Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: Dummietråd för B230F  (läst 35751 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad renegade

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #15 skrivet: mars 19, 2013, 16:59:16 PM »
mycket bra jobbat sleepy  :read:
Maskinparken:

Volvo 245

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #16 skrivet: mars 19, 2013, 20:50:42 PM »
Väl illustrativa bilder som jag tackar för. Bilder på 531 lr beskrivning på lättare portning hade varit bra. Kanske står om jag söker lite.

Frågan är hur mycket jag ska behöva porta på en 531. För kan för det första inte jättemycket och känner det att det skulle vara väldigt mycket att läsa på med hastigheter, pulser osv osv. KOmmer lämna in den för planing 2mm och sen blästra och fräsa ventilsäten. Sen kommer jag vilja göra en lättare portning på min 531.

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 433
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #17 skrivet: mars 20, 2013, 00:20:43 AM »
avgaskanalen.

börjar med en bild på en org avgaskanal
där är det lite andra saker som gäller då det mest logiska igentligen vore och forma den likt insugskanalen.

om man gör som på insug kan det lätt bli som bilden visar att flödet går rakt upp i taket och man får en virvelbildning/turbulent flöde efter inneradien som inte är bra
men många portar topplocken så och det fungerar det kan bli bättre om man går upp i ventilstorlek så kanalen fortfarande får minsta arian i svängen dvs ju mera avgaser som ska kommer ut ju mindre är risken för att få turbulens efter svängen.


istället brukar jag strunta i och slipa bort hela knölen vid styrningen så tvingar man ner gaserna så dom följer hela kanalen.
Från början gjorde jag topparna som jag visade på första bilden dvs höjde kanalen mera och slipade bort hela knölen sen när jag fick se ett test där det sagts att man inte skulle göra så provade jag göra ett mindre vetenskapligt test där jag sög med en damsugare igenom en kanal med dom olika portningarna på olika ventilyft och mätte undertrycket damsugaren orkade och det blev väldigt lika resultat för bägge kanalerna.
dvs att göra kanalen större gav för mig ingen nytta utan bara mera jobb sen så har jag plockat isär motorer där jag gjort på bägge sätten och dom mera portade kanalerna var märkbart sotigare i kanalens golv vilket tyder på att det inte är någon riktig fart på flödet där.
så jag brukar ta bort och jämna till knölen slipa bort jutkanter och möjligen bredda kanalen lite sen inneradien är ju nästan bara en tvär kant ovanför ventilsätet men runda till den så gått det går.


en org avgaskanal med lödtråden

min portade kanal som syns så har jag rundat till inneradien endel och jämnat till och tagit ner knölen en del men inte tagit bort den helt
då får kanalen lite samma form som en restrictor som används inom motorsport och dom är ju tillvärkade för ett så högt flöde som möjligt igenom ett litet hål.


en bild från Google på en restrictor man ser att kanalen får lite samma form då den krymper från ventilsätet tills mitt i böjen för att sedan sakta kona upp hela vägen.



två bilder på den färdiga kanalen.



två bilder till på insugskanalens inneradie som jag inte fick med förra gången.




Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 433
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #18 skrivet: mars 20, 2013, 00:53:21 AM »
förbränningsutrymmet kan man göra på samma sätt på en 531 som jag gjort på 530 toppen dock ser kanalerna annorlunda ut så där blir det lite skillnad har nog inga bra bilder (just nu iaf) och lägga upp på 531ans kanaler iaf inte någon mildare portning men ska du börja med och fixa till sätena sedan slipa så var väldigt försiktig jag brukar då lyckas repa sätena endel när jag filar så brukar ordna dom sist.

men sammanfattningsvis så 530 toppen som är filad som jag visat är ksk inte optimal på något sätt men en lagom folkraceportning för en vridstark lättkörd motor eller varför inte en lite piggare gatmotor.
 Jag har märkt stor positiv skillnad på motorerna jag byggt med liknande portningar självklart beror det mycket på allt annat också tex så kan man inte förvänta sig någon större skillnad på en org b23 förgasarmotor med bara en tillfixad topp.
Då en stromberg stryper redan före orginal topplocket.
 men provar man med tex dubbla förgasare och en värre kamaxel på en orginaltopp sedan med liknande portning som jag visade blir det stor skillnad.

