Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 8 9 [10]
91
Köpes / opel manta/ascona
« Senaste inlägg av Börno skrivet augusti 28, 2017, 01:04:26 AM »
Hej.

Söker folkrace opel ascona A/b manta B eller annan bakhjulsdriven.
Allt av intresse behöver inte va en Opel men nå annat så ska de va nå extra ;)
92
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem (LÖST)
« Senaste inlägg av isakhubin1 skrivet augusti 26, 2017, 19:08:33 PM »
Idag kört 4 timmar utan tillstymmelse till hack. Tror nog det kan varit biltema rotor som hade fel dimension på bläcket den var smalare än "original"

Tack!
93
Övrigt / SV: Hur tungt får man dra?
« Senaste inlägg av m3e46 skrivet augusti 24, 2017, 11:57:24 AM »
Hej!

Hur tungt du får dra beror på din bil, biltrailern du refererar till har en totalvikt på 2 000 kg som standard vilket innebär att du måste dra den med ett E körkort.
Sedan är det klar att bilen också har begränsningar men det finns en tjänst på Transportstyrelsen där du enkelt kan kolla om din bil får dra en släpvagn.
Kolla in Släpvagnskalkylatorn: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Om du inte har E körkort kan du alltid registreringsbesiktiga ner vagnens totalvikt, på dessa biltrailers kan man själv välja valfri totalvikt utan extra kostnad: https://www.traileronline.se/biltrailer/aluminium
94
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem
« Senaste inlägg av isakhubin1 skrivet augusti 23, 2017, 11:02:46 AM »
Spänningen stiger  - hoppas jag :)

Igår bytte jag:

1. Spole till torrspole högeffekt - de gamla är oljekydla och satt liggande mot blocket så det kan ha varit anledningen till att det börjar bli kass tändning efter ett tag (obs har bara skett med brytarlöst utan kondensator - med brytare och kondensator hackade det aldrig.

2. Fördelarlock

3. Rotor ! Den jag hade bytt till från biltema hade kortare kontaktyta än "orginal".

3. tändkablar


Det startade och när jag ställt tändningen till kring 36-38 vid fullt utslag gick den ok. Ska provköra ikväll eller annan kväll snart och be till den allsmäktige att jag fått bort hacken som kommer efter en stund....
95
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem
« Senaste inlägg av isakhubin1 skrivet augusti 21, 2017, 12:07:46 PM »
Om problemet uppkom vid byte av tändsystem kan du nog utesluta bränsle problem
Om båten inte stått över en vinter eller så och ej startats fören efter bytet (avdunstad bensin kan lämna kvar erga/smuts)
Orkar den inte tända med 1mm gnistgap så är något dåligt
Ny rotor fördelar lock och tändkablar är en billig investering och utesluter många fel.
Är det samma som innan eller kan tex rotor bytts med fördelaren men inte fördelar locket?
Kan va skillnad där på måtten mellan org och eftermarknads.
Annars kan det som kulan är inne på vara fel tändspole om den går sämre efter ett tag.
Är högeffektspolen nått biltema skrot eller någon märkesgrej?
Vissa spolar måste köras med förkopplingsmotstånd (gäller iaf brytartändning) annars går dom varma och tappar kapasitet ev går sönder.
Vilket tändsystem är det? 240glt  740 med b230A eller något annat?

Lamda 1 (afr 14,7-1) siktar man på för bäst avgasrening något snålare för ekonomi och rätt mycket fetare för effekt 0,84-0,87 (afr 12,4-12,8) brukar sugmotorer gilla men sällan man får det över hela kurvan med förgasare

Tack alla svarare,

Vi är något på spåren!

1. Tändningsgrunkan är kinesisk kopia på ignitor/123 anpassat för boshfördelare -  jag tror faktiskt trots fabrikatbristen att den inte bör reagera så att den börjar fela först vid värme belastning och en timmes tid -  så den utesluter vi för en stund.

Spole:
Jag har bytt Bosh orginalspolen till Biltema blå högeffektspole = samma fel uppstår med båda spolar efter samma tid ungefär.
- ska jag testa en "torr spole" 36 000 volt?

Rotor/Lock:
JA! jag bytte rotor men inte lock då den gamla rotorn såg sliten ut.
- Byta lock.

Tändkablar : gamla
-byta kablar.


Lambda: Går inte, det är vatten som forsar i avgaslimpan så man kan inte ha lambda där.

Återkommer.



