Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: angående e85!  (läst 6232 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MINI-TUGG

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
angående e85!
« skrivet: januari 10, 2010, 22:57:28 PM »
varför  får man inte åka på de?!  de är ju både bättre för naturen o mer pulver i maskin=)  så för inför dom inte de ???
snälla nå som vet:O?

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: angående e85!
« Svar #1 skrivet: januari 10, 2010, 23:48:28 PM »
måste vara speciella tank ställen  e85 brinner med osynlig låga därför tog dom bort e85 som folkrace bränsle

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: angående e85!
« Svar #2 skrivet: januari 10, 2010, 23:53:27 PM »
Med tanke på hur bra inställda förgasare/sprut (inte) brukar vara i folkracebilar misstänker jag att vi skulle få se betydligt fler motorproblem med E85, inklusive ras. Dom få som faktiskt skulle klara av att ställa in ordentligt är dom som redan trimmar seriöst, alltså dom som har minst behov av mer effekt.

Utloggad MINI-TUGG

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: angående e85!
« Svar #3 skrivet: januari 11, 2010, 21:43:39 PM »
jaha okej.   vi får väl lära oss at ställa in rätt då ::) ;D
men jag har för mig att e85 kyler bättre, så varför skulle de rasa lättare!?  klart om man ställer in de fel kanske de gör de, men  om man ställer in de rätt gå de som fan!=)

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: angående e85!
« Svar #4 skrivet: januari 11, 2010, 22:26:00 PM »
Jo, givetvis skulle det ju vara bra om alla lärde sig att ställa in rätt! Men det är nog som att lära alla att använda blinkers, inget som kommer ske under vår livstid.  ;)

Det är delvis svårare att märka om E85 är felställt, det har ett större område för inställningar som "fungerar men är fel egentligen". Hör man att en motor som körs på bensin spikar så vet man att man ligger i riskzonen för att förstöra grejer, E85 har en tendens att spika utan att det hörs och innan det är så allvarligt att man hör det kan det lätt gå åt ett par kolvar eller en topplockspackning. Har hört att somliga trimfirmor inte ens vill befatta sig med E85 just för att det är svårt att veta var gränsen går mellan max effekt och motorras.  :-\

Om man ställer in det rätt funkar det givetvis, men hur många har förutsättningarna för att ställa in sina folkracemotorer ordentligt? I bästa fall har folk ett stycke skogsväg att provköra på, ändra lite, och provköra igen. Det man egentligen vill ha är en bromsbänk att justera in skrotet i, så man ser exakt vad som händer och slipper lita på vad personen bakom ratten tror att det blev för skillnad.