hoppas det är till nytta för någon och kommentera gärna om ni har egna erfarenheter som kan göra topplocket bättre än det jag visat med enkla medel då meningen med tråden från början var och lära av varandra :)
mvh sleepy

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 723
    • Visa profil
    • http://folkraceshop.se/
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #19 skrivet: mars 20, 2013, 06:34:06 AM »
Snyggt  :yourock:

Utloggad Rasmus

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #20 skrivet: maj 13, 2014, 21:34:14 PM »
Här är en sida med väldigt bra info om insugs längder (är dock inte för endast volvo så vet inte om detta är rätt ställe att skriva på) men det kan vara bra läsning för en nybörjare.

http://www.topplocksverkstan.se/insuglangder.html

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 433
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #21 skrivet: juli 26, 2015, 13:04:14 PM »
En liten uppdatering.
En topp portad som den på bilderna planad, 2mm fast insugningskanalen breddad till 39mm vid innerradien och höjd så en 35mm ventil går igenom kanalen men med ungefär samma form och radier och org ventiler och säten blev bromsad nu i sommar.
Den gav 172hk med en fs296 kam 38mm mc förgasare och ett vanligt 4,2,1 extraktor.
underdelen var en org b230 som vist ventilerade en del (halvdåliga kolvringar mm)
den bromsades med org kamdrev bara bränsle och tändning blev justerat.
Ett bra sätesjobb ett ställbart kamdrev ksk lite högre kompa och exprimenterande med insugslängder så ska det utan vidare bli över 180 på veven :)
Motorn gick folkrace på motorveckanracet i lycksele i en 240 kaross var bra med i starterna och försvann sedan på anbud.
Tror det blev en tredjeplats i B-finalen vilket iof beror mera på karossen och framför allt på en bra körning av chaffören än på motorn

Utloggad vebotrimmarn

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #22 skrivet: september 02, 2015, 22:20:10 PM »
tycker du kan lägga upp lite info på resultaten efter dina portningar. roligt med riktigt bra resultat  :yourock:

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 433
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #23 skrivet: september 03, 2015, 03:21:31 AM »
Vet inte om det är så mycket intressant då jag inte har några bilder mm än men flödestestade några toppar nyligt bland annat en 530 topp som flödade 204,5 cfm /14mm med org 44mm insugsventil vilket är rätt bra.
Ut flödade den 142cfm/ 14mm med org avgasventil allt mätt vid 28'' vattenpelare.
Avgaskanalen liknade den som  jag visat på bilderna men med mirafräst säte och lite annorlunda förbränningsutrymme.
På insugssidan såg förbränningsutrymmet ut som det jag visat i tråden men med större kanal och mirafräst säte
Förhoppningsvis ska man få prova lite mera idéer och olika portningar ändringar mm framöver då det är riktigt lärorikt och flöda mäta hastigheter mm i kanaler.
ska se om jag tar några bilder innan jag monterar ihop toppen tanken var att den ska hamna i en folkracebil med en fs300 och troligen dubbla 40er så den kommer nog inte få visa vad den går för tyvär.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 723
    • Visa profil
    • http://folkraceshop.se/
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #24 skrivet: september 03, 2015, 06:22:22 AM »
Lite små förgasare kanske...  :o

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 433
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #25 skrivet: september 04, 2015, 02:44:28 AM »
Jo 45er ger typ 25hk mera på en liknande topp men då far bara bilarna på bud hade 13bud på bilen på motorveckan i lycksele trotts två heat körda med bakhjulspunktering och ingen finalkörning och det var bara solex 45er tillfixad 531 och en fs300 så ingen våldsam motor.
Sen har jag en del begränsningar vad gäller tid och ekonomi med en ung dotter och en mammaledig flickvänn så blir bilhobbyn satt åt sidan och det är roligare och köra några tävlingar än och mest leta nya bilar:P
« Senast ändrad: september 04, 2015, 08:45:52 AM av sleepy_ »

