Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Bilder och filmer / SV: Behöver du byta fläktrem?
« Senaste inlägg av Sanhumaner skrivet september 21, 2017, 07:14:27 AM »
I can not imagine what I would have come across, but it was good.
2
Saab / Kamkedja på Saab H-motor
« Senaste inlägg av Kulan skrivet september 14, 2017, 11:29:22 AM »
Hej, håller på riva en topp på en Saab 900 (H-motorn, b202I eller om det är b202L, i eller L är det då iaf,) har nån nåt bra förslag på hur man ska hantera kamkedjan?? Allt annat är ju som rätt fram, men just kamkedjan är jag nyfiken på, är det bäst att ta lös dreven och kattstrypa fast kedjan så den inte kan lossna från dreven eller har någon här nåt bra sätt att lösa detta på?? 🙂 Vars sitter markeringen på vevaxeln om man sku komma åt att flytta på vevaxeln?? Tack på förhand

Kulan :-)
3
Bygga / Volvo S40 2000
« Senaste inlägg av AndersB skrivet september 11, 2017, 09:25:57 AM »
Har kommit över en S40 2000 som jag tänkt som mitt första bygge och en min första folkracebil. Men jag börjar få kalla fötter. Har jag tagit mig vatten över huvet? Det jag tänker på är all jävla elektronik. Startspärr, airbags mm mm. Jag förstår att det är lättare att bygga på en 240/740 eller annan "äldre" bil utan en massa databoxar och kablage hit och dit. Någon som rensat en S40 som kan ge en hint om hur ni gick till väga med det elektriska?

Tacksam för svar.

//Anders
4
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem (LÖST)
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet augusti 29, 2017, 11:17:02 AM »
Vad bra att det löste sig rotor i kombination med att spolen ger sämre gnista när den blivit varm är en trolig felorsak.
5
Övrigt / SV: Aktivt?
« Senaste inlägg av Börno skrivet augusti 29, 2017, 02:35:56 AM »
Uppar å mer folk nu än för 1.5 år sen? Eller dött?
6
Köpes / Folkrace opel
« Senaste inlägg av Börno skrivet augusti 28, 2017, 01:04:26 AM »
Hej.

Söker folkrace opel ascona A/b manta B eller annan bakhjulsdriven.
Allt av intresse behöver inte va en Opel men nå annat så ska de va nå extra ;)
7
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem (LÖST)
« Senaste inlägg av isakhubin1 skrivet augusti 26, 2017, 19:08:33 PM »
Idag kört 4 timmar utan tillstymmelse till hack. Tror nog det kan varit biltema rotor som hade fel dimension på bläcket den var smalare än "original"

Tack!
8
Övrigt / SV: Hur tungt får man dra?
« Senaste inlägg av m3e46 skrivet augusti 24, 2017, 11:57:24 AM »
Hej!

Hur tungt du får dra beror på din bil, biltrailern du refererar till har en totalvikt på 2 000 kg som standard vilket innebär att du måste dra den med ett E körkort.
Sedan är det klar att bilen också har begränsningar men det finns en tjänst på Transportstyrelsen där du enkelt kan kolla om din bil får dra en släpvagn.
Kolla in Släpvagnskalkylatorn: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Om du inte har E körkort kan du alltid registreringsbesiktiga ner vagnens totalvikt, på dessa biltrailers kan man själv välja valfri totalvikt utan extra kostnad: https://www.traileronline.se/biltrailer/aluminium
9
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem
« Senaste inlägg av isakhubin1 skrivet augusti 23, 2017, 11:02:46 AM »
Spänningen stiger  - hoppas jag :)

Igår bytte jag:

1. Spole till torrspole högeffekt - de gamla är oljekydla och satt liggande mot blocket så det kan ha varit anledningen till att det börjar bli kass tändning efter ett tag (obs har bara skett med brytarlöst utan kondensator - med brytare och kondensator hackade det aldrig.

2. Fördelarlock

3. Rotor ! Den jag hade bytt till från biltema hade kortare kontaktyta än "orginal".

3. tändkablar


Det startade och när jag ställt tändningen till kring 36-38 vid fullt utslag gick den ok. Ska provköra ikväll eller annan kväll snart och be till den allsmäktige att jag fått bort hacken som kommer efter en stund....
10
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem
« Senaste inlägg av isakhubin1 skrivet augusti 21, 2017, 12:07:46 PM »
Om problemet uppkom vid byte av tändsystem kan du nog utesluta bränsle problem
Om båten inte stått över en vinter eller så och ej startats fören efter bytet (avdunstad bensin kan lämna kvar erga/smuts)
Orkar den inte tända med 1mm gnistgap så är något dåligt
Ny rotor fördelar lock och tändkablar är en billig investering och utesluter många fel.
Är det samma som innan eller kan tex rotor bytts med fördelaren men inte fördelar locket?
Kan va skillnad där på måtten mellan org och eftermarknads.
Annars kan det som kulan är inne på vara fel tändspole om den går sämre efter ett tag.
Är högeffektspolen nått biltema skrot eller någon märkesgrej?
Vissa spolar måste köras med förkopplingsmotstånd (gäller iaf brytartändning) annars går dom varma och tappar kapasitet ev går sönder.
Vilket tändsystem är det? 240glt  740 med b230A eller något annat?

Lamda 1 (afr 14,7-1) siktar man på för bäst avgasrening något snålare för ekonomi och rätt mycket fetare för effekt 0,84-0,87 (afr 12,4-12,8) brukar sugmotorer gilla men sällan man får det över hela kurvan med förgasare

Tack alla svarare,

Vi är något på spåren!

1. Tändningsgrunkan är kinesisk kopia på ignitor/123 anpassat för boshfördelare -  jag tror faktiskt trots fabrikatbristen att den inte bör reagera så att den börjar fela först vid värme belastning och en timmes tid -  så den utesluter vi för en stund.

Spole:
Jag har bytt Bosh orginalspolen till Biltema blå högeffektspole = samma fel uppstår med båda spolar efter samma tid ungefär.
- ska jag testa en "torr spole" 36 000 volt?

Rotor/Lock:
JA! jag bytte rotor men inte lock då den gamla rotorn såg sliten ut.
- Byta lock.

Tändkablar : gamla
-byta kablar.


Lambda: Går inte, det är vatten som forsar i avgaslimpan så man kan inte ha lambda där.

Återkommer.



Sidor: [1] 2 3 ... 10