Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: B230F  (läst 24869 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ANDREAS

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
    • Wikesund Racing
SV: B230F
« Svar #15 skrivet: december 22, 2008, 18:28:05 PM »
svar ja ;D
Wikesund Racing

Ford = First On Racing Day

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: B230F
« Svar #16 skrivet: december 22, 2008, 19:10:03 PM »
Då kontrar jag med svar Nej. Skelettsvänghjulen jag säljer är inte balanserade, och jag har inte hört om något med obalans.

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #17 skrivet: december 22, 2008, 19:52:03 PM »
okej tackar ;D då blir det till att svarva litt efter jul  :)
något mer än kransen som man bör vara försiktig om när man svarvar? :P
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad SebastianBerglund

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #18 skrivet: december 22, 2008, 22:51:31 PM »
Jag har fått tag i ett svänghjul där man tagit ur såpass mycket på både fram och baksida att det knappt fanns material kvar för att hålla fast just den biten som startkransen  sitter på. Det var visserligen ett saabsväng, men principen är ju densamma  ::)
Att inte beräkna en sådan sak Kan innebära att man missat heat/finalseger, eller rentav inte ens hinner lasta bilen innan tävling för att det rasslar till. Och vem vill det?  :o

Utloggad renegade

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #19 skrivet: december 23, 2008, 00:00:03 AM »
jag brukar använda mig av en däckbalanseringsmaskin när jag "balanserar" svänghjul.
jag menar när den visar noll så är det väl bra?
kom bara ihåg att ställa maskinen på motorcykelhjulsläget(heter troligtvis nått finare) så att du inte behöver balansera både in/utsida på svänghjulet ;D
Maskinparken:

Volvo 245

Utloggad SebastianBerglund

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #20 skrivet: december 24, 2008, 17:57:12 PM »
Citera
jag brukar använda mig av en däckbalanseringsmaskin när jag "balanserar" svänghjul.
jag menar när den visar noll så är det väl bra?

Det lät som en rätt vettig "hemmasmides"-grej! även om det kanske inte är på tusendelen exakt, så är det ju ändock bättre än inget alls.   ;D

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #21 skrivet: mars 20, 2009, 20:03:49 PM »
ett litet tips till den som ska lätta svänghjulet svarva av baksidan  först då kommer hålen fram som styrstiftet sitter i ta ett dorn o knacka ur stiften  styrstiften sitter ju som fast gjutna ibland o så slipper man dra av dom när man ska vrida ur dom har man inte haft otur förrut så man det då

Utloggad hardy

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #22 skrivet: juni 03, 2009, 18:24:03 PM »
JAg undrar en sak, när man montera på ett lättare svänghjul måste man då även byta remskivan? För jag märkte att det är ganska stor vikt skillnad på remskivan från en b23 med bara två remspår, mot den som sitter på 230f som ha tre remspår. Tänkte att det kasnke behövdes för att få balans mot det tyngre svänghjulet som sitter 230f. ??

kanske ska tillägga att jag ska köra med vanlig brytartändning och förgasare.
« Senast ändrad: juni 03, 2009, 18:27:19 PM av hardy »

Utloggad Stormen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #23 skrivet: juni 06, 2009, 02:51:44 AM »
Det ska vara avvägt och balanserat, men på folkracenivå känns det som att det inte är så petnoga. Har du tillgång till svarv så är det bara svarva bort sista remspåret, om du inte ska använda det.

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #24 skrivet: juni 09, 2009, 16:38:23 PM »
Hej på er jo angående det att det sägs inte gå att använda det "tunna" svänghjulet till nya sprutet är inte korrekt det går absolut att använda så länge man man har sprutet med endast en givare mot svänghjulet dock måste man  svetsa dit en liten trekant på svänghjulet där grundmarkering skulle vara, ser lite konstigt ut men funkar kanon.

lycka till