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 433
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #26 skrivet: september 08, 2015, 12:00:06 PM »
Nu säger jag emot mig själv lite med tanke på förgasarvalet i tidigare inlägg.
Men jag tror en motor går sämre om inte minsta arian på insugssidan sitter max några cm ifrån ventilen.
Får man minsta arian i förgasaren vid halsringen tror jag att effekten inte ökar alls med en värre topp.
Tex 45er med 38mm halsringar och typ en fs300-13 går bättre med en topp med 36mm minsta kanal än med en värre topp med 40mm kanal.
Nu är ju en 40mm kanal för stor för den kammen vilket som men tror det samma gäller med tex en fs311 som vill ha minst en 40mm kanal då med 48/50er med 42-46mm halsring annars med 45er är en mindre topp bättre även till den kammen.
 Har man 40mm förgasare och 34mm halsringar och samma 300-13 kam tror jag det är bäst och hålla kanalen så gått som orörd förutom svängen ner mot ventilen på en 530topp så den blir mindre än 34mm även om det är för litet.
Med det sagt tror jag många slösat bort gamla rallytoppar mm i fr motorer där dom kört med för små förgasare och motorerna hade gått lika bra om inte bättre med snälla 530 toppar med org ventiler som kostat betydligt mindre.
« Senast ändrad: september 08, 2015, 12:04:44 PM av sleepy_ »

Utloggad Slim_m

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #27 skrivet: december 01, 2015, 11:10:59 AM »
Väldigt läsvärd tråd!
Tack Sleepy för dina illustrationer.

Är själv ny inom 230 träsket! =)
Har nämligen nyligen skaffat en 245 med b230f -92.

Vad jag har förstått så begränsar insug/avgas mkt när det ska sugtrimmas, dvs andningen.
Har drf införskaffat mig en 531 med vx3 nu ist för org 530 med M kammen.

Är Rörmokare av yrket, så detta med flöden och rör är rätt naturligt för min del.

Nåja, nu till min fråga och mitt påtänkta recept.
b230f med viktade och balanserade samt polerade stakar.
Nya kolvringar
mickegrön extraktor
KL racings enkla insug med plenum (spridare)
Timos 940 spjällhus, ev KLs 80mm billet.
Sportluftfilter
2.5" med 200cells kat.
andra spridare (matcha spjällhuset)
En ny Kam, ev en timo kam.
Bränle/tändchip Timo eller folkraceshopen? (skillnad?)
Ev skelettsvänghjul. beror på om jag bestämmer mig för att köra på vrid eller varv.
Ställbart kamdrev

531 tänkte jag matchporta och slipa ned innerradien lite för att få lite mindre turbulens. Snyggar upp kanalerna i samma veva.
Ska köra original ventiler då jag har fått för mig att dessa orkar med en bra bit. Ska bara täta dessa mot sätet.
Ska även se till att förbränningskammaren har samma volym i alla och ta bort ev "vassa" kanter.
Blir nya ventilfjädrar som ska justeras så alla har samma tryck.

Så inga större modifieringar, tror att många bäckar små gör en skillnad i det stora hela!

Har fått för mig även att en N/A motor kräver ett visst avgasmotstånd för att fungera optimalt. Dvs att avgaserna sugs ut av undertrycket som skapas av farten på avgaserna i extraktorn samt avgassytemet och inte vädras ut bara. (Viktigt att få ut så mkt som möjligt av det förbrända bränslet/syret för att maximera nästa förbränningscykel.)
Insugsluften bör ju vara så kall som möjligt samt mkt tryck för att öka mängden energi i explosionen, kall luft innehåller mer syre än varm luft om man ser till tex storleken luft. Därför är det viktigt att få in kall luft. Ni har säkert märkt hur mkt piggare bilen är visa kyliga kvällar när man drar iväg med en kall bil. (automatchoke samt kall luft = mer soppa och mer syre = större explosion)
Avgasportarna kommer poleras BLANKA! medans insugsportarna efter spridarna kommer va ruggade för att slippa droppbildning. (vill ha en bra bränsle/luftblandning, dimma dvs för att maximera förbränningen. Om du har droppbildning så kommer en del av bränslet att förbli ouppbränt)

