Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: B23A, bytt topp å kam motorn knackar på höga varv...  (läst 2542 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lehto

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
B23A, bytt topp å kam motorn knackar på höga varv...
« skrivet: januari 12, 2014, 14:51:17 PM »
Tja.

Har en 240 -84 med B23A dvs förgasare som jag precis har bytt topp & kam på och efter detta så får jag den inte att gå bra.
Motorn knackar på höga varv, går ojämnt på hela registret och konstiga missljud ibland.
Toppen är en 531 som är planad 2mm, kammen har 292 duration, 12 in och ut och en nock vinkel på ca 109 grader, den startar väldigt lätt men har ojämn tomgång men ligger stabilt runt 1000 rpm. Men så fort man ska köra och kommer upp över 1800 rpm så knackar den och låter konstigt samt att den helatiden går ojämnt.
När vi bytte toppen å allt så har vi ställt in tändning och kamtider så gott vi kunnat (är ej några experter på detta).
Ställde vevaxeln runt 8 grader, kontrollerade genom att skruva bort 1ans tändstift och se så cylindern låg i rätt läge, sedan ställt kam axeln enligt markeringen på drevet, och samma med tändnings drevet samt kontrollerat fördelaren så den står vid 1ans stift.
I början startade den inte alls och då justerade vi kamaxel drevet lite (har justerbart kamdrev) och efter det så startar den lätt men vi har problemen ovan. Samt att ibland när man slår av den så stannar inte motorn direkt utan försätter att hoppa en mindre stund innan den dör.
Vi har inte bytt kam rem utan den är original men bytt för 2år sedan så den är mest troligt fräsch? Eller behöver man ha annan rem med en mindre kugg? Kan det verkligen göra så stor skillnad?

All hjälp jag kan få uppskattas känner lite att min kunskap inte räcker till nu längre...
Tror jag fick med allt, behöver ni mer info hojta bara till.

//Lehto

Utloggad LAPPISimon

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: B23A, bytt topp å kam motorn knackar på höga varv...
« Svar #1 skrivet: januari 12, 2014, 21:04:21 PM »
kammen är felinställd! blir några grader fel när man planar toppen
det är de under huven som räknas ;)

Utloggad Lehto

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: B23A, bytt topp å kam motorn knackar på höga varv...
« Svar #2 skrivet: januari 12, 2014, 21:21:42 PM »
Vet du om man ska ställa kammen före eller efter?

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B23A, bytt topp å kam motorn knackar på höga varv...
« Svar #3 skrivet: januari 13, 2014, 03:02:14 AM »
Prova vrid kammen åt båda hållen och se var den känns gå bäst troligen är iaf ett fel där annars är ventilspelet rätt på alla cylindrar?
kollat efter tjuvluft?
Hur står tändningen på tomgång och fullt utslagen? fick inte fram av texten hur den stod
kamremmen behöver man inte byta så länge spännarens slaglängd räcker till.
Vid planing över ca 2.5mm brukar man sätta dit en kortare då org inte blir riktigt spänd då med risk för att det kuggar över.

Vad heter kammen?
Har för mig nån av månen 5 elr 8 hade 292 gr vid ventilspel skulle det vara någon av dom kammarna skulle dom nog vilja ha mer än en org förgasare för och fungera riktigt bra dock bör den ju iaf på varv kunna gå rent.
dock kan tomgången vara svår och få bra och under ksk 15-2000 varv så går den ruppigt (eller hur man nu ska uttrycka det) om det är en vassare kam.
mvh

Utloggad Lehto

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: B23A, bytt topp å kam motorn knackar på höga varv...
« Svar #4 skrivet: januari 13, 2014, 11:42:17 AM »
Ska visst vara en rätt ovanlig kam som jag förstår det, 121-kam är enda "namnet" jag har.

Började även om igår, och såg att kammen inte låg helt rätt, så nollade den på nytt så den låg som ett 'V' nu, ställde tändningsdrevet (den mittersta) i sitt rätta läge, och vevaxeln på 0 grader, kollade rotorn så den var mitt över sitt 0 läge, drog på remmen och försökte prov starta men då ville den inte gå igång alls... Och hann inte göra nå mer justeringar utan ska fortsätta idag å se.
Har inga instrument häller för att kolla tändningen utan går på känn bara.

Får se om man får till det nå bättre men de ser mörkt ut...

Utloggad vebotrimmarn

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: B23A, bytt topp å kam motorn knackar på höga varv...
« Svar #5 skrivet: januari 13, 2014, 12:50:30 PM »
skaffa en strob lampa så du kan se vart du har tändningen. kostar inte mkt på feltema  :goodluck:

Utloggad Volvo_tobbe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: B23A, bytt topp å kam motorn knackar på höga varv...
« Svar #6 skrivet: januari 13, 2014, 22:36:15 PM »
Jag hade grundinställt kammen så insugsvent öppnar 0,7-0,8 mer än avgas
om du inte vet eller är osäker hur den ska stå. Sen tror jag inte på enkel
förgasaren till den kammen men det är bara vad jag tror. Lycka till