Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Norr skrivet september 22, 2011, 07:59:51 AM
-
Har en B230 med planad 398 topp, fs296 kam & dubbla su. Kammen backat något.
Problemet jag har är att den går bra över 3500-4000v men under det så är det som om den tappar 1-2 cylindrar.
-
Har du gjort kompprov?
Tändningsdelar, tändkablar etc.
Vad har du för tändning, och hur står den?
Backat kammen? Den ska förställas 3.7-4.2mm.
FS296 är något för vass för att funka bra till SU. Dom kräver vacuum och det blir lite dåligt med den durationen..
-
Har inte gjort kompprov.
Tänddelar kollat.
Tändningen står på ca 20 grader vid 1500-2000v
Förställa kammen ??? Den är ställd på noll (märke drev mot märke kåpa) sedan backad lite 1-1,5mm . Har jag gjort fel :-[
Det går sämre på låga varv när vi kört med den.
-
När motorn står på noll, så ska 4:ans insugsventil vara 3.7-4.2mm nedtryckt.
-
Ställer man kammen med org märkning på org drev mot org markering i kåpan,
Mäter till tryckarn och sen vrider kammen medsols frammåt tills den är 3,7-4,2 mm längre ner tryckarn eller hur gör man?
Samtidigt som blocket står på nollan såklart.
Är det rätt som jag tänker?
-
Helt rätt
-
20 graders tändning vid 1500-2000 varv WRONG.
börja med att ställa tändningen vid 7-800varv som det är tänkt utan vakumslang till fördelaren. cirka 15-17 grader blir bra.
tomgången får ju inte fladdra max +-50varv när du ställer tändningen.
tror du har alldeles för låg tändning sen kan du tömma oljan i förgasarna så går den bättre med fs296. (dock inte alltid detta funkar).
hur jag gör när jag ställer kammarna .
nolla motorn lossa kamhjulet antingen ett ställbart eller så ta bort EFTER du ställt motorn i noll och borra upp hålet eller ta bort stiftet borra nytt hål efter inställning allt efter eget tycke och smak KÖR DOCK ALDRIG UTAN IALLAFALL NÅGON FORM AV STOPP.
jag brukar kolla så avgas insug är lika mycket öppna på 4 cyle. sen vrider jag fram till angivet mått för kammen. alltså första mätna måttet + kammens mått. EX 128mm+3,7mm= 131,7mm efter det lås drevet. vrid morn 2 varv ställ på noll mät om du har 131,7mm igen.
OBS MÅTTEN ÄR BARA EXEMPEL OCH ALTID OLIKA FÖR OLIKA KAMMAR MOTORER.
-
Tack för alla svar :)
Jag har inte kunnat kolla upp något än. Ligger med värdens influensa :(
Jag meddelar när jag gjort de inställningar ni rekomenderar.
-
Nu har jag hittat felet (tror jag).
Det är bara 2,5 kg komp på två cyl :-[ Det blir att riva motorn.
Tack för alla tips :D
-
Det är det första man kollar :read: ;)
-
Tar upp denna tråd igen.
Nu först har jag renoverat underdelen och har 14 kg i komp på alla cyl. Men den går som en kratta under 3500 v som om den inte går på alla cyl >:( Ställt tändningen på 17 grader på 800 v, bytt fördelar med alla dess delar & bytt tändspole. Kammen är förställd på 4 mm . Kan det vara su förgasarna som inte passar med fs 296 ?. Jag har provat köra utan olja i förgasarna också.
Vilken kam rekomenderar ni till Su förgasrare med std topp (398) som är planad ca 2,3 mm?
-
Det kan vara svårt att få till det med SU och en kam med stort överlapp. Det blir dåligt med vaccum på låga varv... FS280 eller FS122 funkar bättre..
-
Kollade upp förgasarna och munstycket i en av dem hade fastnat så det gick inte att justera ner bränslet. Nu har jag ställt ner bränslet och den går bättre men inte bra på låga varv.
Jag skall prova på tävling om det funkar annars kommer det en beställning på en annan kam.