Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Byte av förgasare b230K PROBLEM!  (läst 8773 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dalavolvo

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« skrivet: april 26, 2015, 01:18:21 AM »
Hejsan

Jag håller på att bytta förgasare på min B230k, ska ditt ett par dubbel förgasare.

Men b230K har som sagt en tändbox som är vakiumstyrd?

Går det stoppa dit en tändbox från en 2,2?

Eller går det modda dit vakiumet på dubbelföggarna ?

Tacksam för snabba svar!

Mvh


Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« Svar #1 skrivet: april 26, 2015, 16:48:31 PM »
Det går ju borra och sätta ett vakumutag på insuget eller så kan man köra utan vakumet.
däremot går det det inte ta boxen från ett lh2,2 då den samarbetar med bränsleboxen så det blir problem där.
mvh

Utloggad dalavolvo

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« Svar #2 skrivet: april 26, 2015, 19:12:26 PM »
Okej men det är bakventil till vakiumet i förgasaren ? funkar det med att bara sätta en enkel nippel ? hur blir tändkruvan om man tar bort vakumet ?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« Svar #3 skrivet: april 27, 2015, 00:57:22 AM »
Backventil till vakumet i förgasaren?
Är det nått till gamla solexskrotet som satt org?
Slangen till tändboxen behöver ingen backventil iaf den ska ju känna undertrycket i insuget och höjja tändningen vid lågt gaspådrag.
Då man får mindre bränsle och luft i cylindern klarar det högre tändning utan och spika.
Tändkurvan ändras inte på full gas utan vakumet och blir motorn lite lågtänd på halv gas kan man ju bara gasa lite mer för och få samma effekt upp till full gas där tändningen stämmer bra iaf sen kan vakumklockan kärva och bli lite seg så det spikar till när man tex går från motorbroms till full gas därav brukar jag köra utan på trimmade motorer
Så det en folkrace eller typ isbilsmotor som mäst bara ska gå på full gas skulle jag skippat och sätta dit slangen är det till en gatbil där bränsle ekonomi är prioriterat skulle jag gjort en ny anslutning på insuget och det fungerar med en enkel nippel.
mvh
« Senast ändrad: april 27, 2015, 00:59:35 AM av sleepy_ »

Utloggad dalavolvo

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« Svar #4 skrivet: april 27, 2015, 19:47:57 PM »
Tackar för snabba och bra svar  :) 

Går det att justera tändning på en b230k med original tändning? skulle vilja ha lite mera förtändning. Går det att justera tändningen genom att vrida den bakmonterande fördelaren?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« Svar #5 skrivet: april 28, 2015, 16:34:40 PM »
Det är jag osäker på tändningen tar ju varvtalssignal någon stanns ifrån gör den det från fördelaren ska det gå sitter det en vevaxelgivare sä går det inte har inte hålli på med någon k motor direkt men det går ju annars montera en vanlig blockmonterad fördelare och skippa tändsystemet som sitter där nu om man vill

Utloggad Muggen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« Svar #6 skrivet: april 30, 2015, 22:02:29 PM »
Jag åker med lh2.2 tändning och ett LE-jet-sprut som inte pratar med varandra.

Vacuumsignalen är bara för tändförställningen på den röda.
Du behöver inte länka den med sprutet för att det ska fungera, men det är bra om du får till signalen från spjällägesgivaren, brukar funka att montera på de flesta förgasare med lite uppfinningsrikedom.


Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« Svar #7 skrivet: april 30, 2015, 22:23:23 PM »
Okej jag trodde inte det gick köra bara tändningen från lh2,2
Går spjällägesgivaren separat till tändboxen eller är det jobb där och skarva in sig vid kontakten mm.
för både tändning och insprut behöver ju iaf spjälläge och varvtalssignal (hallgivaren i fördelaren).
påvärkas boxen något av tempsensorer mm eller är den för gammal för det?
Och får man varvstopp på 6000 eller är det i bränsleboxen?
Lillebrorsan höll på med ett budget turbomotor med lh2,2 från 240 och cryslertändningen och enligt en chipptrimmare han pratade med  lät det som det var svårt och få bort varvstoppen ur den tändningen iaf
mvh

Utloggad Muggen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« Svar #8 skrivet: maj 01, 2015, 09:41:56 AM »
Det går jättebra!
Kör själv med gula boxen.
det som begränsar varvtalet ilh2.2 är bränslemappen som bara räcker till 6250rpm, tändningen hänger med i teorin till c:a 8000rpm
Det finns fel och brister i tändningen som gör att den aldrig kan bli exakt, men duger bra till folkrace.
Avsaknaden av tändförställning och hänsyn till belastning kan ge problem med spikningar över 7000rpm (i praktiken)

kort och gott ser det ut såhär.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« Svar #9 skrivet: maj 04, 2015, 03:47:29 AM »
Okej jag trodde det samvärkade mera med insprutningen på lh2,4 har jag för mig det gör det.
Vet du om andra tändningen den sk cryslertändningen också är utan varvstopp för även med chippad bränslebox som skulle ha högre varvstopp hade vi kvar den på 6000?