Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Volvo / Förgasare konvertera B230f
« Senaste inlägg av Freddyvx3 skrivet augusti 08, 2017, 22:58:13 PM »
Om jag nu skulle vilja konvertera min B230f till förgasare(weber). Hur ska jag då gå till väga? Tänkte köra med detta insug: https://folkraceshop.se/tillbehor-folkrace/forgasare-carburettor/insug-volvo-saab/weber-insug-volvo-b23-b230-manifold och dessa förgasare: https://folkraceshop.se/tillbehor-folkrace/forgasare-carburettor/weber-fajs-45-48-50-55/dubbla-fajs-45-dcoe-inkl-trattar . Men vad mer behöver jag? Vet att jag behöver få ner soppatrycket så en bränsletrycks regulator behövs. Men vad mer behövs sen?
22
Volvo / SV: Tomgång med K-jet
« Senaste inlägg av SvenneBerka skrivet juli 26, 2017, 14:24:30 PM »
Tack för tipsen :)

Tror faktiskt att jag har de stiften :)

Bälgen sitter under spjället (mellan spjället och styreenheten för luft/bränlse). Alla vacumslangar är pluggade. Kan förstås vara att insuget läcker mot toppen. Tror du att det kan funka utan tomgångsregulator och problemet är läckage någonstans? Det skulle isf vara goda nyheter eftersom jag inte har någon styrenhet för tomgångsregulatorn :)

Ska till näst testa med ett annat spjäll som inte har den elektroniska tomgångsjusteringen utan en skruv istället. Om inte det funkar blir det att lägga lite packningsmassa där det finns packningar som kan tänkas läcka. Ska även testa att klämma ihop slangen som går till tillsatsluftliden för att se att den inte läcker också.
 
Det blir dock först nästa vecka för det blir lite Rockoff på Åland här emellan  8)
23
Volvo / SV: Tomgång med K-jet
« Senaste inlägg av Kulan skrivet juli 26, 2017, 12:33:20 PM »
Jag är dålig på just K-jet så jag kan inte svara på rak arm om det har nån svaghet som ger just din motors symptom, men vid stängt spjäll (då är det ju vanligt med att motorn står på just tomgång) så har man ju ett väldigt stort undertryck mellan insugsventilerna och gasspjället. Kollat tjuvluft?? Hur var det, gummibälgen mellan insug och bränslehuvudet är det mellan gasspjället och toppen, isf ta lös denna och bryt och bänd och kolla om den har den typiska gubbisprickorna som bara syns vid brytning i delen.

Annars det klassiska tjuvluftjakten på packningar, vakkumslangar osv osv osv,

Hade en förgasarmotor som svara fint på gaspådrag men ville icket tomgång, upptäckte att egr anslutningen på detta K-insug läckte som fan, vips lagat ;-)

Sen stiften bör inte vara volvo original, ngk bpr6es ä betydligt bättre. ;)
24
Volvo / Tomgång med K-jet
« Senaste inlägg av SvenneBerka skrivet juli 25, 2017, 20:23:25 PM »
Hej!

Startar en ny tråd för att namnet skall stämma in bättre på vad det handlar om :)

Jag har alltså en en B23 motor med lätt modifierad 530-topp och K-jet (båtmotor med limpa). Motorn går helt ok (hoppas jag iaf, kör utan belastning i en ställning), men den vill inte gå på tomgång. Det är ettdera 1200-1400 varv eller runt 700 så att den stannar. Har planat 2 mm och har en ultratunn topplockspacking så kompressionen är lite högre än normalt, kanske detta gör att den tjuvstannar lite lättare, men detta har inte med det riktiga problemet att göra eftersom det inte går att ställa in tomgången vettigt. Jag har läst på en hel del om k-jet och om den tjuvstannar så skall man kolla att det inte är läckage i vacumslangarna. Jag har täppt igen alla vacumslangshålen eftersom jag inte har någonstans att koppla dem till.

Vad det verkar så har Volvo en hel del olika mekanismer, som tomgångsregulator, för just tomgång med insprut och jag börjar mer och mer fundera att det kanske inte kommer att gå utan. Vad tror ni, finns det överhuvudtaget möjlighet att få tomgången att gå utan tomgångsregulator och vacumslangar? Jag har ingen styrenhet och ingen bränsleackumulator heller.

Jag har testat med 2 olika bränslehuvud och det är samma problem med båda. När gasspjället är stängt är det höga eller för låga varv som gäller när man justerar på tomgångsskruven.
25
Volvo / SV: Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« Senaste inlägg av SvenneBerka skrivet juli 17, 2017, 11:25:45 AM »
Ok, det var ju skönt att höra att det har hållit för dig :) Hoppas att det kommer att funka lika bra för mig 8)
26
Saab / SV: Lätta Saab svänghjul?
« Senaste inlägg av Misse skrivet juli 16, 2017, 17:47:20 PM »
Satte ett i svarven när jag ändå grejade med kopplingen på min 900 brukis,  blev drygt 5 kilo nånting. Lagom.




 
27
Volvo / SV: Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« Senaste inlägg av Misse skrivet juli 16, 2017, 17:39:17 PM »
Jag har alltid klippt sönder läskburkar. 0.08 mm. Som storlek av en gammal krona och lagt under den översta brickan. På B230 så har jag ofta haft 0,2-0,3 mm spel på en halvtrimmad brukis. Ingen förändring efter några tusen mil.
28
Volvo / SV: Volvo S80 2.9 manuell, tips :D
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet juli 14, 2017, 11:28:17 AM »
Det går ju alltid hitta en fördelare från någon gammal 6 cylindrig motor och sätta på kamdrivningen sen förgasare men de behövs ju 3x weber eller 6st mc förgasare.
Annars tror jag immobilizern borde gå chippa bort men är lite osäker på det.
29
Volvo / SV: Volvo S80 2.9 manuell, tips :D
« Senaste inlägg av Kulan skrivet juli 08, 2017, 23:19:26 PM »
Enklast är nog typ köpa ett gammalt MS och styra både bränsle och tändning :-)
30
Volvo / Volvo S80 2.9 manuell, tips :D
« Senaste inlägg av jdahlin skrivet juli 05, 2017, 18:42:07 PM »
Funderar på att sätta igång bygge av min -99 S80 som blivit ståendes, någon som har bra koll på immobilizer alternativt förgasarkonvertering av denna spis så jag kan slita bort så mycket el som möjligt?

Mycket tacksam för alla slags tips och råd gällande bygget av denna :)
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10