Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: B230K som båtmotor?  (läst 849 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
B230K som båtmotor?
« skrivet: maj 15, 2017, 23:20:24 PM »
Skulle en B230K vara ett lämpligt objekt att bygga en båtmotor av? Den har ju bäst vrid av alla Volvos 8v sugmotorer!
Typ samma koncept som Svenneberka?
Antingen om man vågar sig på ett K-jet eller ett LH 2.2 utan lamda?
Eller med förgasare typ Fajs 45or, Weber 36/36 el 38/38 eller kanske ett par Solex 44or PAI?
Vilket skulle vara bästa kompromissen mellan effekt bränsleförbrukning av dessa?
631 toppen flödar ju bra iaf 187 cfm vid 12mm
Och så typ en FS122 kam till det skulle väl kunna orra på ganska bra?
« Senast ändrad: maj 15, 2017, 23:28:16 PM av Smuggler »

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 432
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230K som båtmotor?
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2017, 10:04:36 AM »
Nog fungerar den utan problem som båtmotor.
Och montera ett k-jet på den är lite omständigt då 631 toppen inte har spridarhål så sådanna måste borras då.
Ett insprutningssystem ger lite bättre bränsleekonomi men på en båt som mest går på ett konstant gaspådrag och inga pumpgasningar så tror jag skillnaden blir lite.
Mest effekt ger ett par fajsare sen tror jag skillnaden blir mindre mellan dom andra systemen men ett k-jet insug släpper noga igenom mest luft så det borde hamna på andra plats.
Ska man köra elektronisk insprutning finns ett gammalt i volvo 360 det har inte lamda org (om ja minns rätt) och separat tändning så det går köra med en vanlig fördelare från en förgasarmotor.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: B230K som båtmotor?
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2017, 18:57:01 PM »
Är det några fördelar att välja 631 toppen före 530?
Har hört att det skulle vara förstora kanaler i 631/531 för att få ett bra låg och mellan register? (Motsägelse då B230k har bäst vrid?) På en båt så ksk man mest kommer ligga och köra på 4000varv kommer man ha fördel av storleken på insugen då? Är 631 kanalerna förstora till FS122 kammen? Sen kommer ju avgaslimpan strypa en hel del...
B230k har ju dom smala vev/ramlagern räcker det eller skulle man ta ett nyare turboblock och få oljesprut på kolvarna på köpet?
Skiter nog i sprut satsar på Fajs istället :)
« Senast ändrad: maj 17, 2017, 19:55:53 PM av Smuggler »

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 432
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230K som båtmotor?
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2017, 00:45:15 AM »
Har för mig att k motorn har högre komp det gör en del på vridet en 631 har mindre kanaler än en 531 och tror inte diametern gör något sämre en småportad och lite planad 530 på en A/F underdel ger ungefär samma resultat som k motorn och en sådan 530 flödar ganska lika som en 631.
Tror inte det gör något att det är klena underdelen så ta det som finns hemma men ska du Köpa en motor och bygga på är det ju bara fördelar med en nyare men jag skulle i första hand kolla på miltalet då.

Utloggad SvenneBerka

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: B230K som båtmotor?
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2017, 10:36:50 AM »
Har för mig att det är svårt att få ett svänghjul med knacksensor att passa i skölden så elektronisk tändning är lite besvärlig på båtar. Det går nog att få det att funka, men det kräver en hel del jobb har jag förstått. Funderade också på att sätta bredbandslambdan i limpan. Pratade med grannen som är rätt duktig på att svetsa och han ville inte göra det eftersom det enligt honom är supersvårt att svetsa i limpan.

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 432
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230K som båtmotor?
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2017, 11:03:17 AM »
Gamla lh2,2 från en 240 triggar i fördelaren så ingen givare behövs på svänghjulet och Knacksensorn sitter på blocket just under toppen vid cylinder 2/3 men det är ju på många sätt enklare och köra förgasare då dom inte behöver några givare alls.
Limpan är nog svår att svetsa i och har lätt för att spricka. Men det ska gå få till iaf utan att svetsa vet dock inte riktigt hur man gör det bäst då jag aldrig hållit på med någon båt.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: B230K som båtmotor?
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2017, 23:14:09 PM »
Här är en tjomme som monterar ett LH 2.4 i en båt...
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40361

Ganska fränt men lite för mycket pyssel för mig....
Tänkte att LH 2.2 skulle vara lättare att bena ut?

