Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Övriga / Mitt Garage
« Senaste inlägg av Autorep skrivet juni 26, 2019, 13:58:42 PM »
2
Volvo / SV: Kamaxel b230
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet juni 17, 2019, 15:33:07 PM »
Enklast är att montera den i en topp med nollspel antingen ingen eller en mkt svag fjäder sen en gradskiva på kammen och indikatorklocka mot botten på ventilen.
Sen får man snurra och mäta.
Att tänka på är att det som mäter mot kammen måste vara minst samma storlek som tryckaren den är tänkt för så anliggningen blir på samma ställe därav ja tycker det är enklast monterad i en topp.
Vill man ha ut nockvinkeln måste man mäta på 2 nockar.
Alternativet är ju om du ska ha den till tex folkrace att bara ställa den så insug öppnar 0,5-0,8mm mer än avgas i tdc och även kolla hur mkt lyftet är då det ger ju en liten indikation på hur vass kammen är även om det med olika nockvinklar blir rätt olika.
Lyftet och bas cirkeln går ju mäta med ett skjutmått bara även det säger ju långt ifrån allt men ett litet steg åt rätt håll.
3
Volvo / Kamaxel b230
« Senaste inlägg av Parlen skrivet juni 14, 2019, 18:31:41 PM »
Hej!
Har kommit över en kamaxel från folkrace motor.
Men finns inge märkningen på den.
Hur kan man enklast sätt räkna ut värderna på den?
Alltså lyft, duration, tdc, osv.

Mvh
4
Volvo / SV: Chip b230 f/Fb
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet juni 02, 2019, 00:11:50 AM »
Oftast får man vad man betalar för och ändrar man för mkt från det chippet är tänkt till så blir det fel på något sätt.

Dock aldrig köpt något tradera chip haft en folkracebil med ett (var märkt tradera 7400rpm) och det var inget vidare ville sura vid varmstart och gick knappt på tomgång men det chippet måste då va minst 5 år gammalt och lär ju vara många som sålt chip på tradera och i dne bilen var det pillat på lite av varje i övrigt också.
Det enda jag kan säga om folkraceshopens är att dom kör samma tändchip i b230 som b234 och dom motorerna behöver rätt olika tändning.
Är osäker på b234 om boxnummerna följer motorsettup då dom första hade så kallad  3"lmm och gasspjäll medans senare hade 2,5 om en av boxarna finns med båda alternativen blir det helt fel för det ena.
Kör du 16v spridare och en 3" lmm från en 16v skulle jag försöka använda ett sådant chipp/bränslebox med org bränsletryck sedan ett tändchipp för en 8v motor då bör startmappar osv bli minst fel. Att se ypp med är att de kan finnas små skillnader mellan olika årgångar på härvorna så bara flytta boxar imellan kan orsaka fel.
5
Övriga / Planing av topp Mazda 2.0 -98
« Senaste inlägg av Morsole skrivet juni 01, 2019, 20:40:49 PM »
Undrar om någon här har planat toppen på en vanlig 2.0 standardmotor, och i så fall hur mycket kan man ta innan det skiter sig??
6
Volvo / SV: Chip b230 f/Fb
« Senaste inlägg av Parlen skrivet maj 30, 2019, 20:21:41 PM »
Sen undrar jag även hur folkraceshopens egna chip funkar.

Bygget i fråga är gatbil.
531, portad, planad, klr-s/t5 kam, 46/38ventiler, dubbla ventfjädrar osv
Timo spjällhus och portat org insug, 16vspridare, höjtbränsletryck, 3”lmm och 2.8” insugrör, med mera.

Tanken va köpa Timos chip. Men beställde för 3månader sen och ej fått varor och går ej få tag på dom.
7
Volvo / Chip b230 f/Fb
« Senaste inlägg av Parlen skrivet maj 30, 2019, 17:57:23 PM »
Hejsan!
Är det någon som provat dessa chip?
Funkar dom bra?
https://www.tradera.com/item/343643/352226078/trimchip-bransle-tandning-b230f-fb
Svar uppskattas otroligt mycket. Mvh
8
Volvo / SV: Volvo 850 GLT trimning
« Senaste inlägg av Hugo bengtsson skrivet maj 09, 2019, 22:44:54 PM »
Kammen ska ge 15-20hk och om jag sen Chippar och jämnar till allting för bättre flöde och grövre avgas borde jag alltså ha nästan 200hk
9
Volvo / SV: Volvo 850 GLT trimning
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet maj 09, 2019, 21:25:27 PM »
Högre kompa ger säkert lite frågan är hur mycket man kan ta om man även byter kammar innan kolvarna och ventilerna tar i.
Har inte trimmat någon sådan motor själv men gissar att insuget stryper ungefär samtidigt som toppen så jämna till allt utan att förstora i onödan sedan om du har tillgång till saker för det ett sätesjobb och 30gr bc på ventilerna.
Ett bättre grenrör är ju inte heller fel.

Men vassare kammar grövre avgas utan katalysatorn och rensa bort luftbox mm med ett bra chipp borde ge minst 20hk till iaf (så 190 om den nu ger 170 org)utan att lyfta undre delen av toppen
10
Volvo / SV: Volvo 850 GLT trimning
« Senaste inlägg av Hugo bengtsson skrivet maj 08, 2019, 23:24:55 PM »
Går den att plana och porta så att det blir någon märkbar skillnad
Sidor: [1] 2 3 ... 10