96
Säljes / Dubbla Solex 40, Insug VW 8 ventilsmotorer.
« Senaste inlägg av Intekungen skrivet augusti 20, 2017, 11:39:37 AM »
Har två dubbla Solex 40 ADDHE i bra skick, inget nämnvärt glapp i axlar.
Lite membran och packningar bytt för när jag köpte dom.

1500:-

https://gallery.aironauts.com/#share?id=442aee97-c190-47f9-8561-bc2e24 1c47a9

Insug passande Knasarna ovan till VW 8 ventilsmotorer, typ Golf. bra skick. Passar såklart till Dellorto eller Weber också.

800:-

https://gallery.aironauts.com/#share?id=fc51f258-76a9-42ba-a85d-644a05 944732

Insug som är portat passande Knasarna ovan till VW 8 ventilsmotorer, typ Golf..Passar såklart till Dellorto eller Weber också.

400:-

https://gallery.aironauts.com/#share?id=32797615-4a93-4e86-9f8f-5cf64d c60f9b

Allt kan skickas och finns i Töreboda.
97
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet augusti 19, 2017, 20:34:28 PM »
Om problemet uppkom vid byte av tändsystem kan du nog utesluta bränsle problem
Om båten inte stått över en vinter eller så och ej startats fören efter bytet (avdunstad bensin kan lämna kvar erga/smuts)
Orkar den inte tända med 1mm gnistgap så är något dåligt
Ny rotor fördelar lock och tändkablar är en billig investering och utesluter många fel.
Är det samma som innan eller kan tex rotor bytts med fördelaren men inte fördelar locket?
Kan va skillnad där på måtten mellan org och eftermarknads.
Annars kan det som kulan är inne på vara fel tändspole om den går sämre efter ett tag.
Är högeffektspolen nått biltema skrot eller någon märkesgrej?
Vissa spolar måste köras med förkopplingsmotstånd (gäller iaf brytartändning) annars går dom varma och tappar kapasitet ev går sönder.
Vilket tändsystem är det? 240glt  740 med b230A eller något annat?

Lamda 1 (afr 14,7-1) siktar man på för bäst avgasrening något snålare för ekonomi och rätt mycket fetare för effekt 0,84-0,87 (afr 12,4-12,8) brukar sugmotorer gilla men sällan man får det över hela kurvan med förgasare
98
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem
« Senaste inlägg av Kulan skrivet augusti 19, 2017, 09:17:03 AM »
Sen är det ett fordon man har kvar (till skillnad från fr bilar) när man åk med förgasare, det är aldrig dumt med bredbandslambda, den mätar bränsleblandningen, man vill ju sikta på typ 14.7,

Ta en som har sensor 4.2 den är tydligen bättre livslängd än 4.9 👍 Har en sån i samma brukis, man får bra överblick över hur motorn går då :-)
99
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem
« Senaste inlägg av Kulan skrivet augusti 19, 2017, 09:14:07 AM »
Bytte du även spole från där du tog fördelaren?? Det är särskilda tändspolar till varje fördelare,

Enkelt förklarat är att brytarspetständning har en  spole, brytarlöst har en spole, osv osv, men det är även olika inom dessa olika grupper för fördelarna jobbar på olika sätt.

Men skulle säga, enklast är att kasta gammskiten och sätta dit en 123 ignition med en spole ÅF rekomenderar, det är en hel jungel att reda ut vad som passar vars och ihop med vad. Går säkert googla fram vad din fördelare vill ha men jag sket i det och köpte en 123 till min brukis. funkat felfritt i 8k mil hittills.

Mvh Kulan
100
Volvo / SV: B230 tändning/soppa problem
« Senaste inlägg av isakhubin1 skrivet augusti 18, 2017, 09:30:43 AM »
Jag pillade igår.

Sänkte till något lägre tändning som ger ca 1000 varv i tomgång.

- minimalt blurr/dör vid ca 2000 varv och fullt pådrag men det hoppar förbi det och går sedan bra upp till toppvarv.

efter en timmes körning går det tillbaka till skitläget : Hackar/dör rejält får inte upp den över 2500 varv alls även med smygacceleration och tomgången har ökat igen till ca 1100. Fan vad trött jag blir.

Är det stiften som slocknar när de blivit för varma? Är det nått skit i förgasare/bensinen som kommer fram? Kan tändläget ändra sig själv? är det dåliga tändkablar/ fördelarlock? blir tokig.e
Sidor: 1 ... 8 9 [10]