Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 8 9 [10]
91
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« Senaste inlägg av SvenneBerka skrivet maj 22, 2017, 10:30:20 AM »
Köpte pumpen beggad så det kan vara det, borde ju märkas när jag testar flödet tillbaka till tanken. Har varit borta hela veckan så har inte hunnit med motorn nu på ett tag. Har beställt ny slang, 8mm, istället för kopparröret som satt i båten tidigare (kanske 6 mm). Har även nytt vattenfilter som sitter mellan tanken och pumpen, skall bli intressant att se om det flödar tillräckligt med det. Har också ett filter mellan pumpen och k-jetten.

Borde absolut ha en tryckmätare för att kunna kolla ordentligt, men de är rätt dyra och jag har inte lyckats få tag i någon låne heller :( Som första test blir det att kolla flödet tillbaka.

Underdelen av tanken är ungefär i samma höjd som pumpen och när man planar så blir pumpen under tanken. Har ingen matarpump eftersom jag förstått att det inte behövs.
92
Volvo / SV: B230K som båtmotor?
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet maj 18, 2017, 00:45:15 AM »
Har för mig att k motorn har högre komp det gör en del på vridet en 631 har mindre kanaler än en 531 och tror inte diametern gör något sämre en småportad och lite planad 530 på en A/F underdel ger ungefär samma resultat som k motorn och en sådan 530 flödar ganska lika som en 631.
Tror inte det gör något att det är klena underdelen så ta det som finns hemma men ska du Köpa en motor och bygga på är det ju bara fördelar med en nyare men jag skulle i första hand kolla på miltalet då.
93
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« Senaste inlägg av Smuggler skrivet maj 17, 2017, 22:25:39 PM »
Grym tråd  :dyrka:
Skulle vara intressant om några som har bänkat sina B2xx kunde lägga upp resultat och recept här.
Kul att se vad olika koncept ger.
94
Volvo / SV: B230K som båtmotor?
« Senaste inlägg av Smuggler skrivet maj 17, 2017, 18:57:01 PM »
Är det några fördelar att välja 631 toppen före 530?
Har hört att det skulle vara förstora kanaler i 631/531 för att få ett bra låg och mellan register? (Motsägelse då B230k har bäst vrid?) På en båt så ksk man mest kommer ligga och köra på 4000varv kommer man ha fördel av storleken på insugen då? Är 631 kanalerna förstora till FS122 kammen? Sen kommer ju avgaslimpan strypa en hel del...
B230k har ju dom smala vev/ramlagern räcker det eller skulle man ta ett nyare turboblock och få oljesprut på kolvarna på köpet?
Skiter nog i sprut satsar på Fajs istället :)
95
Volvo / SV: B230K som båtmotor?
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet maj 17, 2017, 10:04:36 AM »
Nog fungerar den utan problem som båtmotor.
Och montera ett k-jet på den är lite omständigt då 631 toppen inte har spridarhål så sådanna måste borras då.
Ett insprutningssystem ger lite bättre bränsleekonomi men på en båt som mest går på ett konstant gaspådrag och inga pumpgasningar så tror jag skillnaden blir lite.
Mest effekt ger ett par fajsare sen tror jag skillnaden blir mindre mellan dom andra systemen men ett k-jet insug släpper noga igenom mest luft så det borde hamna på andra plats.
Ska man köra elektronisk insprutning finns ett gammalt i volvo 360 det har inte lamda org (om ja minns rätt) och separat tändning så det går köra med en vanlig fördelare från en förgasarmotor.
96
Volvo / SV: Acc munstycke försvunnit ???
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet maj 17, 2017, 09:34:25 AM »
Tror inte du får ut något med en damsugare det är nog bara frågan om sekunder innan allt åkt ut igenom avgas porten när motorn går.
Skulle något stanna kvar i cylindern som gör skada skulle det nog höras hela tiden.
Men ett komprov bör visa om något hamnat I kläm och skadat ventilsäten eller kolvringar eller nån kolv så ringen nypit fast.
97
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« Senaste inlägg av Smuggler skrivet maj 16, 2017, 23:00:03 PM »
Tråkigt att höra att det strular när du lagt ned så mycket tid och pengar på motorn :(
Men du verkar vid gott mod fortfarande :)
Min båtsesong började inte så bra häller.....

Läste nedan i en annan tråd här på forumet och tyckte det passade in på dina problem, kan det vara något sånt som spökar?

OBS! bränslepumpen måste vara frisk, mkt vanligt att dem är slitna eller av fel sort så k-jet systemet inte får tillräckligt högt matar tryck fram till bränslehuvudet. då orkar tex inte bilen varva ur. och montera alltid ett filter även före pumpen för att motverka haveri.
Även tankens placering skall vara så den sitter högre än pumpen!
[/quote]
98
Volvo / B230K som båtmotor?
« Senaste inlägg av Smuggler skrivet maj 15, 2017, 23:20:24 PM »
Skulle en B230K vara ett lämpligt objekt att bygga en båtmotor av? Den har ju bäst vrid av alla Volvos 8v sugmotorer!
Typ samma koncept som Svenneberka?
Antingen om man vågar sig på ett K-jet eller ett LH 2.2 utan lamda?
Eller med förgasare typ Fajs 45or, Weber 36/36 el 38/38 eller kanske ett par Solex 44or PAI?
Vilket skulle vara bästa kompromissen mellan effekt bränsleförbrukning av dessa?
631 toppen flödar ju bra iaf 187 cfm vid 12mm
Och så typ en FS122 kam till det skulle väl kunna orra på ganska bra?
99
Volvo / SV: Acc munstycke försvunnit ???
« Senaste inlägg av Smuggler skrivet maj 15, 2017, 21:28:55 PM »
Har försökt lysa ner men ser inget.
Tänkte ta en trädgårdsslangen och koppla till en dammsugare och försöka suga rent i tändstiftshålet  :) samtidigt som man drar runt motorn om det skulle vara något skit kvar i cylindern.
Och sen ta ett kompprov och se om det avviker, tog kompprov när jag köpte båten fär tre år sedan och det var jämt och fint.
100
Volvo / SV: Acc munstycke försvunnit ???
« Senaste inlägg av sleepy_ skrivet maj 15, 2017, 10:40:39 AM »
Du kan ju försöka lysa ner igenom tändstiftshålet alternativt om du har eller kan låna nån inspektionskamera och se om kolven har några synbara skador och ta ett komprov.
Om det inte avviker och motorn inte börjat dra olja eller vatten så är det nog bara att köra det kan ju finnas skador i förbränningsutrymme och på kolven men skadan är ju redan skedd och hade något allvarligt hänt skulle det troligen hänt då när motorn fick i sig munstycket.
Sidor: 1 ... 8 9 [10]