Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: Bulning av torpedvägg Volvo 240  (läst 14078 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars Borg

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Bulning av torpedvägg Volvo 240
« skrivet: januari 15, 2008, 14:24:15 PM »
Håller på lite med en volvo 245a. Står ju e regelementet att torpedvägg får bulas och växellådstunnel modifieras fritt. Alltså kapar man bort växellådstunneln, bular torpedväggen DUKTIGT, svetsar tillbaka växellådstunneln och vips har man fått motorn ca 10 cm! Eller? Någon som prövat? Hur mycke får man bak motorn? Och vad säger våra kära tekniker? ???

Utloggad Färnis

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
    • Färnis nya hemsida
SV: Bulning av torpedvägg Volvo 240
« Svar #1 skrivet: januari 30, 2008, 19:47:34 PM »
Det har jag gjort på en amazon engång och det va inga problem ...det är ju bara torpedväggen man inte får svetsa i så  ::)

Utloggad Wall

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Bulning av torpedvägg Volvo 240
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2008, 21:35:43 PM »
Helt rätt så kan man göra, de går få bak motorn långt i de flesta bilar..så bara banka på!

Utloggad renegade

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Bulning av torpedvägg Volvo 240
« Svar #3 skrivet: februari 04, 2008, 15:57:39 PM »
om man gör ett sånt här ingrepp på en 240, känns det nån skillnad på bilen eller är det bara en såndär grej man gör för att det ska bli lite rejs över det hela?
jag fattar ju att man får en mer central tyngdpunk osv.
hamnar inte växelspaken långt bak? för jag antar att ni bara kortar kardanen
eller är det kanske bara är jag som sitter väldigt nära ratten(man har väl för korta ben ;))
Maskinparken:

Volvo 245

Utloggad Påven

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Bulning av torpedvägg Volvo 240
« Svar #4 skrivet: mars 20, 2008, 10:35:56 AM »
Flytta bak en Bmw 6a rätt långt bak i en 245 för nåra år sedan, kunde istort sett lufta kopplingen från stolen.......spakstället går alltid att korta!! :P

Utloggad Lars Borg

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Bulning av torpedvägg Volvo 240
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2008, 23:15:31 PM »
Prövat lite lätt på en 145 att bula väggen. Ett par välriktade slag me släggan å vips fick man korta kardan 4cm. Bilen kändes med en gång mer välbalanserad och lättkörd utan en massa vikter i där bak.

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Bulning av torpedvägg Volvo 240
« Svar #6 skrivet: november 09, 2008, 13:47:00 PM »
 bygger nytt till motala varje år en gammal240 ..13cm i år då blev det ett antal rediga snytingar med storsläggan

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: Bulning av torpedvägg Volvo 240
« Svar #7 skrivet: december 10, 2008, 19:19:46 PM »
Ska man bara korta främre kardanstången och låta stödlager sitta där det är orginal? lr ska man flytta med det bak och korta båda???
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Lars Borg

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Bulning av torpedvägg Volvo 240
« Svar #8 skrivet: december 13, 2008, 20:26:59 PM »
Låt stödlagret sitta kvar som original så blir det lättare om du kör sönder kardan. Är ju alltid enklast å byta mot originaldelar. Kanska kan använda främre kardan från en med fem växlat, eller overdrivelåda o skruva den på fyrväxlad låda? Borde väl bli en mall hur långt bak man ska få "paketet"?... 8)

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: Bulning av torpedvägg Volvo 240
« Svar #9 skrivet: december 16, 2008, 23:03:39 PM »
Det var smart ;) testade idag de blev ca 10cm man får slå in om man använder 5växels kardan till 4växlad låda   ;D
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Bulning av torpedvägg Volvo 240
« Svar #10 skrivet: december 20, 2008, 22:29:50 PM »
jag brukar korta främre stången rättså enkelt för den som inte har svarv sätt kapen i svets skarven och stick ett spår lika djupt som röret sen knackar man lite så brukar det hoppa isär där man kapat. det sitter en liten styrning på den delen som är svetsad på ca 10-15 mm kapa av stången i lagom längd knacka ihop o skruva upp stången snurra på stången o knacka lite försiktigt tills stången ser rak ut punkta snurra o kolla att den ser bra ut svetsa ihop den ..tillbaka flyttning av motorn ca 10-13 cm använd 5vxl spakställ då behöver man inte korta spakstället om man har en M45 efter årsm78....MOTORKUDDAR ta en bit 4kants balk tex 40-40 eller40-60mm brukar funka bra om du flyttar tillbaks motor

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: Bulning av torpedvägg Volvo 240
« Svar #11 skrivet: december 20, 2008, 23:44:29 PM »
När man gör nya motorfästen ska man ha kvar den i aluminium som sitter orginal och bara förlänga med 4kantbalk då lr?  :)
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Bulning av torpedvägg Volvo 240
« Svar #12 skrivet: december 21, 2008, 17:34:24 PM »
 ja alu fästena kvar

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: Bulning av torpedvägg Volvo 240
« Svar #13 skrivet: februari 28, 2009, 21:46:16 PM »
Får man inte svetsa i torpeden :-\
Hur gör man med motorfästet vid generatorn, den tar ju i :P

Lars har du gjort klart på din så man får se hur du gjort ;)
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Lars Borg

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Bulning av torpedvägg Volvo 240
« Svar #14 skrivet: mars 03, 2009, 21:41:46 PM »
Mitt projekt hamnade visst lite på långvården så d står ute under ett par dec med snö... Men generatorn sitter väl fram och motorfästet på sidan, hur kan dette då ta i torpedväggen? ???