Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: Få lite mer fart i maskin, Saab B-Motor.  (läst 3966 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Engström

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Få lite mer fart i maskin, Saab B-Motor.
« skrivet: juli 23, 2013, 16:14:19 PM »
Hej, som rubriken låter!

Vill få lite bättre fart i maskin, sitter i en golf och är just nu en original 2L med enkel förgasare..
Har en topp som jag ska porta själv (portat ett antal Saab h-toppar, med bra resultat) och sedan plana toppen men hur mycket?
Sen har jag Insug med dubbla 175'er liggandes och ett original 900 ex-rör som också ska på samt bygga 2,5" hela vägen?

Vad mer kan man göra inom en rimlig budget?  :help:

Har tänkt köpa en kam från folkraceshop, men vilken skulle passa till det jag har just nu?
Lätta svänghjulet, för/nackdelar?

// Danne!  :D

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

Utloggad Engström

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Få lite mer fart i maskin, Saab B-Motor.
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2013, 18:47:19 PM »
26 stycken som kollat in tråden, men ingen som har något förslag!..

Kom igen nu folket, tävling om tre veckor så vill gärna få lite mer kraft tills dess!  :banghead:
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 433
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Få lite mer fart i maskin, Saab B-Motor.
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2013, 22:11:29 PM »
nu är jag ju ingen saab åkare men mät volymen på förbränningsutrymmena och plana så du får ca 11-11.5 till ett i kompförhållande sen en fs 280 tror jag på ev fs 306 om du vill flytta upp varvtalsregistret :P
lätta svänghjulet om du har tillgång till svarv och kan göra det själv annars finns det nog bättre saker och lägga pengarna på :P

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Få lite mer fart i maskin, Saab B-Motor.
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2013, 12:43:17 PM »
Typ 2mm är lagom att plana med orörda förbränningsrum, har räknat på det nån gång i tiden, och 2mm så är man på den säkra sidan.
Fs306 tror jag mer på än 280, låter roligare att köra. Har dock inte provat nån av dom, och personligen gillar jag varviga motorer så beror ju på vad du själv gillar!
Vill du ha större utbud av kamaxlar så kan du kika på dom till H-motor, kapar du av fördelardrivningen och plockar bort styrgrejen i kamdrevet så passar h-kamaxlarna i b-motorn.
Fs300 har bror min testat iaf, totalt omöjlig att köra i depån med stromberg, ger så lite vakum så bilen nästan dör på tomgång, men ute på bana funkade den dock finfint!
Så valet av kam beror på vilken karaktär du vill ha :)

Utloggad Nowen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Nowén Motorsport
SV: Få lite mer fart i maskin, Saab B-Motor.
« Svar #4 skrivet: september 29, 2014, 08:10:13 AM »
Inflikning angående H-kam i B-motor.
Vill du göra livet lite lättare så borrar du ett hål till kamdrevsstyrningen och bular ventilkåpan istället för att kapa kammen, då kan du använda den i en H-motor även framöver och det är mycket smidigare att få dit drevet på ett bra sätt.