Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: B230f recept  (läst 584 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robbha

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
B230f recept
« skrivet: oktober 21, 2018, 08:37:58 AM »
Har en 240 med b230f och vill få ut ca 170hk

LH2.2
Dummietråd portad 530.
Plana toppen 2,5 eller 3mm?
Bygga nytt insug med plenum.
Extraktor och 2,5 tums rör hela vägen med 2st ljuddämpare.
Fs296 kam?
Ställbart kamdrev.
Ställbar btr.
Kanske större lmm och spridare.

Vad tror ni om detta?
Går de höja varvstoppet?
Måste man porta mer?
Vad blir flödet med dummietråds portningen?
« Senast ändrad: oktober 21, 2018, 08:46:10 AM av Robbha »

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230f recept
« Svar #1 skrivet: oktober 21, 2018, 13:12:01 PM »
Det enda jag ser som ett potentiellt problem är insprutet.
En så pass mkt värre kamaxel kräver en annan tändkurva för att fungera bra och varvstoppen är svår att få bort/höja.
Annars så klarar en sådan topp 170hk med ett hyfsat insug.
Ta gärna lite mindre i förbränningsutrymmet på insugs sidan än jag visade och plana Den 3mm.
Har inte flödat någon exakt sådan men ca 175-180 cfm in och en org flödar just över 150 lite beroende på stomme/ventil mm.

Utloggad Robbha

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: B230f recept
« Svar #2 skrivet: oktober 21, 2018, 16:53:34 PM »
Det enda jag ser som ett potentiellt problem är insprutet.
En så pass mkt värre kamaxel kräver en annan tändkurva för att fungera bra och varvstoppen är svår att få bort/höja.
Annars så klarar en sådan topp 170hk med ett hyfsat insug.
Ta gärna lite mindre i förbränningsutrymmet på insugs sidan än jag visade och plana Den 3mm.
Har inte flödat någon exakt sådan men ca 175-180 cfm in och en org flödar just över 150 lite beroende på stomme/ventil mm.

Finns de någon annan kam du rekommenderar då eller ska man försöka fixa så så den går skapligt med fs296 ?

Vill kunna köra på 95 oktan glömde jag skriva går de med 3mm planad topp?

Börjat porta nu men de va inte så lätt som de lät  ;D tror jag kommer behöva fixa en ny topp. Vad kostar de ungefär att lämna in en topp på porting ?

Kanske börjar få ordning på de endå. :)
« Senast ändrad: oktober 21, 2018, 23:59:39 PM av Robbha »

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230f recept
« Svar #3 skrivet: oktober 22, 2018, 22:57:12 PM »
Problemet är att då man är fast med samma bränsle och tändmapp är det svårt att få den och gå skapligt och med den låga varvstoppen så är det inte lönt med en varvarkam dom bra motorer jag sett bromsas med liknande kammar ger toppeffekten vid 6-6500 varv och varvstoppen måste upp minst 500 helst 1000 varv över det för att det ska bli något register att tala om.
Vore det typ isbil skulle jag provat med månen8 vägbil typ en fs122 om det är folkraceshoppens kammar annars finns andra liknande profiler från andra kam slipare.
3mm kan man plana på 95 oktan iaf med tillfixat förbränningsutrymme är det orört är 3mm i högsta laget då man får köra låg tändning för att det inte ska spika så då bör man kunna justera den.
500-25000 kan en volvotopp kosta komplett (portad med ventiler fjädrar mm)det beror på hur bra den är gjord och till vilket syfte
« Senast ändrad: oktober 22, 2018, 23:35:13 PM av sleepy_ »

Utloggad Robbha

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: B230f recept
« Svar #4 skrivet: oktober 23, 2018, 10:53:14 AM »
Problemet är att då man är fast med samma bränsle och tändmapp är det svårt att få den och gå skapligt och med den låga varvstoppen så är det inte lönt med en varvarkam dom bra motorer jag sett bromsas med liknande kammar ger toppeffekten vid 6-6500 varv och varvstoppen måste upp minst 500 helst 1000 varv över det för att det ska bli något register att tala om.
Vore det typ isbil skulle jag provat med månen8 vägbil typ en fs122 om det är folkraceshoppens kammar annars finns andra liknande profiler från andra kam slipare.
3mm kan man plana på 95 oktan iaf med tillfixat förbränningsutrymme är det orört är 3mm i högsta laget då man får köra låg tändning för att det inte ska spika så då bör man kunna justera den.
500-25000 kan en volvotopp kosta komplett (portad med ventiler fjädrar mm)det beror på hur bra den är gjord och till vilket syfte

Får prova fs122 och se hur de blir.
Edit: hur är FS129?
« Senast ändrad: oktober 23, 2018, 10:59:25 AM av Robbha »

Utloggad Autorep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
    • autorep
SV: B230f recept
« Svar #5 skrivet: oktober 23, 2018, 12:05:57 PM »
En 530 är död vid 10-11 mm och då flödar den ca 155cfm och det ökar inte även om lyftet ökar till 18 mm så är det ca 155cfm iallafall om inte innerradien blir fixad då kommer flödet och man har nytta av en kam som har mer lyft.
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
Snart motorbromsning 1300hp/ 14000rpm
KÖPES toppar å vevaxlar volvo,saab
Www.autorepmek.com

Utloggad Robbha

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: B230f recept
« Svar #6 skrivet: oktober 23, 2018, 15:06:22 PM »
En 530 är död vid 10-11 mm och då flödar den ca 155cfm och det ökar inte även om lyftet ökar till 18 mm så är det ca 155cfm iallafall om inte innerradien blir fixad då kommer flödet och man har nytta av en kam som har mer lyft.

Jag håller på porta toppen så flödet kommer antagligen öka.

Kanske har hittat ett sätt att hölja varvstoppet också.
« Senast ändrad: oktober 23, 2018, 15:54:43 PM av Robbha »

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230f recept
« Svar #7 skrivet: oktober 23, 2018, 17:22:11 PM »
Bränsle och tändning delen på lh 2,2 är helt separerade det enda bränsle boxen behöver är tändsignal så den vet varvtalet man kan ta bort hela tändnings biten och använda en brytarlös fördelare för b230a med förgasare från tidiga 740 sen trigga bränsle boxen från ett stift på tändslutsteget  (osäker vilket det var)
Då har man en tändning som går modda och utan varvstopp lyckas man sedan få en bränsle box chippad med högre varvstopp kan man ju labba med större spridare lmm osv.
Gällande kammarna så brukar lyftet vid 1mm vara angivet det säger mer än vid ventilspel.
Där har
Fs122 250gr
Månen8 260gr
Fs129  265gr
Fs300 271gr
Fs296 276gr
Om jag minns rätt dock säger det inte allt men bästa jämförelsen utan att få ett riktigt kamkort
Men månen8 brukar gå få att lira hyfsat med originalrelaterade grejjer men sen blir dom väldigt klena på låga varv även med bränsle tändning mm hyfsat rätt.