Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 8 9 [10]
91
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« Senaste inlägg av Kulan skrivet juli 03, 2017, 22:09:08 PM »
Nja tappa bara ur vattnet å spola kylaren bakvägen med lite tur kan det ju ramla ut en del så aluminiumet sätter igen kylaren på för många celler (motorn trycker ju termostaten -> kylarens övre anslutning -> genom cellpaketet -> anslutningen på vattenpumpen)
Sen är det nog bara byta glykol några ggr (läs 2-3 ggr)

Nja med den lös, jag skulle nog skruva fast tråget, fylla motorn med olja, lossa kammen, så man blottlägger hålen för kammen sen bara ha olja i maskin å köra pljepumpen, för "olja in i toppen" är via en topplocksbult (tror det är mellan cylinder 1-2 på avgassidan men jag kan ha fel) sen grenar det sig till dom 5 kamaxellagren. Det är det som jag personligen känner att oroar, men ä försiktig med bakdelen på kamaxeln, b19-230 kamaxlar är känsliga vid montering / demontering. Annars är det inte så mkt som jag känner är så mycket som oroar, det du kan göra om du känner dig oroad för att krascha kammen, skruva bara lös kammen lite, typ så halva muttern har gängorna kvar, sen vrida kamaxeln så den släpper från "bascirkeln" det är ju ett litet mellanrum så spånorna ryms att ramla ut sen köra oljepumpen, men sleepy eller nån annan har kanske nån bättre ide, men så skulle jag göra
92
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« Senaste inlägg av SvenneBerka skrivet juli 03, 2017, 13:03:34 PM »
Ok, det låter nog som en plan. Motorn är i garaget och inte i båten just nu och jag har oljetråget borta så man kanske kunde blåsa lite med tryckluft för att se om det kommer ut något? Finns det något speciellt ställe man borde fokusera på?

När det gäller kylvatten så är den sötvattenkyld så kanske man borde ta och spola igenom systemet, utan termostat, och se om det kommer ut något den vägen också?
93
Volvo / SV: Insug b230f
« Senaste inlägg av Kulan skrivet juli 03, 2017, 12:27:40 PM »
Kl racing säljer insug, men dessa är inga direkta kvalitetsgrejer, dåligt material, läker i svetsfogar osv osv osv men billiga, insuget från E motorn är ganska fint men en del pyssel för spridarmontering, ett bra men dyr variant är ju att be nån seriös trimmare bygga ett, (11000:- typ)

annars bygga ett sj, men var då patetiskt noga (då räcker det just å pass) med spridarmonteringen, det är viktigt att inte dem lossnar och sprutar bensin på en varm motor, då kan hela faan brinna upp,

Men F insuget är en effektiv effektpropp,
94
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« Senaste inlägg av Kulan skrivet juli 03, 2017, 12:20:25 PM »
Sen byta olja andra gången då givetvis :-) glömde skriva det :-) och då sen när du bytt olja så skulle jag nog säga att det bara är att köra,

Håller ni andra med?? :-)
95
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« Senaste inlägg av Kulan skrivet juli 03, 2017, 12:10:38 PM »
Jag hade skruvat loss kammen så man frilägger hålen som smörjer lagren för kamaxel, sätta en skruvdragare på aggregataxeln (den som har ett likadant utseende som kamaxeln) för att sätta spinn på oljepumpen så den trycker olja ut genom hålen som ska förse kamaxelns lager med olja, tror inte man behöver vara mer seriös, sen bara byta oljefilter lite frekvent (typ 2 lager med 2-3 driftstimmar mellanrum)

Men håller med, om det är så att detta är problemet, och han dessutom monterat ihop toppen är det dåligt att han int rengjort den (eller om han bara missade något ställe, kan ju även vara så).

Men detta är vad jag skulle gjort. En chansning, absolut ingen garanti att det fungerar, men tror det kan funka,

Sen kylsystemet, hur är det där?? Visst var detta en båt? Då borde det vara grönt om det är så att den tar kylvätskan från "sjön" :-)
96
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« Senaste inlägg av SvenneBerka skrivet juli 03, 2017, 08:39:15 AM »
Nu måste jag erkänna att jag inte ens tänkte tanken på att rengöra toppen på det viset  :doh:

Trodde i min enfald att den som gör jobbet också ser till att den är rengjord efter. Killen som planade och bearbetade toppen monterade ventilerna och kammen, jag smällde bara på den på blocket sen.

Vågar man köra med motorn utan att ta bort toppen och rengöra den? Aluminiumspånorna är ju inte jättehårda, men de kanske kan ställa till det iaf? Topplockspackningen är av metall så den borde nog kunna återanvändas och det är arp bultar, vilka jag har förstått att man kan använda igen. Topplockspackningen är sprayad med Hylomar men den borde man ju kunna få ren igen. Måste erkänna att jag gärna skulle köra och byta olja lite oftare om det bara är möjligt, men om ni tror att det kan bli stora probem måste man ju göra något åt det.

Det är nya spridare så jag tror nog att det är bränslehuvudet som är problemet. Tänkte dock testa och köra med det som det är då Sleepy tror att det kommer att funka ändå.
97
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« Senaste inlägg av Kulan skrivet juli 03, 2017, 07:38:19 AM »
Pga det är hög tid att fara till jobbet så skummade bara som snabbast igenom texten så ni kan ju redan ha hittat orsaken. men jag har en teori om vad spånen kan vara.

Du skrev att du planat toppen, var du noggrann med att rengöra toppen efter det?? Jag brukar ta å spola med trädgårdsslang och högtryckstvätt i alla kylkanaler, oljekanaler och grejer när jag tar hem toppar efter att ha haft dem på maskinbearbetning, man blir förvånad över hur mycket det ryms i div kanaler i en topp.

Sen har jag läst (ingen egen erfarenhet) men nya spridare gör tydligen underverk på K-jet, men det är kanske nåt du provat?? :-)
98
Volvo / SV: Metallspån i oljetråget
« Senaste inlägg av SvenneBerka skrivet juli 02, 2017, 13:26:19 PM »
Kollade just att metallspånen inte fastnade på en magnet. De ser även ut som lättmetall och då blir ju frågan var de kan komma ifrån? Finns det något annat i en rödblockare som är lättmetall förutom toppen? Om det är toppen, vad skulle kunna skapa sådana spånor? Kommer inte på något annat än att det är spånor från när förbränningsutrymmena eller kanalerna förstorades som har blivit kvar (alltså slarvigt putsat av personen som satte ihop allt). Skulle gärna höra om det finns några andra teorier på vad det kan vara. Lager och sånt borde väl rimligtvis reagera på en magnet.
99
Volvo / Insug b230f
« Senaste inlägg av Freddyvx3 skrivet juli 02, 2017, 03:23:54 AM »
Ännu ett inlägg... men nu är det så att en 531 flödar 195 och ett vanligt f insug flödar 196. Då är det väll bättre att jag byter till ett bättre insug om jag ska porta?Det är då jag har fastnat, ska jag ha plenum insug till en vanlig f? Eller ska jag köra på orignal insuget?
100
Övriga / SV: Tips på webbplatser med rabattkoder eller rabattkuponger
« Senaste inlägg av Nadya5 skrivet juli 01, 2017, 20:27:53 PM »
Hejsan, kolla på Promocodius http://promocodius.com/se/butiker/wiggle-rabattkod de brukade ha olika rabattkoder förut
Sidor: 1 ... 8 9 [10]