Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet september 15, 2018, 14:36:42 PM »
Hoppas det går bra för dig och du får arbete så det går runt :goodluck:
Hur tänker du med att radien blir liten när du kör med miran?
 det finns ju olika stål och sen kan man ju rita egna. Dock blir ju sista delen ändå gjort med roterande filen.
Det blir ju dock aldrig riktigt som när du gör det med CNC
22
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« Senaste inlägg av Autorep skrivet september 15, 2018, 14:01:00 PM »
Körde med miran förut men gillade inte att radi blev så liten och nu får jag radi 6 i botten.

Håller på att bygga upp en motor renoverings verkstad och jag har nu bromsbänk för motorer, vevaxel slip, mira centronic, fördelarbänk, generator och startmotor bänk, flödesbänk, cylinderborrmaskin och för hening suport svarv, fräs, cnc fräs, planslip och mig, tig ac/dc maskin esab, osv......
 och kör eget som reparatör på indistrin och kvällsr och helger i verkstan med motor eller topp renovering
23
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet september 15, 2018, 09:39:28 AM »
Skulle vara trevligt att ha tillgång till sånna maskiner och kunna skriva program mm :)
Själv (om man tar förbränningsutrymmet som exempel) brukar Ja köra med ett mirastål (tror det hette 357) inställt så det tar ut till kanten mot cylindern i längstled på toppen och ner mot sätet sen får man rita upp och fila så det tar lite längre tid.
Kör du även kanalerna med fräsen och är du åt/har någon firma som bygger motorer?
24
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« Senaste inlägg av Autorep skrivet september 15, 2018, 08:39:05 AM »
Här är en film på när jag fräser om ett förbräningsrum på en volvo 530 topp

https://youtu.be/Scv5waNl-2w
25
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet september 14, 2018, 22:21:57 PM »
5 år senare vet jag också att det inte är en bra idé och att en så stor ventil också bara blir sämre på alla sätt än en vanlig 46mm i en volvo topp (iaf i normala fall en extrem sidoförflyttad topp med uppsvetsat förbränningsutrymme ksk en 50mm kan fungera i)
Tror anledningen till att jag frågade var att jag läst på nån annan sida om nån som hade gjort sätena direkt i alutoppen på nån fr bil minns dock ej säkert
26
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« Senaste inlägg av Autorep skrivet september 14, 2018, 12:03:26 PM »
Det funkar inte för att alu är för mjukt.
motor kommer att starta och sen dö för att ventilen kommer att äta sig in i toppen ganska om gående och avgas kommer att vara sönderbränt på några min när avgaserna ska ut.

byta säte är inte så tids krävande om man har rätt saker för det.
 
 
27
Volvo / SV: B230a ska piggas upp, tips mottages
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet september 11, 2018, 12:40:46 PM »
Hårdare fjädrar behövs om du ska varva mer än org varvstopp lite beroende på kam.
Ska org grenrör mm användas skulle jag kört månen8 med extraktor fs300-13 (om kam från folkrace shoppen ska användas)
Om du byter fjädrar passa gärna på att jämna till jutkanter och om du känner någon med svarv eller ventilslip så slipa en 30gr vinkel ovan 45grader på insugs ventilerna (brukar kallas bc eller back cut)
Plana toppen 3mm (då behövs en kortare kamrem)
Sen beroende på vilken storlek du har på halsringarna kan det vara en bra idé att få dom svarvade till större
28
Volvo / B230a ska piggas upp, tips mottages
« Senaste inlägg av Freddyvx3 skrivet september 09, 2018, 22:22:43 PM »
Har fått tag i en 240’i med b230a och ska ha den som börn bil. Det jag har fått tag i är en 531 topp med A-kam och 2st solex 45. Men nu vill jag ha tips på hur mycket jag ska plana toppen och vad för kam jag köra. Helt original topp just nu. Bilen ska köras på höga varv, så kammen behöver ej vara gjord för att köra i stan. Ska jag köpa hårdare fjädrar också? Sen finns det något mer jag ska göra på motorn för att plocka lite mer hk?
29
Volvo / B23 12:1cr double 45 daily cam
« Senaste inlägg av 2JvLo skrivet augusti 24, 2018, 11:36:41 AM »
Goodday, I was hoping to find an email adress, But it seems support only happens by forum.

I got a modified b23e in the daily driver.

12:1 cr
double 45 solex
minimal ported head
tripple angle valvejob.

The gt6 cam that was in there is to much for the streets. It was not drive-able below 3k rpm. Which of your cam's would be the most agressive one i can get away with in the daily?
30
Volvo / SV: Koppla in BKC tändbox på b230ktändsystem?
« Senaste inlägg av vebotrimmarn skrivet juli 06, 2018, 09:24:29 AM »
dom där boxarna (iaf äkta msd) har ett utbytbart chip på utsidan för att enkelt kunna välja vid vilket varvtal varvstoppet ska börja. men dom där boxarna är överskattade.
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10