Detta är mitt recept. Satsar mkt på dom små detaljerna istället för att våldta hela toppen. Allting skall vara 100% tätt och uppmätt! En välbalanserad motor är en bra motor, i alla fall om man ska åka på gatan som jag ska göra. Vill ha skapligt vrid och skapligt med toppeffekt, därav stirrar jag mig inte blind på flöden och ventiler. Mer att jag ser till helheten när allting är klart.
Vad tror ni? Ge gärna synpunkter om hur ni tror sprutet funkar på detta recept.

Sen undrar jag lite hur ni gjort för att få era b230f till att gå med förgasare. Någon som kan ge en snabbguide i detta? Är nog inte den enda som funderat över detta! =P kör ni med K styrningen?

Sen vet jag inte om alla vet om att extraktorrör är så mycket mer än bara tubrör.
1. alla rör ska vara lika långa fram till kollektorn.
2. helst ha samma antal böjar/motstånd fram till kollektorn.
3. hur man hanterar värmen som bildas
4. helst vara helbockade, går även tigga med stödgas för att få minimalt med skarvar som stör flödet.

Sen har jag en till fundering, detta med swirl i insugkanalen. Har sett kanaler som har en swirl "kant" för att få rotation på luften in igenom ventilen. HUR mycket hjälper detta igentligen? Ska man tänka på det först vid maxportning?

Tack för väldigt intressant läsning & hoppas jag bidragit med lite kunskap här och rätta mig gärna om ni anser mig ha fel på någon punkt! =)
« Senast ändrad: december 01, 2015, 11:55:54 AM av Slim_m »

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 433
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #28 skrivet: december 01, 2015, 23:17:02 PM »
Det låter som ett bra konsept frågan är vad Insprutningen tycker om en så pass moddad motor.
Flödet räcker rätt långt i en tillputtsad 531 däremot tror jag en lite mera portad 530 som ändå har mindre kanal ger mera då kanalarian och gashastigheten i den är mera lämpliga till en trimkam med 12-13mm lyft.
Då det gäller toppar med swirl så tror jag på och ta bort den helt om det är möjligt på alla toppar med förbränningsutrymme då klämspalten och förbränningsutrymmet gör att man får nog mycket snurr på gaserna och swirl gör bara kanalerna ineffektiva möjligen ur bränsle ekonomisk synpunkt det kan bli bättre.
Då en original bil går bättre då den är kall tror jag beror mycket på att den går på kallstartsmappen och går fetare än när den är varm och bränsleblandningen är optimerad för ekonomi men visst är kall luft viktigt det kan vara märkbar skillnad vid bromsning med huven öppen tex då luften inte blir lika varm i motor utrymmet.
För och få på förgasare på en 230f skulle jag flyttat över balansaxeln från en motor med blockmonterad fördelare och då även den fördelaren och ev bränslepumpen är toppen en 530 eller 531 som har topp monterad fördelare så finns täckbrickor och sätta där istället som sitter org på senare 240 och 740 med b230a.

Utloggad Slim_m

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #29 skrivet: december 02, 2015, 00:02:51 AM »
Ja, har mina funderingar kring sprutet med. Men visar sig, kan ju inte göra mkt mer än o hjälpa till med större spjällhus samt spridare samt se till att soppan räcker till. =) Sen får vi se hur man går vidare från det! =)
Ja, gick i dom tankebanorna med när jag läste på om dessa motorer. Men 530in sitter monterad, så har köpt en 531 på en gång så man får göra iordningen den utan stress.

Min b230f sitter i en 245, dvs blockmonterad. Så det är bara att byta ut insuget/spjällhuset mot förgasare då? Måste va svårare än så!? :P fattar att man måste justera in allt. Men det funkar rakt av då dvs?