra ord hunnit bygga upp samma tryck i cylindern ca 1/3 fortare bara igenom att ha en bättre förbränning.

men man ska ju göra det bästa av det man har så jag brukar börja med och lägga dit toppackningen och rista ett sträck hela vägen runt det blir ju då lika stort som cylindern så utanför det ska man alldrig slipa.
något man bör tänka på är vilken motor man ska ha toppen på då ett förbränningsutrymme för en b23 blir för stort om man sen ska ha toppen på en b21 då b21 har 92mm cylinderdiameter och b23 96mm så rista efter packningen till rätt motor.
sen har jag en ventil där jag svetsat fast en plåtbit med 2 borrade hål (syns på bilden)
hålen är borrade så man får lagomt mycket plats runt ventilerna (mins ej exakt hur mycket jag hade tagit men kring 10-12mm+ på insug och 7mm på avgas) sen ristar jag med ventilen så får man bra linjer och slipa efter sen drar jag ett rakt sträck från mitt för tändstiftet till mitt för avgasventilen och slipar bort puckeln som sticker ut där då får man lite öppnare runt tändstiftet och inbillar mig att det blir bättre för förbränningen sen har man en färdig mall och slipa efter.

en bild på ett färdigt förbränningsutrymme.
Som man ser så blir det betydligt mer plats runt ventilerna och gaserna som ska in och ut ur motorn får lättare för och passera ska man ha större ventiler så kan man ta upp ännu något mera (endast nån mm till) fast tror inte man ska ta upp mera på innerradiens sida på insug (den ifrån tändstiftet) då luften har svårt nog och svänga där pga den tvära kroken som oundvikligen blir på dom topplocken.
Sen så ju mera man förstorar förbränningsutrymmena ju lägre blir ju kompförhållandet som man på en sugmotor vill ha ganska högt helst ska man ju räkna på det utifrån vilket bränsle och hur vass kamaxel man ska köra med men tar man 2 (snäll kamaxel) till max 2.5mm så fungerar det med org kamremmen som vid större planing måste bytas till en kortare och fungerar bra.

471
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: mars 18, 2013, 14:24:14 PM »
Jag skrev ju för nån månad sen att jag skulle lägga upp lite mera bilder osv om portning av volvos 530 topplock.
så här kommer en guide med lite enklare tips och ingrepp hoppas det är till nytta för någon


först en bild på en kapad org topp den på bilden är en 398 som har i stort sett likadan kanal så det är ingen skillnad på portningen på en sådan.
som man ser så är inte kanalen direkt flödesvänlig med en tvär kant ner mot ventilen som luften har svårt och följa.


en snabb teckning på hur det kan bli kanalens ytterkanter är markerade med svarta sträcken det gröngula är sätesringen och gul ventil.
sen ska det röda föreställa luftens väg igenom kanalen och det som händer är att luften som kommer med hög hastighet inte klarar av och svänga ner mot ventilen utan går rakt fram över ventilen och man utnyttjar bara en del av ventilens öppningsarea.
och får en turbulent luftficka bakom den tvära kanten där luften istället för att dras ner i förbränningsutrymmet och cylindern virvlar runt och hämmar flödet väldigt mycket.


här är en bild på hur jag gör med en enklare gat/folkrace portning då röda linjerna visar hur jag tar bort material mest i innerradien och rundar till svängen ner mot ventilen där sitter största flödesproppen längre upp i kanalen behöver man inte fila något om man kör med kamaxlar med 11-12mm lyft och förgasare som stoppar vid eller före ksk 170-180hk då arian räcker till där iaf och man mest troligt bara tappar bottenvrid igenom och ha större kanaler än vad förgasarna och arian som fullt öppen ventil ger är.

men då över till lite riktiga portningsbilder.
jag brukar börja med och göra förbränningsutrymmet men då jag redan börjat med bilder på insugningskanalen så visar jag det först.

det första jag gör är och pressa ut insugstyrningen som annars är ivägen man kan runda inneradien utan och göra det men jag brukar vilja ta upp lite runt styrningen så jag har en svarvad pinne som jag sätter i styrningen och använder en press för och pressa lös den.
sen börjar själva slipandet.

några bra hjälpmedel i början förutom det obligatoriska som är en slipmaskin och slipstift (jag använder en tryckluftdriven och vanliga hårdmetallstift till grovportningen sen 80is sandpapperstrissor till sista finportningen)  kan vara ventiler med olika diameter  som man stoppar in i kanalen och ser hur mycket man slipat på olika ställen (för och få kanalerna lika stora) lämpliga ventiler är 40mm ner till ksk 30mm med lagoma steg jag tog en uppsättnign b20 ventiler och satte fast dom i borrmaskinen och slipade sedan ner ventiltaldriken med vinkelslip medan dom snurrade och mätade sedan med skjutmått för och få 40 38 35 33 31 mm ventiler sen kan lödtråd vara bra och ha för och se hur man får till radierna som annars kan vara svåra och se utifrån.

en org 530 kanal där jag tryckt en lödtråd längst kanalens botten och topp.



