Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 8 9 [10]
91
Volvo / SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet juni 29, 2017, 18:33:12 PM »
Vad provade du för mindre lågfart?
En storlek ner gör rätt stor skillnad 2 storlekar kan bli för mycket.
Men alla motorer är ju individuella så gissningar är svårt att göra men f7 brukar bara fungera bra på 50er med 46mm halsringar.
I min ismotor dock med rätt mycke vassare kam kör ja f11 185huvud 160 luft och 60f8 lågfart f16 eller f9 går också få till dugligt men då går den fett över 6500.
92
Volvo / SV: Weber 45
« Senaste inlägg av Tobias skrivet juni 29, 2017, 15:28:09 PM »
Hej. Skall kolla tomgångsskruvarna i morgon. Ändras blandningen något när man justerar dom?
93
Volvo / SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« Senaste inlägg av darkyellow skrivet juni 29, 2017, 14:37:14 PM »
Det mesta i munstyckesväg är nog inte rätt då det är bestyckningen som dom säljs med.
Men ett mindre fett e-rör och ksk lite mindre huvudmunstycke så blir det bättre. Sen är nog även lågfart för stora men inte så den inte går utan bara så den drar mer bränsle i onödan.

Jo jag har testat med mindre lågfartsmunstycke, men då nyser den istället både på tomgång och lugn körning.
Skulle du kunna ge en gissning på vilket sorts E-rör som skulle bli bättre?

Tack för svar!
94
Volvo / SV: Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet juni 29, 2017, 11:52:07 AM »
Hur noga det är med rätt ventilspel beror på kamaxelns ramp och dendär individuell för olika profiler.
Första delen av lyftet går sakta innan kammen börjar axelerera tryckaren och med för stort ventilspel tar det emot efter rampen och kammen slår upp ventilen vliket ger stor nötning och risk att sakerna går sönder.
Och andra sidan är spelet för litet så hinner inte oljan in mellan tryckaren och kammen så kammen skrapar bort oljefilmen och nockarna nöts ner (vanligt på volvo b20 och andra motorer där inte kammen går i oljebad) och kylning av avgasventiler mm blir sämre.
Men jag skulle ändrat spelet om det är 0,50 det blir troligen ingen haveri i första taget av det men det nöter onödigt mycket och är inte bra.
Enklast måste ju vara att beställa justerbrickor som är 0,10mm tjockare men jag har sett olika oseriösa lösningar på ventilspel rev tex en fr motor förra sommaren där någon klippt bitar av bladmått och lagt mellan lashcapsen och tryckaren.
95
Volvo / SV: Weber 45
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet juni 29, 2017, 11:25:08 AM »
Om den nyser tillbaka i förgasarna betyder det att den går snålt och i det fallet är det små lågfartsmunstycken.
Hur står tomgångsskruvarna som sitter ovanför gasspjället på dom kan man justera lite räcker inte det så gå upp en storlek i lågfart.
96
Volvo / SV: Weber 45
« Senaste inlägg av Tobias skrivet juni 29, 2017, 10:19:31 AM »
Har ställt in flotören i förgasarna och gått ner till 135 i huvudmunstycke. Den går betydligt bättre nu och varvar ca 5000 varv nu. Största problemet nu är att den hostar eller det låter som om den spottar på låga varv. Inte hela tiden men ganska ofta. Försvinner vid ca 2000 varv. Vad kan detta bero på?
97
Volvo / SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet juni 28, 2017, 23:05:46 PM »
Det mesta i munstyckesväg är nog inte rätt då det är bestyckningen som dom säljs med.
Men ett mindre fett e-rör och ksk lite mindre huvudmunstycke så blir det bättre. Sen är nog även lågfart för stora men inte så den inte går utan bara så den drar mer bränsle i onödan.
98
Volvo / SV: Trim recept b230f
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet juni 28, 2017, 22:53:40 PM »
Jo jag brukar slipa och jämna till runt spridaren på motorer ja byggt med org F insug tyvär är det ganska tunt gods (syns ju då spidaren är lossad) så man kan inte ta lika mycket som ja skulle vilja och har inte hunnit prova flöda någon topp med org insug vs filat insug så vet inte hur stor skillnaden blir.
Bästa om man vill behålla org utseende vore och köra med modernare tunnare spridare sen svetsa på material ovanifrån så man kan slipa mera.
Men då är det ju en del jobb med det.
99
Volvo / SV: Trim recept b230f
« Senaste inlägg av Kulan skrivet juni 27, 2017, 07:40:14 AM »
Ett tips jag fått höra är att slipa upp insuget där spridaren sitter på F insugen, har du flera insug går det ju prova slipa på ett som ligger å låta ett vara helt original, som vid kris får duga om det int blir nåt bättre, men när man ser på det så är ju spridaren jävligt mkt i vägen, och försöka få upp arean där :-)
100
Volvo / SV: Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« Senaste inlägg av Kulan skrivet juni 27, 2017, 07:34:12 AM »
Allt beror på hur noga du är på att det ska sitta på ett sätt så det sitter kvar, men låter inte som nåt jag personligen sku göra då jag inte vet hur man ska få det att hålla å vara exakt även efter en tid. (Läs 2-3 heat och att lösningen ska fungera i en ev. final)

Sätt ihop, rotera hela motorn så tryckarna å allt sätter sig riktigt ordentligt, skriv upp vilket ventilspel du har på samtliga tryckare å ställ in rätt spel, 0.5 i ventilspel låter för mkt,
Sidor: 1 ... 8 9 [10]