Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: B230K trim  (läst 2887 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad neggen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
B230K trim
« skrivet: april 14, 2014, 12:14:34 PM »
Hei

Har fått tak i en fabrikny B230K med 631 topp.
Har lyst til å bygge en bra folkracemotor av den
Har dere noen ideer på hvordan man kan gjøre dette?

Hilsen
Neggen

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230K trim
« Svar #1 skrivet: april 14, 2014, 12:25:42 PM »
Det beror ju på hur mycket tid och pengar du vill lägga ner och vad du klassar som en bra fr motor.
K motorn är ju lite speciell då förbränningsutrymmena sitter i kolvarna dvs toppen saknar förbränningsutrymmen så den går inte plana för och få högre komp.
Ska man höja kompen får man plana blocket sedan svarva kolvarna för och få en mindre grop i dom eller nöja sig med och plana blocket ca 0.3mm tar man mera kommer kolvarna för nära toppen.
Annars är det samma med den som med alla andra b23/b230 motorer som gäller :P

Utloggad neggen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: B230K trim
« Svar #2 skrivet: april 14, 2014, 12:39:20 PM »
annet
Det beror ju på hur mycket tid och pengar du vill lägga ner och vad du klassar som en bra fr motor.
K motorn är ju lite speciell då förbränningsutrymmena sitter i kolvarna dvs toppen saknar förbränningsutrymmen så den går inte plana för och få högre komp.
Ska man höja kompen får man plana blocket sedan svarva kolvarna för och få en mindre grop i dom eller nöja sig med och plana blocket ca 0.3mm tar man mera kommer kolvarna för nära toppen.
Annars är det samma med den som med alla andra b23/b230 motorer som gäller :P
Hei og takk for svar.
Tenkte at ikke plana noe, bruke standard.
Har 2.5 tum grenrør og 2 dubbla dellorto 45 liggende.
Er det noe annet jeg bør gjøre med toppen? fjerne gjutskjegg kanskje, men portning? har hørt at 631 toppen fløder veldig bra som standard.
Er det da mulig å hente ut 200HK?

Takker for alle ideer

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230K trim
« Svar #3 skrivet: april 16, 2014, 03:28:16 AM »
Med standard komp och oportad topp tror jag inte du når 200hk mer mot 175-185 kanske om förgasarna är rätt bestyckade och beroende på kamaxel.
men det är inte särskilt många folkracemotorer vad jag sett som ger mera än så om man tar det i ärliga hk så det blir säkert en konkurrenskraftig motor.
631 toppen har bra flöde original som en 531 ungefär tror jag (har inte sett något flödespapper så vet inte säkert)
men putsa jutkanter på insug och runda gärna innerradien iaf på avgas då den går få bättre än på alla andra volvotoppar pga att det blir en mindre tvär sväng sen är ju en ordentlig sätesfräsning inte helt fel om det får kosta några kronor.
värre ventilfjädrar och kamaxel antar jag att du har räknat med.
sen har dom topparna längre ventiler så det går inte plocka från någon annan topp (dvs var rädd om dom som finns till toppen) och finns mycket mindre urval om man ska köpa större.
mvh

Utloggad neggen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: B230K trim
« Svar #4 skrivet: september 06, 2014, 22:00:25 PM »
Hei og takk for svar :)

Har nå en marinvev(thrustlager bak) av den gamle typen.
Har ikke tenkt kjøpa smidd inmat til denne motoren men bygga den med med originaldeler(lav kost)
Nya lager osv, men hva med vevstakar og kolv?
Standard 158mm, hva med kolv, kjøpa original kolv og dreie av 3 mm?
Eller er det noen som har en annan løsning?
Siden jeg har den fabriksnye  K motoren så tenker jeg bygge ny topp og la 631 ligge til evt. en veteranbil.
Men, jeg har ikke nok erfaring til å bygge en 530/1 topp så tenker jeg sette bort dette til noen som kan.
Så om dere har noen firmaer fra Høljes i nord til Gøteborg i sør så si ifra.

Takk for alle svar:)