Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 8 9 [10]
91
Volvo / SV: Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« Senaste inlägg av SvenneBerka skrivet juli 17, 2017, 11:25:45 AM »
Ok, det var ju skönt att höra att det har hållit för dig :) Hoppas att det kommer att funka lika bra för mig 8)
92
Saab / SV: Lätta Saab svänghjul?
« Senaste inlägg av Misse skrivet juli 16, 2017, 17:47:20 PM »
Satte ett i svarven när jag ändå grejade med kopplingen på min 900 brukis,  blev drygt 5 kilo nånting. Lagom.




 
93
Volvo / SV: Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« Senaste inlägg av Misse skrivet juli 16, 2017, 17:39:17 PM »
Jag har alltid klippt sönder läskburkar. 0.08 mm. Som storlek av en gammal krona och lagt under den översta brickan. På B230 så har jag ofta haft 0,2-0,3 mm spel på en halvtrimmad brukis. Ingen förändring efter några tusen mil.
94
Volvo / SV: Volvo S80 2.9 manuell, tips :D
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet juli 14, 2017, 11:28:17 AM »
Det går ju alltid hitta en fördelare från någon gammal 6 cylindrig motor och sätta på kamdrivningen sen förgasare men de behövs ju 3x weber eller 6st mc förgasare.
Annars tror jag immobilizern borde gå chippa bort men är lite osäker på det.
95
Volvo / SV: Volvo S80 2.9 manuell, tips :D
« Senaste inlägg av Kulan skrivet juli 08, 2017, 23:19:26 PM »
Enklast är nog typ köpa ett gammalt MS och styra både bränsle och tändning :-)
96
Volvo / Volvo S80 2.9 manuell, tips :D
« Senaste inlägg av jdahlin skrivet juli 05, 2017, 18:42:07 PM »
Funderar på att sätta igång bygge av min -99 S80 som blivit ståendes, någon som har bra koll på immobilizer alternativt förgasarkonvertering av denna spis så jag kan slita bort så mycket el som möjligt?

Mycket tacksam för alla slags tips och råd gällande bygget av denna :)
97
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet juli 05, 2017, 09:55:34 AM »
Oljefiltret sitter på trycksidan efter oljepumpen innan oljan åker vidare för att smörja lager mm.
Avrinningen från toppen rinner rakt ner det är 3 hål i toppen som går ner i blocket och kommer ner ovanför balans/agregataxeln.
Tror inte något från ett lager är Magnetiskt och det ska inte släppa spån från lager vid inkörning.
Det mesta som hamnar i oljan är från då kolvringarna slits in mot cylinderväggen och innan dom slits in läcker motorn ju ner mera den vägen också så det hamnar rester från förbränningen i oljan.
Men hade du kört in motorn i ca 20 timmar så borde det redan gått sönder om det var ett lager som hade släppt bitar chansen är nog stor att de va alu spån från då toppen planades.
98
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« Senaste inlägg av SvenneBerka skrivet juli 04, 2017, 23:28:06 PM »
Jag har testat att köra oljepumpen utan kammen och det verkade inte komma några spånor med oljan som rinner ut ur lagerhålen (kammen borta).

När jag höll på med det började jag fundera lite mera. Rinner oljan rakt ner i oljetråget från hålen i toppen utan att gå via oljefiltret? Om det är så, när går oljan i så fall genom filtret? Om oljan alltid rinner via filtret måste ju spånorna komma från något som redan är i tråget, dvs lager eller liknande. Annars borde ju spånorna rimligvis stanna i filtret.

Men om spånorna är från ett lager borde de väl reagera på en magnet? Eller är materialet i lagren sådant att det inte reagerar på en magnet?

Är det normalt att det kommer spånor från nya lager när man kör in dem eller blir det bara "damm" av det som slits in? Man skall ju byta olja ganska snabbt när man kör in en renoverad motor, är detta för att lagren slits in och att det därför kommer metall i oljan?

Det blev mycket frågor det här  ::) Har aldrig funderat i de här banorna förut och det kommer nya grejer hela tiden  8)

H: Svante

99
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet juli 04, 2017, 01:06:38 AM »
Är det alu spån från när toppen planades så är ju chansen liten att dom passerar vev eller ramlager då dom fastnar i oljefiltret innan är bara pumpen dom möjligen kan gå lite hårt åt.
I toppen kan dom ju varit i oljekanaler till kammen så att lyfta den lite och köra igenom olja är ingen dålig idé.
Mest troligen har dom varit där oljeavrinningen från kammen går ner (det finns flera kanaler in dit och rätt stort utrymme där dom kunnat fastna och svårt att få ut om det är minsta oljekladd  kvar) och då bara spolats ner i tråget när motorn startats. Sedan har dom som varit för stora för att gå igenom oljepumpens sugsil stannat resten sitter i oljefiltret.
Så tror inte du behöver byta olja i onödan heller utan bara som vid normal inkörning.
Kylsystemet behöver du inte oroa dig för skulle det vara nog mycket för att sätta igen kylaren skulle det ju ramlat ur toppen om du vänt och vridit på den och vattenpumpen bryr sig inte om något enstaka spån men visst är allt löst så är det ju enkelt att spola ur med vattenslangen.
Då det gäller Insprutningen finns det ju medel att blanda i bränslet som ska lösa avlagringar mm vet ej hur bra dom fungerar då folk har väldigt varierande åsikter men det är ju inte så dyrt att prova.
100
Volvo / SV: Insug b230f
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet juli 04, 2017, 00:04:12 AM »
Länge sedan dedär skrevs och det är inte rätt (jag var inte så påläst då var nog bara 20 år gammal också) 
En standard 531 topp flödar lite olika men oftast kring 175-180cfm  och med filade jutkanter och fixade säten ca 190-195 en bra voc topp ligger därikring också då brukar man flöda så många org toppar som möjligt och ta dom med bästa org jutningen sen göra säten på det. 
Jag tror insuget flödar lite mer än 195 men man får ju ett flödesmotstånd i både insuget och toppen dvs flödar toppen 195 och insuget 195 så bli totalflödet rätt mycket lägre.
Jag har provat flöda en portad 530 topp med både F och E insug
Toppen flödade med endast en fullradietratt mot kanalen passande nog 195cfm vid 16mm lyft.
Med weber 45 med 40mm halsring och ett insug i rätt storlek tappar en sådan topp 13-15cfm så 180-182cfm i totalflöde.
Med E insuget monterat blev totalflödet173cfm
Och med F insug 164cfm.
Och när toppen tappar så mycket som 31cfm med insug så stryper det rejält. 
Har tyvär inte provat flöda med något portat F insug än men gissar att man kan få ksk 5cfm i totalflöde om man fixar till bullen under spridaren så gått det går.
Toppen var från en b230e motor så jag monterade spridarna där dom gamla k-jetspridarna hade suttit sen kördes den med k-jet insuget och ett ms1v3 insprut den gav ca180hk med en fs300 och x-rör.
Det är som kulan skrev med kl racing insugen men då kostar dom ju därefter och kan man svetsa själv blir dom bra annars går de ju som sagt bygga ett eget då kan man göra det i plåt så blir det enklare med svetsning. 
Sidor: 1 ... 8 9 [10]