Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Carfreak skrivet oktober 26, 2009, 11:00:22 AM

Titel: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet oktober 26, 2009, 11:00:22 AM
Hejsan!

Har en B230F med följande saker gjorda:

Orginal bottendel med nya lager osv.
531:a med vx3:a - planad (1mm) & portad
Typ 2 Xtractorrör

Nu har jag tröttnat på vx3:an då den inte alls ger mig den busglädje jag är ute efter, är inte det roligaste med all effekt efter 4000RPM.

Jag undrar vilken kam ni rekommenderar, mitt effektmål är runt 170hk och en motor som har ett fint bottendrag men ska endå inte bottna ur på högre varv.

Är även ute efter dubbla ventilfjädrar osv. Men vad behöver man igentligen byta för att köra med det?
Ge mig gärna artnr. på de delar jag behöver för detta!


Edit:

Är väldigt intresserad av FS288 kammen tillsammans med hårdare ventilfjädrar samt ståltryckare, vad ger denna kammen för karaktär på motorn?

//Christian

Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 27, 2009, 06:55:19 AM
FS288 är en rallycrosskam. Den kräver att du gör en hel del med motorn. Jag skulle rekommendera FS280, FS122 el. FS296.
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet oktober 27, 2009, 10:33:21 AM
FS288 är en rallycrosskam. Den kräver att du gör en hel del med motorn. Jag skulle rekommendera FS280, FS122 el. FS296.


Okej! Låter bra! Antar att 288:an kräver större ventiler osv. ?
Funderar på att lämna iväg toppen till JB Engine för mer portning samt fräsning av ventilsätena också.
Vill ha en så bra kam som möjligt som ger mig bottendraget utan att bottna ur på högre varv.
Berätta gärna lite mer om de kammar du rekommenderat, vilken karaktär motorn får med de kammarna.
Tar ni emot VX3 kam som utbyte?
Vad kan man förvänta sig för effekt med FS280 kammen, portad/planad 531:a, xtractor samt 2½" system ?
Hur ter sig MPRE boxarna tillsammans med dessa saker, något att satsa på ?
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 27, 2009, 18:19:19 PM
FS288 kräver bearbetning av topp. Större ventiler behövs om man ska få riktig fart på prylarna. Siktar du på c:a 170hk så är det helt fel kam. Den ska du ha om du siktar mot 230-250hk.

Med en FS280 el. FS122 kan du ganska lätt få 170hk, men jag vet inte hur det är med F-sprutet, om det hänger med?!? (nån som vet?) Med FS296/FS300 kan man nog få ut mellan 180-220hk, men allt hänger på hur duktig man är att trimma. Hör av dig till Axelsson Engineering om du har mer specifika frågor.

VX3 kammen funkar som utbyte.

Vet inte vad MPRE boxar är för nåt?
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet oktober 27, 2009, 19:25:26 PM
FS288 kräver bearbetning av topp. Större ventiler behövs om man ska få riktig fart på prylarna. Siktar du på c:a 170hk så är det helt fel kam. Den ska du ha om du siktar mot 230-250hk.

Med en FS280 el. FS122 kan du ganska lätt få 170hk, men jag vet inte hur det är med F-sprutet, om det hänger med?!? (nån som vet?) Med FS296/FS300 kan man nog få ut mellan 180-220hk, men allt hänger på hur duktig man är att trimma. Hör av dig till Axelsson Engineering om du har mer specifika frågor.

VX3 kammen funkar som utbyte.

Vet inte vad MPRE boxar är för nåt?

Okej! Allt över 170hk är givetvis ett plus! Ev. kommer även en 2,5l sats monteras! Vill ha en kam som ger mycket effekt på låga varv utan att tappa på högre. Toppen kommer att utrustas med Dubbla fjädrar, ståltryckare, radiesäten, portning & 2mm planing. Delarna i toppen kommer även att vägas in så alla mekaniska komponenter har så nära identisk vikt som möjligt!
Hur är det med era svänghjul, söker ett lättare svänghjul som passar till F sprutet med svänghjulsgivare.
MPRE boxar är de som sitter i VOC bilarna, mer än så vet jag ej.
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 27, 2009, 19:29:19 PM
Hur är det med era svänghjul, söker ett lättare svänghjul som passar till F sprutet med svänghjulsgivare.
Har tyvärr inga svänghjul till F-sprutet, men byt till MS och fördelare med HAL-givare, så kan du byta till ett plant svänghjul  ;D
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet oktober 27, 2009, 19:39:16 PM
Hur är det med era svänghjul, söker ett lättare svänghjul som passar till F sprutet med svänghjulsgivare.
Har tyvärr inga svänghjul till F-sprutet, men byt till MS och fördelare med HAL-givare, så kan du byta till ett plant svänghjul  ;D

Har ett MS II V3 liggandes så ev. kan det bli tal om att byta, får se hur långt F sprutet räcker, till att börja med så byter jag nog till en blockmonterad fördelare så jag kan ställa tändningen, spridare kommer nog också att bytas ut mot -968:or samt höjt bränsletryck.

Om du skulle byggt en B230F maskin, vad hade du stoppat i den motorn för att få ut, säg 200hk ?