Då slipandet börjar brukar jag börja med och jämna till jutkanterna som finns i sidorna på kanalen och även jämna till runt styrningen.
för och sedan ge mig på inneradien.
Det är då lödtråden kommer mest till nytta då man är ovan så kan man fila i kortare steg helst gå imellan alla 4 insugen så är det lättare och få dom likadana än om man gör en kanal i taget och kolla med lödtråden hur det börjar se ut.

där har jag börjat på grovfilningen av inneradien och som ni ser så är kanalen lite triangelformad vilket är bra för när inneradien blir bredare där det svänger så blir det ju mera utrymme för luften som passerar vilket sänker farten där och luften får lättare och svänga så jag försöker göra den bredare och ska man sen göra en större kanal är steg ett och börja bredda kanalen längre upp och göra den ännu lite mera triangelformad.

efter endel mer slipning så ser det ut sådär med lödtråden och det ser i mina ögon ganska bra ut så jag känner att det bara är finslipningen kvar.
så jag mäter det jag kan och granskar toppens kanaler och ser om det värkar se olikt ut någonstans för speciellt i början kan det bli så man tar lite mer eller lite mindre någonstans lite mindre är självklart bättre då det går åtgärda enkelt med lite mer slipning så stressa aldrig och gör allt lungt och metodiskt så får man ett bra resultat.

en bild på en färdig insugningskanal.

472
Säljes / SV: Golf 3 delar
« skrivet: mars 03, 2013, 15:48:29 PM »
nu var den då skrotad :P

473
Volvo / SV: topp/kam/matning
« skrivet: mars 03, 2013, 15:45:59 PM »
k-jet från 240 turbo tror jag kan  hänga med till kring 190+hk och det vanliga från glt klarar då kring 170hk (vet inte det kan vara samma som turbons) men högre effekt än så tror jag inte du kan hoppas på med k-jet iaf inte utan större kunskaper om det.
Sen kamaxelvalet beror ju mycket på vilken karaktär du vill ha på motorn (användningsområde mm) och även det som till stor del avgör rimligt effektuttag.
men till folkrace och om man har lite koll på hur man ställer in insprutningen kan nog månen 8 (eller andra vassare kammar också för den delen) vara bra annars om det är en gatmotor eller om du inte redan kan eller inte orkar läsa dig till hur k-jet skjusteras/ändras så tror jag att tex fs122 eller någon annan snällare kamaxel skulle vara ett bra val dock blir den ju inte lika varvvillig och ksk inte utnyttjar potentialen i toppen men k-jet gör nog inte det heller fullt ut iaf då det optimala nog vore 48er eller större mikuni,s men det är ju som vanligt budgeten som sätter stopp då.
mvh
 


474
Säljes / Golf 3 delar
« skrivet: februari 24, 2013, 15:40:03 PM »
Tjo :)
håller på och ska demontera ner en 96as golf tdi då jag ska ha motorn till ett annat projekt.
om någon är intresserad av något annat från bilen så är allt till salu rostig i framskärmarna men finns tex dörrar lysen inredning taklucka drivaxlar bromsdetaljer osv.
Färgen är svart och förardörren lite bucklig.
bilen kommer gå till skroten i slutet av veckan så om något är intressant så skicka ett pm eller slå en signal på 073-8346960 innan dess är inte dyr så lägg ett bud på det du vill ha.
sakerna finns i lycksele och skickas helst inte.
mvh chrille

475
Volvo / SV: Marinvev
« skrivet: februari 23, 2013, 22:47:28 PM »
du mäter slaglängden.
Enklast är att du efter att ha rivigt lös toppen så drar du en kolv i topp (övre dödläge) och mäter mot blocket hur långt över/under blockets kant den är (oftast brukar det vara mitt för) sen mäter du hur långt det är tills kolven är längst ner om skillnaden från överst till nederst är 86mm så är det en marinvev är det 80mm en org och 72mm från en b17 (fanns bara i vissa bilar sålda utomlands) är slaglängden något annat är det mest troligt mätat fel :P
om inte är det en omslipad vev :P

