Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: carl_lovis skrivet november 23, 2014, 18:52:04 PM

Titel: Byte Kam B230K
Skrivet av: carl_lovis skrivet november 23, 2014, 18:52:04 PM
Hej!
Har en B230K som jag tror sitter en T-kam i som original enligt experterna. Den kommer att sitta i en båt.
Den är utrustad med två Weber 45:or också.
Min fråga är vilken kam som skulle passa i motorn utan att byta topp m.m.
Kommer att byta ut fördelaren som nu sitter bak på toppen. Skaffar ny mellanaxel och sätter dit en fördelare
med elektronisk tändning.
Någon som har nå bra tips på Kam byte?
/Stefan
Titel: SV: Byte Kam B230K
Skrivet av: sleepy_ skrivet november 25, 2014, 09:02:38 AM
Det mesta är ju bättre än en T-kam men sen är frågan vad du är ute efter.
Sen har jag för mig att jag hittat en V-kam i en k motor fast det kan ju vara eftermonterat.

Men jag antar att maxvarvet blir lågt så då är det inte lönt och sätta dit någon allt för vass kam så du tappar bottendrag och båten får svårt och ta sig upp ur vattnet.
Ska det vara typ gratis så ta någon av original kammarna så A D V K förutsatt att det är en T kam i den.
A är snällaste av dom och k är vassast annars en snäll trimkam som fs 122 eller någon annan lknande om  K kammen är för snäll.
hur är det med grenrör på en sådan motor sitter det något vattenkylt skit stryper det nog en hel del så det kan göra mer än en kamaxel iaf om man ska steget längre än kambytet.
mvh