Har även skickat ett mail till Axelsson Engineering nu för lite mer råd.
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 27, 2009, 19:42:00 PM

Om du skulle byggt en B230F maskin, vad hade du stoppat i den motorn för att få ut, säg 200hk ?

När jag bygger motorer så får jag vara beredd på att bli av med den för 6.500:-, så man lägger inte så hemskt mycket pengar på den i onödan... Jag tror att Axelsson kan ge dig ett bra svar...
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet oktober 27, 2009, 19:49:47 PM

Om du skulle byggt en B230F maskin, vad hade du stoppat i den motorn för att få ut, säg 200hk ?

När jag bygger motorer så får jag vara beredd på att bli av med den för 6.500:-, så man lägger inte så hemskt mycket pengar på den i onödan... Jag tror att Axelsson kan ge dig ett bra svar...

Aha, bara för folkrace då. Hoppas jag svår svar under morgondagen, han ligger ju rätt nära göteborg också.
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: volyota skrivet oktober 27, 2009, 19:51:18 PM
kasta orginalsprutet i soptunnan o satsa på ms
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet oktober 28, 2009, 08:48:58 AM
Är det någon som testat TG´s extractor grenrör? är de något att ha jämfört med KG´s ?
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 28, 2009, 09:09:05 AM
Tror det är samma...
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: folkracefabriken skrivet oktober 28, 2009, 09:20:45 AM
jag vet att f sprutet, med chippad tändning och bränslebox på en 2,3 underdel kan ge över 200hk.

finns bevis på det.
en här i värmland har en demobil så folk kan pröva och se de själv, en 940-91a gått 25tusen mil
toppen är gjord i cnc maskin, 7an kam, extraktorör och 2 1/4" avgas.
motorn i övrigt med luftfilter, spridare och svänghjul är std.
motorn ger 200hk mellan 6100-6700rpm varvstopp på 7150rpm

Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Drutten skrivet oktober 28, 2009, 10:22:17 AM
Är det någon som testat TG´s extractor grenrör? är de något att ha jämfört med KG´s ?

Varför inte bara ringa till micke grön gotland o beställa ett, är kopior av KGs rör o betydligt billigare än o köpa av TG el KG o få precis samma kvalitet.
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet oktober 28, 2009, 10:59:06 AM
jag vet att f sprutet, med chippad tändning och bränslebox på en 2,3 underdel kan ge över 200hk.

finns bevis på det.
en här i värmland har en demobil så folk kan pröva och se de själv, en 940-91a gått 25tusen mil
toppen är gjord i cnc maskin, 7an kam, extraktorör och 2 1/4" avgas.
motorn i övrigt med luftfilter, spridare och svänghjul är std.
motorn ger 200hk mellan 6100-6700rpm varvstopp på 7150rpm



Låter ju toppen! är det voc chippen som sitter i?
Med 7an så menar du månen 7 kammen som är ungefär som FS296:an va?
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: folkracefabriken skrivet oktober 28, 2009, 12:17:00 PM
nej det är verkligen inga voc chip.
ja det är månen 7. funkar bäst i volvo enligt mig.
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet oktober 28, 2009, 12:25:15 PM
nej det är verkligen inga voc chip.
ja det är månen 7. funkar bäst i volvo enligt mig.


Okej! Vem säljer dessa chip som ni pratar om ? är det svårt att löda in dem? Har chippat en ford probe vilket var enkelt, bara löd dit en ny sockel till chippet.

Vad pratar vi om för pengar för ett extractor av grön gotland?

Iom. att jag kommer göra utan svänghjulsgivare samt blockmonterad fördelare så bör jag kunna köra med ett skelettsvänghjul tillsammans med min m46 låda? Passar standard b230 kopplingen på dessa svänghjul ?
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: folkracefabriken skrivet oktober 28, 2009, 13:26:39 PM
hör av dig på min mail, ska jag svara mer på dina frågor  ;)
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet oktober 28, 2009, 13:56:04 PM
hör av dig på min mail, ska jag svara mer på dina frågor  ;)

Mail skickat! :)

En FS296:a kommer snart att inhandlad tillsammans med lite annat godis!
Dock behöver jag lite inställningshjälp av kammen. Söker någon i göteborgs området som kan hjälpa mig med inställningen då jag vill ha det riktigt gjort, ett ställbart drev kommer även att monteras!

