Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Nyliga inlägg

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Volvo / SV: B230f recept
« Senaste inlägg av Robbha skrivet oktober 23, 2018, 15:06:22 PM »
En 530 är död vid 10-11 mm och då flödar den ca 155cfm och det ökar inte även om lyftet ökar till 18 mm så är det ca 155cfm iallafall om inte innerradien blir fixad då kommer flödet och man har nytta av en kam som har mer lyft.

Jag håller på porta toppen så flödet kommer antagligen öka.

Kanske har hittat ett sätt att hölja varvstoppet också.
12
Volvo / SV: B230f recept
« Senaste inlägg av Autorep skrivet oktober 23, 2018, 12:05:57 PM »
En 530 är död vid 10-11 mm och då flödar den ca 155cfm och det ökar inte även om lyftet ökar till 18 mm så är det ca 155cfm iallafall om inte innerradien blir fixad då kommer flödet och man har nytta av en kam som har mer lyft.
13
Volvo / SV: B230f recept
« Senaste inlägg av Robbha skrivet oktober 23, 2018, 10:53:14 AM »
Problemet är att då man är fast med samma bränsle och tändmapp är det svårt att få den och gå skapligt och med den låga varvstoppen så är det inte lönt med en varvarkam dom bra motorer jag sett bromsas med liknande kammar ger toppeffekten vid 6-6500 varv och varvstoppen måste upp minst 500 helst 1000 varv över det för att det ska bli något register att tala om.
Vore det typ isbil skulle jag provat med månen8 vägbil typ en fs122 om det är folkraceshoppens kammar annars finns andra liknande profiler från andra kam slipare.
3mm kan man plana på 95 oktan iaf med tillfixat förbränningsutrymme är det orört är 3mm i högsta laget då man får köra låg tändning för att det inte ska spika så då bör man kunna justera den.
500-25000 kan en volvotopp kosta komplett (portad med ventiler fjädrar mm)det beror på hur bra den är gjord och till vilket syfte

Får prova fs122 och se hur de blir.
Edit: hur är FS129?
14
Volvo / SV: Motorbromsbänk
« Senaste inlägg av Autorep skrivet oktober 23, 2018, 09:30:27 AM »
Mer bilder
15
Volvo / Motorbromsbänk
« Senaste inlägg av Autorep skrivet oktober 23, 2018, 09:24:52 AM »
Håller på att ställa upp min bromsbänk
16
Volvo / SV: Strokning
« Senaste inlägg av Autorep skrivet oktober 23, 2018, 08:04:09 AM »
Vevaxelslip jag använder vid slipning av vevaxlar är en schou 1500/270H
17
Volvo / SV: B230f recept
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet oktober 22, 2018, 22:57:12 PM »
Problemet är att då man är fast med samma bränsle och tändmapp är det svårt att få den och gå skapligt och med den låga varvstoppen så är det inte lönt med en varvarkam dom bra motorer jag sett bromsas med liknande kammar ger toppeffekten vid 6-6500 varv och varvstoppen måste upp minst 500 helst 1000 varv över det för att det ska bli något register att tala om.
Vore det typ isbil skulle jag provat med månen8 vägbil typ en fs122 om det är folkraceshoppens kammar annars finns andra liknande profiler från andra kam slipare.
3mm kan man plana på 95 oktan iaf med tillfixat förbränningsutrymme är det orört är 3mm i högsta laget då man får köra låg tändning för att det inte ska spika så då bör man kunna justera den.
500-25000 kan en volvotopp kosta komplett (portad med ventiler fjädrar mm)det beror på hur bra den är gjord och till vilket syfte
18
Volvo / SV: B230f recept
« Senaste inlägg av Robbha skrivet oktober 21, 2018, 16:53:34 PM »
Det enda jag ser som ett potentiellt problem är insprutet.
En så pass mkt värre kamaxel kräver en annan tändkurva för att fungera bra och varvstoppen är svår att få bort/höja.
Annars så klarar en sådan topp 170hk med ett hyfsat insug.
Ta gärna lite mindre i förbränningsutrymmet på insugs sidan än jag visade och plana Den 3mm.
Har inte flödat någon exakt sådan men ca 175-180 cfm in och en org flödar just över 150 lite beroende på stomme/ventil mm.

Finns de någon annan kam du rekommenderar då eller ska man försöka fixa så så den går skapligt med fs296 ?

Vill kunna köra på 95 oktan glömde jag skriva går de med 3mm planad topp?

Börjat porta nu men de va inte så lätt som de lät  ;D tror jag kommer behöva fixa en ny topp. Vad kostar de ungefär att lämna in en topp på porting ?

Kanske börjar få ordning på de endå. :)
19
Volvo / SV: B230f recept
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet oktober 21, 2018, 13:12:01 PM »
Det enda jag ser som ett potentiellt problem är insprutet.
En så pass mkt värre kamaxel kräver en annan tändkurva för att fungera bra och varvstoppen är svår att få bort/höja.
Annars så klarar en sådan topp 170hk med ett hyfsat insug.
Ta gärna lite mindre i förbränningsutrymmet på insugs sidan än jag visade och plana Den 3mm.
Har inte flödat någon exakt sådan men ca 175-180 cfm in och en org flödar just över 150 lite beroende på stomme/ventil mm.
20
Volvo / B230f recept
« Senaste inlägg av Robbha skrivet oktober 21, 2018, 08:37:58 AM »
Har en 240 med b230f och vill få ut ca 170hk

LH2.2
Dummietråd portad 530.
Plana toppen 2,5 eller 3mm?
Bygga nytt insug med plenum.
Extraktor och 2,5 tums rör hela vägen med 2st ljuddämpare.
Fs296 kam?
Ställbart kamdrev.
Ställbar btr.
Kanske större lmm och spridare.

Vad tror ni om detta?
Går de höja varvstoppet?
Måste man porta mer?
Vad blir flödet med dummietråds portningen?
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 10