Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Volvo / V kam, behövs schimsa?
« Senaste inlägg av Freddyvx3 skrivet januari 28, 2018, 20:35:52 PM »
Har köpt en v kam och tänkte köra med den ett tag, men måste man schimsa in ventilspelet på en original kam? B230f
22
Volvo / SV: Tips på mer trim till b230e
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet januari 24, 2018, 00:35:15 AM »
Om allt är injusterat så bra det går dvs kam tändning bränsle mm så ger den några fler hk än b23e motorn beroende på portningen.
Är det gjort en mild bra portning blir det bra är det filat på fel ställen eller för mycket blir det sämre än standard.
Är det en motor som sitter i nån bruksbil så är man tyvär ganska fast till rätt snälla kammar så länge K-jetet sitter kvar.
Är det typ folkrace så går det byta upp sig till en värre kamaxel om man kan justera till insprutet.
Men annars avgasbiten går ju förbättra ett extraktor och grövre avgas gör ju av sig.
Sitter standard luftbox mm kvar går det förbättra.
Är ventilsäten mm standard i toppen så blir det bättre av en mirafräsning slipning av ventiler mm.
Eller byta ut insprutet mot ett par 45er eller liknande då blir kamaxel valet mycket friare också mm.

23
Volvo / Tips på mer trim till b230e
« Senaste inlägg av linkan skrivet januari 22, 2018, 18:50:47 PM »
Tja har just nu en b230e som det sitter 405 portad å planad 2.9mm fs122kam. Men är sugen på mera effekt så har någon här tips på vad som mer skulle kunna göras och vad skulle ni uppskatta effekten på den som den står nu? :help:
24
Regler / Kysymyksiä
« Senaste inlägg av emppu skrivet januari 13, 2018, 18:01:03 PM »
Hei,

Kuka osaisi vastata suomeksi muutamaan kysymykseen?
Mieluimmin sähköpostilla: emppu.tuominen(@)phnet.fi
25
Volvo / SV: Tändnings problem 16v
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet januari 12, 2018, 06:58:19 AM »
Det ska fungera det går även med toppmonterad fördelare då lh 2,2 triggar från fördelaren (block monterad i 240 och toppmonterad i 740)
Vet dock inte vad man behöver i kablageväg och hur det blir med varvstopp.
Går väll annars (om allt ska göras budget) att fulmontera en fördelare fram på motorn typ på ett kam drev och göra något lagomt fäste finns ju dom som gjort liknande lösningar med fördelare från äldre audi 5or för att köra förgasare på volvos 5cyl från typ 850/v70
26
Volvo / SV: Tändnings problem 16v
« Senaste inlägg av krille skrivet januari 11, 2018, 20:38:05 PM »
man borde väll kunna andvända lh2,2 systemet med kortad block födelare ,använder det systemet givaren på svänghjulet??? nån som vet hur man kopplar in ett sånt ?
27
Volvo / SV: Tändnings problem 16v
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet januari 11, 2018, 15:24:19 PM »
Svårt att veta säkert utan att se sakerna vad det är.
Det ska väll gå koppla in men är det omöjligt att rymma en block monterad fördelare med typ ett sk krabblock?
Är det en budgetmotor är det ju enklast med en mekanisk tändkurva om en block monterad ryms.
Är det till folkrace skulle ja provat höja tändningen tills den spikar vid vridmax backa lite och startar den då så skulle ja kört så slår den bara emot blir det ju svårare.
Annars om det är en motor som får kosta så sätt dit ett ms eller nått typ 123ignition eller liknande.
Vet inte hur det är med varvstopp mm på originalsystemet om det sitter i boxen och är svårt att ta bort.
28
Volvo / SV: Tändnings problem 16v
« Senaste inlägg av krille skrivet januari 11, 2018, 14:09:33 PM »
Ja de är nog som du säger angående tändningen men dom verkar ha hoppat över tändboxen för nån sån är inte monterad därför har jag samma tändning i hela registret inte bra de inte. Kan man koppla in de på nått vis så man får det att fungera som de ska ?? Behöver bara tändningen åker med fajs 48 istället för in sprut .
29
Volvo / SV: Tändnings problem 16v
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet januari 11, 2018, 00:47:26 AM »
Det ska inte vara samma vad jag vet (har dock ej rört tändningen på b230e med toppmonterad fördelare och det kan tänkas finnas olika)
Men det ja iaf haft för mig är
Block monterad fördelare med hallgivare= mekanisk tändförställning i fördelaren och vakumklocka på den sen hallgivare och tändslutsteg.
Toppmonterad fördelare med hallgivare= hallgivare kopplad till tändbox (ezk119?) Sen tändslutsteg dvs toppmonterad fördelare ska ha elektrisk tändförställning utan det får man samma tändläge oavsett varvtal.
Så kan du ha en toppmonterad fördelare men eldelen till en block monterad? 
Något är iaf inte rätt då tändutslaget ska vara över 20 grader från tomgång till varvstopp.
Dvs om motorn har förgasare eller k-jet har du originalinsprutningen till 16v motorn är det lh 2,4 men då triggar den på vevaxeln
30
Volvo / SV: Tändnings problem 16v
« Senaste inlägg av krille skrivet januari 10, 2018, 21:10:15 PM »
Ja de ä ju en sån här tändmodul typ samma som är till brytarlösa system med blockfördelare. Nä inget är ändrat på det, vet inte heller va de suttit på men från volvo är de ju  :)
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10