EDIT: FS300, Ställbart drev, hårdare ventilfjädrar blev det :)
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet november 07, 2009, 21:42:28 PM
Allt installerat å klart, ventilspelet perfekt, kammen inställd perfekt!
Nu till nästa problem, verkar som org. styrenheterna ballar ur totalt då motorn går snålt :p
Som tur är får jag låna 2st MPRE rally boxar för att testa med. Löser sig problemet då så är det bara att köpa dem. Org. boxarna brukar la hänga med till 160-170hk iafall? Isåfall känns det rätt kul att man har runt dem hästarna i motorn :) FS300:a kammen är verkligen att rekommendera, får en härlig svajjande tomgång med mycket kraft! :p

Återkommer med svar när jag testat de nya boxarna :p
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet november 12, 2009, 15:28:23 PM
Nu har jag monterat de nya boxarna, märkbar skillnad, dock går den fett istället :s
Sitter nya NGK BP6ES stift i.. Hmm, kan de nya boxarna ha ändrat mina spridare efter org. tryck? kör med ca. 4bar nu, 3bar org.
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Lars Borg skrivet november 12, 2009, 21:21:24 PM
Kolla www.bilcross-shop.com Han har såkallade "weber eliminator" chip till f sprutet. ;)

Folkraceshop: justerat länkadressen
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet november 13, 2009, 07:28:55 AM
Tror inte det chippet fungerar bättre än MPRE chippen dock.
Problemet är det att om jag trycker ned gasen vid 1000RPM så blir det precis som att något stoppar gasen, motorn liksom vill inte/orkar inte gå upp i varv. Trampar jag lätt på gasen varvar den upp ganska fint. Är likadant om jag tex. kör på 2:an, släpper gasen och trycker ned den igen när varvet är runt 1500rpm så rycker den och vill inte gå upp i varv.. Vette tusan vad det kan vara!!
Kan det vara så enkelt att org. spridarna inte räcker till även om jag har chip ?! Idag skall 850 t5 oranga spridare testas, mina org. är på 214cc och de oranga är på 310cc så 96cc ökning.
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet november 13, 2009, 12:49:55 PM
Sådär, felet hittat, är luftmassemätaren som ballat ur!
Dock har jag fler felkoder:

1-2-1 = Luftmassemätaren
2-3-4 = Spjälläges kontakt
2-2-3 = Ledningar tomgångsventil

Kan de 2 sistnämda orsakas av luftmassemätaren som är trasig tro ?!

Är det någon som vet bosh nummret till den luftmassemätare som min volvo ska ha?!
Är en 740 -90 med LH2.4 Tillverkad år 89 mån 10
Just nu sitter det en 017 mätare på men tror det ska vara en 007 mätare.
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: tjipp skrivet november 13, 2009, 13:09:03 PM
Du kan passa på att uppgradera till ett större insugningsrör och lmm rör för då får maskinen lite mer luft..
Tex. en lmm från en 16v eller en 960 har mycket grövre rör.

En vanlig b230f har slutsiffror 020
Tex en 16v har 010.

Jag gjorde som så att jag flytta över 020 innehållet till en 010 lmm´s grövre rör.
Men det för att 010ans mätinhehåll var deffekt..
Annars tror jag nog det går att smiska på en 010 rätt på?

Fördelen med att flytta över 020´in innehåll kan jag tänka mig är att den då inte vet om den grövre rördimensionen.
Utan skyfflar in mer luft än den vet om, vilket borde innbära att den också fetar på bränslet med hjälp av lamda styrningen?

Eller om man redan ökat på bränsletryck osv. borde det bara göra susen med lite extra luft..

Sen kan man alltid byta till grövre spjällhus osv. för att bibehålla grovleken från lmm ända in i insuget.
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet november 13, 2009, 13:48:11 PM
Ett grövre rör sitter på, från lmm sitter det 2,5" kanske lite större..
Men om du LMM är trasig, ger den då det symptomet att bilen går ryckigt vid gaspådrag vid låga varv? Den går ju klockrent när jag tar ur kontakten, sätter jag sen in den igen och nollar koderna kommer de inte tillbaka utan enda som händer är att bilen går dåligt igen.

Även fått en kod på motortempgivaren nu..

Motortemp givaren bytt å felkoden borta!
Nu återstår LMM koden, ska byta den idag och se om det blir någon skillnad.. Förhoppningsvis blir det bättre! Som sagt, utan LMM går bilen underbart förutom att tomgången blir låg men..
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: tjipp skrivet november 13, 2009, 15:02:55 PM
Hade samma fenomen på min med trasig lmm.. ingen tomgång.. å krasslig på låga varv, annars gick den gött!
Med moddad lmm fick den tomgång igen, men är något segstartad, tror den får lite för mycket sås för den ryker rätt mycke när den startar...
Blöddrar/tvekar lite fortfarade på gasen på låga varv när den är kall..
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet november 13, 2009, 15:09:30 PM
Okej! Jaja, får prova med den nya LMM´n..
Bytt LMM nu, svarar bra på gasen, äntligen det problemet ur världen!!
Titel: SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
Skrivet av: Carfreak skrivet november 13, 2009, 19:37:42 PM
Har ett annat problem nu.. FÅr fasen inte till spjällägesgivaren. Måste nollställa allt osv och börja om med inställningen. Vissa säger att det ska finnas någon kontakt någonstans som man ska jorda för att ställa in grundvarvtalet innan man ställer in spjällägesgivaren. Någon som vet var denna kontakten sitter??

Jaja, nu har jag slut på idéer, tror nog att toppen behöver portas en del då denna kammen verkar alldeles för vass för min motorsetup i dagsläget.
Även provat med MPRE boxar och visst bilen blir vassare men är inte riktigt perfekt.
Stiften har en fin färg.

Sparar just nu pengar till en redig portning av toppen samt nya ventilsäten..