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 432
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230K som båtmotor?
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2017, 18:18:22 PM »
Det är liknande med el till ett hl 2.2 skiljer lite men inte så stor skillnad men man slipper ju svänghjulsgivaren.
Dock måste de gå få dit en lamda man kan tex sticka in ett rör i limpan tills innan den blandar vatten i avgaserna sätta lamdan på det sen dra tillbaka det in i avgasröret efter vattnet tillsats om man inte vill borra och gänga i limpan.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: B230K som båtmotor?
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2017, 23:01:51 PM »
Hade fått för mig att LH 2.2 innan 88b inte hade lambda, My bad...
Hur är det att köra LH 2.2 utan Lambda? Hört/läst att Lambdan bara kompenserar upp till 3000 varv?

Men som sagt förgasare en enklare väg att gå.
Sen har jag inte bestämt mig vilken väl jag vill gå, bollar runt med tre idéer nu...
Uppgradera B20n, Lägga i en B23/230 eller marinkonvertera en VW 1,9 TDI....

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 432
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230K som båtmotor?
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2017, 08:36:47 AM »
Om du överväger en 1,9tdi så kommer du ju få en varm turbo i båten och då inte kunna köra med avgaslimpan mm.
Varför inte köpa en billig 945 ltt och plocka över b230ft,n ett chipp och högre laddtryck så har du ju billiga 200hk och mera lågvarvsvrid än vad som är möjligt att få ur en sugmotor.
Sen måste de ju gå få ner värmen på något sätt.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: B230K som båtmotor?
« Svar #10 skrivet: juni 04, 2017, 19:13:27 PM »
Nja.. Vet inte om en turbo diesel har högre värmeutveckling en på en bensin sugmotor?
En TDI har väl en avgastemp på 200-600c beroende på belastning, en bensinturbo ca 900-1000c?
Hur mycket ligger avgastempen på en sug ottomotor?
Alla marin dieslar på mer än 50hk är i princip turbomatade.

Men visst skulle det gå att använda en bensin turbo motor så skulle det vara grymt :)

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 432
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230K som båtmotor?
« Svar #11 skrivet: juni 05, 2017, 18:48:18 PM »
 En Turbo diesel borde kunna ge liknande värme som en bensinsugmotor med ett grenrör som inte är vattenmantlat.
Ksk lite lägre temperatur men mera material som avger värme pga turbon.
Vet att det finns turboagg med vattenkylda avgashus för marindieselmotorer men vet inte hur vanligt det är
En bensinmotor med liten turbo ger mest värme men de borde ju gå få ner värmen skulle man inte kunna göra något eget enkelt typ linda turbo grenröret i ett kopparrör och köra vatten igenom det eller så finns ju och köpa prisolrör rätt billigt lindar man grenröret i typ 10 meter sådant rör (givetvis skala av plasten först) och får lite fart på vattnet igenom det borde det göra stor skillnad. Avgas bandage på avgashuset sen skicka in vatten direkt efter turbon i avgasröret.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: B230K som båtmotor?
« Svar #12 skrivet: juni 16, 2017, 23:54:53 PM »
Detta blir kanske lite OT speciellt på ett Folkrace forum under Volvo trim ;-)
Men nu har jag iaf köpt en motor det blev en Mercedes 240D i marin utförande (OM616) som jag kommer turbo konvertera enligt följande:

Påställd pump med större element från Diealmeken
Vattenmantlad turbo från en Volvo Penta 31a laddtryck ca 1-1,2bar tror det är en K26a
Någon form av kylning för insugningsluften, vattenkyld IC eller vatten insprutning?
EGT för att mäta avgastempen, optimal temp ca 550gr
Adapterplatta från SMT motor/drev

Effektmål 130~150hk 250nm

« Senast ändrad: juni 17, 2017, 00:01:36 AM av Smuggler »