476
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: februari 23, 2013, 20:32:22 PM »
Bra och veta:)
 Trodde orginalinsuget skulle flöda sämre än så då är det ju bättre flöde i det än igenom weber 45or då borde ju insuget räcka till 210-220hk/ med en topp som inte drar ner flödet (dvs med allt annat perfekt och kam med typ15mm lyft)  :o

 (Med en omodifierad Weber 45:a kommer man inte mycket över 170CFM i totalt flöde.
Portar man spridaren och snyggar till spjällaxeln så kommer man upp i 180CFM.
 lånade en textrad som Erland cox skrivit på sts)

Du har inga siffror på en 531 topp med 230f insuget monterat? det borde ju bli lite lägre. eller på k-jet insuget många säger ju att det är betydligt bättre?
Men jag har sett flödningar på ca 175cfm vid 28" på org 531er också men att VOC topparna brukar kunna flöda över 190, då dom i seriösaste voc motorerna kan flöda 5-10 toppar och ta den som har bäst originaljutning sen får dom ju ändra ventilsätet och tror även dom får blästra topparna (räknas som rengörning) men kan även gå blästra jutkanter vet dock inte om det gör någon skillnad för flödet.
Men i stort räcker det alltså och slipa bort jutkanter och över lag renovera toppen (slipa till ventilsäten ventiler och kolla så allt ser bra ut) så länge man åker org 230f insug och 531/405.
Det går ju hitta några hk på portning av avgassidan förbränningsutrymmet och högre kompförhållande men mer än planing är ksk överdrivet jobb.
fast det är ju inte heller någon nackdel om toppen flödar mera på insug heller bara den inte har för stor aria i insugen mot insugsröret då annars flödet igenom topp+ insug kan sjunka medans om toppen flödar mer så får man 196cfm hela vägen.

Men med en 530/398 topp  flödar kring 140-150cfm org kan variera endel då innerradierna i topparna kan vara bearbetade lite olika har sett 2 toppar från 90 som sett något bättre ut än nyare/äldre någon som kan verifiera om det är slumpen eller om dom lagt nån minut extra på bearbetningen då??.
där gör det iaf stor skillnad om man får porta.
mvh

477
Volvo / SV: Marinvev
« skrivet: februari 22, 2013, 00:02:58 AM »
om det är marinveven (86mm slaglängd mot 80mm på vanliga vevarna) och den inte har skurit på något lager så kan man lugnt säga att du gjort en bra affär :)

478
Volvo / SV: Marinvev
« skrivet: februari 21, 2013, 15:06:08 PM »
Det Gunnarsson skriver stämmer det ska finnas marinvevar både till dom äldre blocken (85-88) med klena ramlagrena ( tror dom var typ 55mm) och till dom nyare blocken med 63mm ramlager.
och en vev för det äldre blocket går inte använda i det nyare eller tvärt om.
sen ska det väll finnas marinvevar till b23 blocken också? (osäker på det)
Vilket som dom nyare marinvevarna är eftertraktade och man brukar få ge några tusen för dom (troligen billigare med en omslipad b23vev)
Äldre är väll inte direkt heller billiga men bör bara användas till sugmotorer då dom kan svikta med lagerskador som följd eller i värsta fall gå av i turbomotorer då man får lite cylindertryck.
mvh

479
Volvo / SV: B20 ventiler vid in slipning av beg ventiler ?
« skrivet: februari 17, 2013, 00:22:14 AM »
hur många gånger det går slipa in dom är svårt och säga men då man börjar få kanter på ventiltaldriken.
Och anliggningsytan för ventiltalriken i toppen (själva ventilsätet men på b20 gjort direkt i toppen) sätter sig och det blir en kant runt ventilen bör man slipa ventilerna i en ventilslipmaskin alt stoppa dit nya (iaf på en seriösare motor som ska varvas) och använda någon typ av sätesfräs för och ta bort kanterna i ventilsätet.
mvh :)

480
Volvo / SV: B20 ventiler vid in slipning av beg ventiler ?
« skrivet: februari 14, 2013, 18:48:05 PM »
om dom läcker så är det ju en bra ide och göra det om du bara tänkt använda sk indianpinne och slippasta så märk upp vart ventilerna suttit så du inte byter plats på dom bara (om du har lös mer än en åt gången) sen kolla med t-röd eller konsentrerad spolarvätska så dom blir täta:)
mvh

Sidor: 1 ... 30 31 [32] 33 34 35